GRUPA Pszczółki – 5, 6 LATKI 🙂

 

Witamy serdecznie wszystkie „Pszczółki”, które od września rozpoczynają zerówkę!

Postaramy się, aby ten rok był dla was pełen wspaniałych zabaw, nowych znajomości, niesamowitych przygód oraz nowych wyzwań.

Pszczółki są aktywne i chętne do nauki i zabawy. Bardzo lubimy śpiewać, chętnie słuchamy bajek i opowiadań, bierzemy udział w teatrzykach, spotkaniach z ciekawymi ludźmi oraz poznajemy świat w czasie zabaw badawczych, spacerów i wycieczek.

Staramy się wzajemnie sobie pomagać i zachowywać jak na prawdziwe przedszkolaki przystało. Zdarza nam się czasem coś „przeskrobać”, ale to wszystko dlatego, że mamy w sobie bardzo duże pokłady energii 😀 Z nami nie ma miejsca na nudę, a jednocześnie jesteśmy bardzo ciekawi tego co przed nami i każdego dnia czekamy na nowe wyzwania.

 

Grupa czynna: 7:30-15.30 (poniedziałek – środa) i 7.30-17.00 (czwartek – piątek).

 Realizowane projekty:

  • „Gramy w zielone” – ogólnopolski projekt edukacyjny,
  • „Mały Miś w świecie Wielkiej Literatury”,
  • „Zabawa sztuką” – ogólnopolski projekt edukacyjny,
  • „Bajki-pomagajki, czyli o magicznej mocy bajkoterapii” – ogólnopolski projekt edukacyjno-czytelniczy,
  • „Angielski jest Fun-tastyczny” – ogólnopolski projekt edukacyjny,
  • „Kubusiowi Przyjaciele Natury”.

Aktualności

Tematy miesiąca

Tematyka kompleksowa - WRZESIEŃ 2024

TEMATYKA KOMPLEKSOWA

WRZESIEŃ

Tydzień I. „To jestem ja”

Cele ogólne:

– Zachęcanie do poznawania koleżanek i kolegów z grupy.

– Rozwijanie sprawności ruchowej.

– Rozwijanie mowy.

– Tworzenie sytuacji edukacyjnych ułatwiających dzieciom poznanie siebie.

– Rozpoznawanie i nazywanie różnych stanów emocjonalnych.

– Umuzykalnienie dzieci.

 

Cele operacyjne:

Dziecko:

rozpoznaje kolegów i koleżanki z grupy,

– nawiązuje kontakt z nowymi dziećmi,

– aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych,

– przyjmuje prawidłową postawę podczas ćwiczeń,

– odpowiada na pytania dotyczące opowiadania,

– wypowiada się na temat wakacji,

– wymienia narządy zmysłów,

– wskazuje i nazywa części ciała,

– wymienia ważniejsze stany emocjonalne – radość, smutek, złość, strach,

– zna melodię i tekst piosenki.

 

Tydzień II. „Moja grupa”

Cele główne:

– Rozwijanie mowy, kreatywności i orientacji przestrzennej,

– Rozwijanie sprawności manualnej,

– Rozwijanie sprawności fizycznej,

– Umuzykalnianie dzieci,

– Dekodowanie obrazków – tworzenie kontraktu grupowego, przygotowanie do nauki czytania,

poznawanie innych niż dotychczas zasad zachowania się w grupie.

 

Cele operacyjne:

Dziecko:

– wypowiada się na temat wyglądu swojej sali,

– odpowiada na pytania dotyczące opowiadania,

– określa położenie zabawek, rozróżnia strony,

– wykonuje tematyczną pracę plastyczną,

– aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych,

– rozróżnia przygrywkę, refren i zwrotkę piosenki,

– śpiewa piosenkę,

– wspólnie tworzy kontrakt grupy,

– wymienia zasady zachowania się w grupie,

– dokonuje analizy i syntezy na poziomie sylaby (głoski).

 

 

Tydzień III. „Moja droga do przedszkola”

Cele główne:

– Poznanie podstawowych zasad ruchu drogowego, działania sygnalizatora i wybranych znaków drogowych.

– Zapoznanie z kołem.

– Rozwijanie umiejętności klasyfikowania na podstawie jednej cechy – wielkości.

– Rozwijanie sprawności fizycznej.

– Rozwijanie umiejętności wokalnych.

– Wyrabianie reakcji na przerwę w muzyce.

– Rozwijanie sprawności manualnych.

– Rozwijanie słuchu fonematycznego.

 

Cele szczegółowe:

Dziecko:

– wymienia podstawowe zasady ruchu drogowego i stosuje się do nich w praktyce,

– rozpoznaje wybrane znaki drogowe,

– wie jak należy przechodzić przez ulicę i przy jakim świetle,

– rozpoznaje i nazywa koło,

– segreguje koła według wielkości,

– aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych,

– śpiewa piosenkę,

– reaguje ruchem na sygnały – słowne i muzyczne,

– wykorzystuje w pracy plastycznej swoje obserwacje,

– wykonuje wybrany znak drogowy,

– określa liczbę słów w zdaniach.

 

Tydzień IV „Idzie jesień… przez las, park”

Cele główne:

– Obserwowanie najbliższego otoczenia przyrodniczego i zapoznanie z wybranymi drzewami.

– Poznanie i wymienianie oznak nowej pory roku – jesieni.

– Rozwijanie umiejętności wokalnych.

– Rozwijanie sprawności manualnej i wyobraźni.

– Poznanie przedstawicieli grzybów – jadalnych i trujących.

 

Cele szczegółowe:

Dziecko:

– przygląda się drzewom i zwierzętom w otoczeniu przedszkola i nazywa je,

– wymienia oznaki jesieni,

– wymienia kolory spotykane w przyrodzie jesienią,

– wypowiada się na temat opowiadania,

– śpiewa piosenkę,

– uczestniczy w zabawie ilustracyjnej do piosenki,

– wykonuje eksponaty z tworzywa przyrodniczego wg własnego pomysłu,

– wykonuje przestrzenne, jesienne drzewo,

– wymienia wybrane grzyby – jadalne i trujące.

Tematyka kompleksowa - PAŹDZIERNIK 2024

TEMATYKA KOMPLEKSOWA

PAŹDZIERNIK

Gr. V – 5-6-latki

 

TYDZIEŃ I: Idzie jesień…przez ogród i sad

Cele ogólne:

– dostrzeganie zmian zachodzących jesienią w sadzie,

– *rozwijanie wrażliwości fonemowej, określanie miejsca samogłoski w słowie; odkrywanie liter o, O – małej i wielkiej, pisanej,

– poznanie cech kwadratu,

– rozwijanie umiejętności liczenia i klasyfikowania,

– *odkrywanie zapisu cyfrowego liczb: 1, 2,

– rozwijanie sprawności manualnej,

– rozwijanie słuchu muzycznego,

– rozpoznawanie i nazywanie warzyw i owoców oraz wykonanych z nich przetworów; rozwijanie właściwych nawyków żywieniowych.

Cele szczegółowe:

Dziecko:

– opisuje zmiany, jakie zaszły jesienią w sadzie,

– rozpoznaje owoc lub warzywo wykorzystując zmysły: wzroku, węchu, smaku i dotyku, odpowiada na pytania badawcze,

– *opisuje wygląd liter: o, O i odtwarza ich kształty,

– *wie, że „o” jest samogłoską,

– rozpoznaje i nazywa kwadrat,

– segreguje figury wg jednej cechy,

– rozpoznaje i nazywa owoce egzotyczne,

–przelicza w zakresie 6; określa, gdzie jest najwięcej warzyw, gdzie najmniej, o ile więcej/mniej,

– *rozpoznaje i nazywa cyfry: 1, 2,

– wykonuje przestrzenną pracę plastyczną,

– rozpoznaje instrumenty muzyczne po ich brzmieniu,

– reaguje ruchem na sygnał muzyczny lub słowny,

– rozpoznaje i nazywa warzywa i owoce oraz wykonane z nich przetwory,

– wymienia wartości odżywcze przetworów,

– smakuje wybrane przetwory.

 

TYDZIEŃ II: Idzie jesień… do zwierząt

Cele ogólne:

– poznanie sposobów przygotowania się zwierząt do zimy,

– rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej,

– rozwijanie wrażliwości fonemowej,

– *odkrywanie liter a, A: małej i wielkiej, drukowanej i pisanej,

– poznawanie zapasów wiewiórki,

– *odkrywanie zapisu cyfrowego liczby 3,

– rozwijanie sprawności fizycznej,

– rozwijanie umiejętności wokalnych,

– rozwijanie sprawności manualnych,

– zachęcanie do uczestniczenia w zabawach badawczych,

– utrwalenie nazw ptaków odlatujących do ciepłych krajów.

Cele szczegółowe:

Dziecko:

– wie, jak zwierzęta przygotowują się do zimy,

– *wymienia słowa rozpoczynające się głoską „a”, kończące się nią i mające ją w środku, dzieli je na sylaby,

– *wymienia głoski w słowach: ananas, Ada, układa schematy i modele tych słów,

– *rozpoznaje i nazywa poznane litery: o, a,

– rozpoznaje i nazywa zapasy wiewiórki,

– *rozpoznaje i nazywa zapisy cyfrowe liczb: 1, 2, 3,

– aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych,

– śpiewa piosenkę,

– reaguje odpowiednim ruchem na ustalony sygnał,

– wykonuje pracę plastyczną zgodnie z instrukcją,

– chętnie uczestniczy w zabawach badawczych,

– rozpoznaje i nazywa wybrane ptaki odlatujące zimą z Polski (bocian, jaskółka,…).

 

TYDZIEŃ III: Co z czego otrzymujemy

Cele ogólne:

– *rozwijanie wrażliwości fonemowej, określanie miejsca głoski w słowie; określanie liter: m, M –małej i wielkiej, drukowanej i pisanej,

– poznanie właściwości fizycznych gliny i piasku oraz produktów z nich otrzymanych,

– orientowanie się w schemacie ciała drugiej osoby,

– rozwijanie szybkości i zwinności,

– poznawanie sposobu otrzymywania sera,

– poznanie zwierząt: owcy i barana,

– poznanie pochodzenia wełny i wyrobów z niej otrzymywanych,

– poznanie sposobu otrzymywania papieru.

Cele szczegółowe:

Dziecko:

– *rozpoznaje i nazywa literę „m”,

– *czyta sylaby i wyrazy utworzone z poznanych liter,

– wymienia właściwości fizyczne gliny i piasku,

– podaje przykłady produktów otrzymywanych z gliny i piasku,

– wskazuje wymienione części ciała u partnera,

– wykonuje sprawnie i szybko ćwiczenia gimnastyczne,

– aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach,

– wie, jak zrobić ser z mleka,

– rozpoznaje i nazywa owcę i barana,

– wie, skąd mamy wełnę i co z niej się robi,

– wykonuje wełniany obrazek,

– wie, z czego i jak otrzymujemy papier.

 

TYDZIEŃ IV: Idzie jesień…z deszczem

Cele ogólne:

– *rozwijanie umiejętności dokonywania analizy i syntezy słów o prostej budowie fonetycznej,

– *rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter,

– poznawanie pogody oraz zjawisk atmosferycznych występujących późną jesienią,

– poznawanie cech prostokąta,

– utrwalenie cech poznanych figur,

– rozwijanie gibkości i zwinności,

– rozwijanie aktywności muzyczno-ruchowej,

– rozwijanie sprawności manualnych,

– poznanie kolorów tęczy,

– zwracanie uwagi na ubieranie się odpowiednio do pogody,

– rozwijanie zainteresowania przyrodą nieożywioną,

– poznanie procesu obiegu wody w przyrodzie.

Cele szczegółowe:

Dziecko:

– *układa schematy i modele dźwiękowe słów o prostej budowie fonetycznej,

– *rozpoznaje i nazywa litery: o, a, m – małe, wielkie, drukowane i pisane,

– wymienia elementy pogody, która jest późną jesienią,

– wie, jak powstają chmury i deszcz,

– wymienia cechy prostokąta,

– rozpoznaje i nazywa koło, kwadrat, prostokąt,

– aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych,

– śpiew piosenkę,

– uczestniczy w zabawie przy piosence,

– wykonuje parasol z papieru,,

– wymienia kolory tęczy,

– ubiera się odpowiednio do pogody,

– aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach badawczych,

– wie, na czym polega obieg wody w przyrodzie.

 

TYDZIEŃ V: Moja rodzina

Cele ogólne:

– budzenie szacunku dla rodziców za to, co dają dzieciom,

– *rozwijanie analizy i syntezy słuchowej,

– poznawanie litery i: małej, wielkiej, drukowanej, pisanej; utrwalenie poznanych liter,

– utrwalenie wyglądu i nazw poznanych figur,

– rozwijanie umiejętności liczenia,

– *poznanie zapisu cyfrowego liczby 4,

– rozwijanie umiejętności wokalno-tanecznych,

– rozwijanie sprawności manualnych,

– wykorzystanie w pracy materiałów odpadowych,

– poznanie właściwości magnesu,

– budzenie zainteresowania przyrodą nieożywioną,

– rozwijanie słuchu fonematycznego,

– podawanie cech rodziców,

– uświadomienie podobieństwa niektórych dawnych i obecnych zabaw.

 

Cele szczegółowe:

Dziecko:

odnosi się z szacunkiem do rodziców,

– *wymienia głoski w słowach: igła, Ida; tworzy schematy i modele dźwiękowe tych słów,

– *rozpoznaje i nazywa litery i, I: drukowane i pisane oraz poznane dotychczas litery,

– rozpoznaje i nazywa: koło, kwadrat, prostokąt,

– liczy w dostępnym zakresie,

– rozpoznaje i nazywa zapisy cyfrowe liczb: 1, 2, 3, 4,

– śpiewa piosenkę,

– wykonuje układ ruchowy do piosenki,

– wykonuje medal dla rodziców,

– wykorzystuje w pracy plastycznej surowce wtórne,

– wymienia właściwości magnesu,

– uczestniczy w zabawach badawczych,

– dzieli słowa na sylaby lub *głoski,

– określa jaka jest mama i tata.

Tematyka kompleksowa - LISTOPAD 2024

TEMATYKA KOMPLEKSOWA

LISTOPAD

Gr. V – 5-6-latki

 

TYDZIEŃ I: Moja rodzina – kontynuacja / Mój dom (I i II tydzień)

Cele ogólne:

– poznanie właściwości magnesu,

– budzenie zainteresowania przyrodą nieożywioną,

– rozwijanie słuchu fonematycznego,

– podawanie cech rodziców,

– uświadomienie podobieństwa niektórych dawnych i obecnych zabaw.

 

Cele szczegółowe:

Dziecko:

– wymienia właściwości magnesu,

– uczestniczy w zabawach badawczych,

– dzieli słowa na sylaby lub *głoski,

– określa jaka jest mama i tata.

 

TYDZIEŃ II: Mój dom – kontynuacja

Cele ogólne:

– rozwijanie umiejętności liczenia i szeregowania,

– utrwalanie poznanych zapisów cyfrowych liczb,

– rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej,

– zapoznanie z literą „t”: małą i wielką, drukowaną i pisaną,

– rozwijanie umiejętności klasyfikowania,

– dostrzeganie i kontynuowanie rytmu,

– rozwijanie umiejętności wokalnych,

– rozwijanie sprawności manualnych,

– doskonalenie wiedzy o wybranych urządzeniach elektrycznych,

– poznawanie zwyczajów kotów i psów,

– utrwalenie nazewnictwa urządzeń elektrycznych i ich zastosowania w domu.

Cele szczegółowe:

Dziecko:

– liczy w podanym zakresie, szereguje domki według wielkości,

– rozpoznaje i nazywa cyfry od 1 do 5,

– *dzieli słowa na głoski,

– *rozpoznaje i nazywa  literę „t”,

– segreguje przedmioty według podanych cech,

– tworzy proste rytmy i je kontynuuje,

– śpiewa piosenkę,

– wykonuje tematyczną pracę plastyczną,

– zna historie powstania świecy i różnego rodzaju lamp

– wymienia zwyczaje kotów i psów,

– mówi wyraźnie,

– rozpoznaje i nazywa wybrane urządzenia elektryczne, określa ich zastosowanie.

 

TYDZIEŃ III: Moje prawa i obowiązki

Cele ogólne:

– uświadamianie dzieciom ich praw,

– rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej,

– *rozwijanie słuchu fonematycznego, utrwalanie poznanych liter,

– poznawanie cech trójkąta,

– utrwalanie wyglądu i nazw poznanych figur,

– *wprowadzenie znaków: równości, mniejszości, większości,

– rozwijanie sprawności fizycznej,

– rozwijanie umiejętności wokalnych,

– rozwijanie sprawności manualnej,

– utrwalanie poznanych praw,

– rozwijanie słuchu fonematycznego,

– przybliżenie zjawiska przewodnictwa cieplnego,

– poznanie materiałów, które przewodzą ciepło,

– zapoznanie z Międzynarodowym Dniem Praw Dziecka i Dniem Życzliwości.

Cele szczegółowe:

Dziecko:

– wie, że ma prawa,

– rysuje po śladach rysunków,

– *dzieli słowa na głoski, rozpoznaje i nazywa poznane litery,

– wie, że trójkąt ma trzy boki i trzy wierzchołki,

– rozpoznaje i nazywa figury geometryczne: trójkąt, koło, kwadrat, prostokąt,

– *stosuje znaki: =, <, >,

– aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych,

– śpiewa piosenkę,

– ilustruje prawa dziecka,

– wymienia swoje prawa,

– wie, co to jest przewodnictwo cieplne,

– wymienia wybrane materiały przewodzące ciepło,

– wie, kiedy obchodzimy Dzień Praw Dziecka i Dzień Życzliwości,

– bierze udział w zabawach tematycznych.

 

TYDZIEŃ IV: Moje zdrowie i bezpieczeństwo

Cele ogólne:

– zachęcanie do zdrowego trybu życia,

– * rozwijanie słuchu fonematycznego,

– * utrwalanie poznanych liter,

– rozwijanie umiejętności liczenia,

– zachęcanie do dbania o czystość,

– utrwalanie poznanych zapisów cyfrowych liczb,

– rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej,

– przestrzeganie zasad higieny podczas spożywania posiłku,

– uwrażliwienie dzieci na sytuacje, które nie sprzyjają bezpieczeństwu,

– uświadomienie konieczności szukania pomocy u lekarza w czasie choroby,

– zachęcanie do dbania o zęby,

– rozwijanie sprawności fizycznej.

Cele szczegółowe:

Dziecko:

– wie, na czym polega zdrowy styl życia,

– * dzieli słowa na gloski i sylaby,

– * rozpoznaje i nazywa poznane litery,

– liczy w zakresie sześciu,

– dba o swoją czystość i czystość otoczenia,

– uczestniczy w zabawie przy piosence,

– przestrzega zasad higieny podczas spożywania przygotowanego posiłku,

– wie, co jest niebezpieczne,

– rozumie potrzebę kontaktu z lekarzem w razie choroby,

– dba o zęby,

– aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych.

Tematyka kompleksowa - GRUDZIEŃ 2024

TYDZIEŃ I – Jak wyglądał świat przed milionami lat

Cele ogólne:

  • Rozwijanie słuchu fonematycznego.
  • Rozwijanie zainteresowania przyrodą nieożywioną.
  • Rozwijanie aktywności fizycznej.
  • Rozpoznawanie i nazywanie małych liter i wielkich liter.
  • Poszerzenie wiedzy o produktach pochodzących z chemicznej obróbki węgla.
  • Rozwijanie umiejętności liczenia oraz poczucia rytmu.
  • Rozpoznawanie i nazywanie poznanych  zapisów cyfrowych liczb.
  • Rozwijanie umiejętności klasyfikowania.
  • Wzbogacanie wiedzy na temat dinozaurów.
  • Wspomaganie rozwoju emocjonalnego.
  • Rozwijanie sprawności manualnej.

 

Cele operacyjne

Dziecko:

  • Opisuje, jak wyglądał świat, w którym żyły dinozaury.
  • Opisuje wygląd liter L,l oraz odtwarza ich kształty.
  • Aktywnie ćwiczy oraz porusza się rytmicznie przy piosence.
  • Wypowiada się na temat pracy górnika.
  • Wymienia produkty powstałe z chemicznej obróbki węgla.
  • Rozpoznaje znaki matematyczne oraz stosuje je poprawnie w sytuacjach zadaniowych.
  • Liczy w zakresie sześciu i siedmiu.
  • Rozpoznaje cyfry od 0 do 7.
  • Dzieli nazwy na sylaby i rozróżnia pierwszą i ostatnią głoskę.
  • Odpowiada na pytania związane z postacią św. Mikołaja

 

Tydzień II – Idzie zima ze śniegiem

Cele ogólne:

  • Obserwowanie zmian występujących w przyrodzie i wiązanie ich z aktualną porą roku.
  • Odkrywanie litery y:małej i wielkiej, drukowanej i pisanej, rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter.
  • Rozwijanie umiejętności liczenia.
  • Dostrzeganie cykliczności dni tygodnia.
  • Poznawanie wybranych właściwości fizycznych śniegu.
  • Rozwijanie orientacji przestrzennej.
  • Rozwijanie słuchu fonematycznego
  • Rozwijanie ogólnej sprawności fizycznej.
  • Rozwijanie sprawności manualnej.
  • Poznanie nazw sportów zimowych.
  • Ukazywanie niebezpieczeństw grożących podczas zabaw na śniegu.

 

Cele operacyjne

Dziecko:

  • Obserwuje zimowy krajobraz, wymienia charakterystyczne cechy zimy.
  • Opisuje wygląd litery y oraz odtwarza jej kształt.
  • Wskazuje kierunki w odniesieniu do siebie.
  • Liczy w dostępnym zakresie.
  • Wie, że po niedzieli jest poniedziałek, wtorek…,
  • Interpretuje poznany utwór własnymi słowami.
  • Dzieli nazwy na sylaby i rozróżnia pierwszą i ostatnią głoskę.
  • Aktywnie wykonuje ćwiczenia.
  • Wykonuje pracę plastyczną związaną z zimowym krajobrazem korzystając z różnych materiałów.
  • Poznaje nazwy wybranych sportów zimowych.
  • Wie, jak powinno się bawić na śniegu.

 

TYDZIEŃ III  i IV – Idą święta

Cele ogólne:

  • Rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat.
  • Poznawanie kolejnych tradycji bożonarodzeniowych
  • Zapoznanie z wyglądem świątecznego stołu.
  •  Rozwijanie umiejętności klasyfikowania oraz liczenia.
  • Odkrywanie litery R: małej i wielkiej, drukowanej i pisanej, utrwalanie poznanych liter.
  • Rozumienie sensu informacji podanych w formie symboli.
  • Rozwijanie aktywności fizycznej.
  • Rozwijanie sprawności manualnej.
  • Utrwalenie swojego adresu zamieszkania.

 

Cele operacyjne

Dziecko:

  • Wypowiada się na określony temat.
  • Wymienia tradycje świąteczne.
  • Tworzy zbiory, uwzględniając jedną cechę.
  • Omawia wygląd świątecznego stołu i mówi, co powinno się na nim znaleźć.
  • Przelicza dni tygodnia, posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi.
  • Opisuje wygląd liter R, r oraz odtwarza ich kształty.
  • Rozumie sens informacji przedstawionych symbolicznie.
  • Aktywnie ćwiczy oraz porusza się rytmicznie przy piosence.
  • Wykonuje papierową choinkę zgodnie z instrukcją.
  • Podaje swój adres zamieszkania.

Tematyka kompleksowa - STYCZEŃ 2025

Tematyka kompleksowa  styczeń.

Tydzień I. Mijają dni, miesiące, lata

Cele ogólne :

  • zapoznanie z różnymi rodzajami kalendarzy,
  • rozwijanie szybkości i zwinności,
  • odkrywanie litery s: małej i wielkiej, drukowanej i pisanej,
  • rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter,
  • rozwijanie sprawności manualnej,
  • utrwalanie oznak pór roku,
  • zachęcanie do zakładania hodowli roślin,
  • obserwowanie wzrostu roślin,
  • poznawanie  i utrwalenie nazw miesięcy.

Cele operacyjne

Dziecko:

  • dostrzega różnice i podobieństwa między kalendarzami,
  • wypowiada się pełnymi zdaniami,
  • aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych
  • rozpoznaje i nazywa poznane litery,
  • maluje drzewo w różnych porach roku
  • wymienia oznaki pór roku,
  • hoduje rośliny i obserwuje ich wzrost,
  • podaje charakterystyczne cechy poszczególnych miesięcy i pór roku,
  • wymienia nazwy miesięcy należących do danej pory roku,

 

Tydzień II. Zima i zwierzęta

Cele ogólne

  • rozwijanie mowy,
  • poznawanie nazw ptaków zimujących w Polsce
  • utrwalenie poznanych znaków matematycznych,
  • rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter,
  • rozwijanie orientacji przestrzennej,
  • rozwijanie umiejętności liczenia,
  • zapoznanie z zapisem cyfrowym liczby 8,
  • rozwijanie sprawności fizycznej,
  • rozwijanie wyobraźni,
  • utrwalanie wyglądu i nazw poznanych figur geometrycznych,
  • poznanie zjawisk przyrody nieożywionej,
  • zachęcanie do podejmowania zabaw badawczych,
  • utrwalenie nazw zwierząt leśnych.

Cele operacyjne

Dziecko:

  • wypowiada się pełnymi zdaniami,
  • rozpoznaje i nazywa wybrane ptaki zimujące w Polsce,
  • rozpoznaje i nazywa znaki: +, =, <, >,
  • rozpoznaje i nazywa poznane litery,
  • określa położenie przedmiotów względem siebie,
  • liczy w dostępnym mu zakresie,
  • rozpoznaje i nazywa liczbę 8,
  • aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych,
  • układa z figur geometrycznych różne kształty,
  • rozpoznaje i nazywa koło, kwadrat, trójkąt i prostokąt
  • wie, dlaczego ziemia zamarza,
  • chętnie uczestniczy w zabawach badawczych,
  • rozpoznaje i nazywa wybrane zwierzęta leśne,
  • wypowiada się na temat opowiadania.

Tydzień III. Babcia i Dziadek

Cele ogólne:

  • rozwijanie mowy,
  • wzbudzanie szacunku dla osób starszych,
  • rozwijanie umiejętności dokonywania analizy i syntezy słuchowej,
  • rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter,
  • rozwijanie umiejętności liczenia,
  • rozpoznawanie i nazywanie masek i strojów balowych,
  • utrwalanie poznanych zapisów cyfrowych liczb,
  • rozwijanie sprawności fizycznej,
  • umuzykalnienie dzieci,
  •  rozwijanie umiejętności wyrażania świata komunikatami niewerbalnymi,
  • rozwijanie sprawności manualnej
  • zachęcanie do sprawiania przyjemności dziadkom.

 

Cele operacyjne

Dziecko:

  • wypowiada się na temat opowiadania,
  • szanuje swoje babcie i dziadków,
  • dzieli słowa na sylaby i głoski,
  • rozpoznaje i nazywa poznane litery,
  • liczy w dostępnym zakresie,
  • rozpoznaje i nazywa maski i stroje balowe,
  • rozpoznaje i nazywa cyfry od 0 do 9,
  • aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych,
  • śpiewa piosenkę i porusza się do niej rymicznie,
  • wykonuje papierowe tulipany,
  • dba o sprawianie przyjemności dziadkom,
  • wypowiada się na temat wiersza i recytuje go.

 

Tydzień IV. Baśnie, bajki, bajeczki

 

Cele główne:

  • rozpoznawanie bohaterów znanych baśni,
  • rozwijanie umiejętności dokonywania analizy i syntezy słuchowej,
  • poznawanie małych i wielkich liter,
  • rozwijanie umiejętności liczenia
  • utrwalenie znajomości poznanych figur geometrycznych,
  • określanie, dlaczego dany element należy do jednego zbioru i drugiego zbioru,
  • rozwijanie sprawności fizycznej,
  • wykonywanie układu ruchowego do piosenki,
  • rozwijanie sprawności manualnej,
  • rozwijanie umiejętności posługiwania się instrukcją,
  • przedstawienie słowami uczuć i nastroju,
  • zapoznanie ze zjawiskiem topnienia,
  • poznanie substancji , które topnieją,
  • rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego.

Cele operacyjne

Dziecko:

  • rozpoznaje i nazywa baśniowe postacie,
  • układa schematy i modele słów o prostej budowie fonetycznej,
  • rozpoznaje i nazywa literę g: małą i wielką, drukowaną i pisaną,
  • liczy w dostępnym zakresie,
  • rozpoznaje i nazywa figury geometryczne,
  • wie, co to jest wspólna część zbiorów,
  • aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych,
  • uczestniczy w układzie ruchowym do piosenki,
  • wykonuje kapelusz zgodnie z instrukcją,
  • mówi zdanie z różnymi emocjami,
  • wie, na czym polega topnienie,
  • wymienia substancje, które topnieją,
  • układa obrazki historyjki według kolejności zdarzeń,
  • opowiada historyjkę.

Tematyka kompleksowa - Luty 2025

Tematyka kompleksowa  luty.

Tydzień I: Baśnie, bajki, bajeczki.

Cele ogólne :

  • dokonywanie oceny postępowania bohaterów literackich,
  • aktywizowanie umysłu i emocji dzieci w toku odgrywania scenek dramowych,
  • odkrywanie litery g: małej i wielkiej, drukowanej i pisanej,
  • rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter,
  • rozwijanie sprawności manualnej i spostrzegawczości wzrokowej, kształtowanie poczucia estetyki.
  • utrwalanie dodawania i odejmowania w zakresie 8,
  • wykorzystywanie ćwiczenia orientacji przestrzennej w grach i zabawach ruchowych,
  • posługiwanie się umownymi znakami – przygotowanie do programowania,
  • rozwijanie umiejętności swobodnego poruszania się na ustalone sygnały,
  • utrwalanie umiejętności poruszania się w metrum trójdzielnym
  • ćwiczenie pamięci poprzez słuchanie i odtwarzanie krótkich wierszyków,
  • rozwijanie ogólnej sprawności ruchowej,
  • budzenie zainteresowania literaturą dla dzieci,
  • rozwijanie logicznego myślenia,
  • wzbogacenie wiedzy na temat budowy książki,
  • kształtowanie poczucia rytmu,
  • reagowanie na ustalone sygnały.
  • wdrażanie do uważnego słuchania wiersza i udzielania odpowiedzi na pytania dotyczące jego treści,
  • rozwijanie zainteresowania literaturą dziecięcą,
  • rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego,
  • nabywanie odwagi w wypowiadaniu się na forum grupy

Cele operacyjne

Dziecko:

  • dokonuje oceny postępowania głównego bohatera, uzasadnia swoje zdanie,
  • odgrywa wybrane scenki dramowe, wykorzystując wszystkie dostępne środki wyrazu: mimikę, gest, modulację głosu,
  • opisuje wygląd liter g, G oraz odtwarza ich kształty,
  • maluje scenę z wymyślonej przez siebie bajki.
  • rozpoznaje obrazki i rekwizyty pochodzące z poszczególnych baśni, podaje ich tytuły, dostrzega nieprawdziwe fakty w treści utworu,
  • rozwiązuje zagadki – podaje prawidłowe odpowiedzi,
  • wskazuje w książce okładkę, stronę tytułową i numery stron,
  • dostrzega rytm w poezji i rytmicznie recytuje wiersz,
  • sprawnie wykonuje ćwiczenia gimnastyczne,
  • rozwiązuje i układa zagadki,
  • porusza się rytmicznie przy muzyce,
  • wyjaśnia znaczenie słów: scenografia, kurtyna, aktor, widownia, scenariusz,
  • wymienia zasady obowiązujące w teatrze,
  • odgrywa swoją rolę, przestrzegając ustalonego scenariusza przedstawienia,
  • aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych.

Tydzień II: Muzyka wokół nas.

Cele ogólne

  • poznawanie znaczenia nowych słów: dźwięk, muzyka, orkiestra, dyrygent, batuta,
  • poznawanie dawnych i nowoczesnych urządzeń służących do rejestrowania i odtwarzania muzyki,
  • muzykowanie na wybranych instrumentach perkusyjnych, rozwijanie poczucia rytmu i inwencji twórczej,
  • odkrywanie litery w: małej, wielkiej, drukowanej, pisanej; rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter,
  • rozwijanie sprawności manualnej,
  • zdobywanie wiadomości na temat filharmonii,
  • poznawanie właściwego sposobu zachowania się na koncercie,
  • rozwijanie ogólnej sprawności ruchowej.
  • dokonywanie oceny wartości logicznej wypowiadanych zdań,
  • rozwijanie sprawności ruchowej,
  • opanowanie tekstu i melodii piosenki,
  • rozwijanie umiejętności klasyfikowania,
  • zapoznanie z podziałem instrumentów, nazywanie i rozróżnianie wybranych instrumentów muzycznych,
  • utrwalanie nazw liczebników głównych i liczebników porządkowych w danym zakresie,
  • odkrywanie zapisu cyfrowego liczby 9,

Cele operacyjne

Dziecko:

  • poznawanie obiektów i zjawisk występujących w kosmosie, wyglądu i nazw planet Układu Słonecznego,
  • odkrywanie liter p małej, wielkiej, drukowanej, pisanej; rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter,
  • rozwijanie sprawności manualnej oraz koordynacji wzrokowo-ruchowe,
  • nabywanie umiejętności skupiania uwagi na przekazie literackim,
  • rozwijanie wyobraźni i inwencji twórczej,
  • utrwalanie kolejności występowania planet w Układzie Słonecznym,
  • rozwijanie ogólnej sprawności ruchowe,
  • rozwijanie mowy,
  • poznawanie właściwości fizycznych niektórych substancji,
  • rozwijanie rozumowania przyczynowo-skutkowego,
  • przybliżanie sylwetki wielkiego polskiego astronoma – Mikołaja Kopernika,
  • rozwijanie mowy,
  • utrwalanie poznanych znaków matematycznych: +, =, oraz liczb od 1 do 9; przeliczanie w zakresie 9,
  • rozwijanie ogólnej sprawności ruchowej.
  • rozpoznawanie poznanych wcześniej piosenek na podstawie prezentowanej przez N. melodii,
  • wykonywanie układu ruchowego do piosenki.

Cele operacyjne

Dziecko:

• poznaje znaczenia nowych pojęć, zna obiekty i zjawiska związane z kosmosem, wymienia nazwy
obiektów (gwiazdy i planet) wchodzących w skład Układu Słonecznego,
• wymienia głoski w słowach planety, Pola; układa schematy i modele słów planety, Pola; określa miejsce spółgłoski p w słowach o prostej budowie fonetycznej; opisuje wygląd liter p, P oraz odtwarza ich
kształty; rozpoznaje i nazywa poznane litery,
• wykonuje modele planet,• w skupieniu słucha opowiadania,
• nadaje nazwy mieszkańcom różnych planet (przez analogię),
• rozpoznaje planety Układu Słonecznego, podaje ich nazwy we właściwej kolejności występowania
od Słońca,
• sprawnie wykonuje ćwiczenia gimnastyczne,

• uczestniczy w zabawach: głosowych, słownikowych, gramatycznych i słowno-rytmicznych; formułuje dłuższe, poprawne wypowiedzi,
• wymienia właściwości fizyczne sody, octu, oleju, barwnika; miesza składniki podczas eksperymentu,
obserwuje proste reakcje chemiczne,
• układa i opowiada historyjkę obrazkową zgodnie z kolejnością wydarzeń,
• rozpoznaje piosenki po usłyszanej melodii,
• wykonuje układ ruchowy do piosenki, wie, co odkrył Mikołaj Kopernik,
• formułuje dłuższe wypowiedzi, poprawne pod względem gramatycznym,
• rozwiązuje proste działania matematyczne z użyciem liczb od 1 do 9 oraz znaków: +, =,
• wykonuje ćwiczenia według instrukcji podanej przez N.

 

Tematyka kompleksowa - Marzec 2025

Tematyka kompleksowa  marzec.

Tydzień I: Zwierzęta z dżungli i sawanny:

Cele ogólne :

  • zapoznanie z kontynentem afrykańskim oraz wybranymi zwierzętami zamieszkującymi ten kontynent,
  • odkrywanie litery z: małej i wielkiej, drukowanej i pisanej,
  • rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter,
  • rozwijanie sprawności manualnej i spostrzegawczości wzrokowej, kształtowanie poczucia estetyki.
  • poszerzanie wiadomości na temat ogrodu zoologicznego,
  • zapoznanie z wybranymi gatunkami zwierząt egzotycznych,
  • ćwiczenie pamięci poprzez słuchanie i odtwarzanie krótkich wierszyków,
  • rozwijanie ogólnej sprawności ruchowej
  • poszerzanie wiadomości na temat zwierząt egzotycznych,
  • aktywizowanie logicznego myślenia poprzez rozwiązywanie różnego typu zagadek, zachęcanie do samodzielnego układania zagadek,
  • kształtowanie poczucia rytmu,
  • reagowanie na ustalone sygnały.
  • wdrażanie do uważnego słuchania wiersza i udzielania odpowiedzi na pytania dotyczące jego treści,
  • zapoznanie z wybranymi kontynentami oraz zamieszkującymi je zwierzętami (na podstawie mapy świata),
  • odkrywanie zapisu cyfrowego liczby 10,

Cele operacyjne

Dziecko:

  • wskazuje Afrykę na mapie, wymienia wybrane zwierzęta zamieszkujące ten kontynent,
  • wymienia głoski w słowach zebra, Zola; układa schematy i modele słów zebra, Zola; określa miejsce spółgłoski z w słowach o prostej budowie fonetycznej; opisuje wygląd liter z, Z oraz odtwarza ich kształty,
  • rozpoznaje i nazywa poznane litery,
  • rysuje pastelami olejnymi,
  • wypowiada się na temat ogrodu zoologicznego, wymienia zasady zachowania obowiązujące pod[1]czas zwiedzania zoo,
  • wymienia nazwy zwierząt egzotycznych, określa ich cechy charakterystyczne – wygląd i zwyczaje,
  • dostrzega rytm w poezji i rytmicznie recytuje wiersz,
  • sprawnie wykonuje ćwiczenia gimnastyczne,
  • podaje wiadomości na temat zwierząt egzotycznych,
  • rozwiązuje i układa zagadki,
  • porusza się rytmicznie przy muzyce,
  • reaguje odpowiednim ruchem na ustalone sygnały.
  • uważnie słucha pytań dotyczących tekstu wiersza i udziela na nie odpowiedzi,rozpoznaje na mapie świata wybrane kontynenty i je nazywa, nazywa wybrane zwierzęta zamieszkujące poszczególne kontynenty,
  • rozpoznaje i nazywa liczbę 10
  • opisuje wybrane zwierzęta egzotyczne: ich wygląd, sposób życia i odżywiania; poznaje znaczenie słów roślinożerne, mięsożerne,
  • bada właściwości banana: jego kształt, kolor, wielkość, ciężar, strukturę powierzchni, smak,

Tydzień II: Zwierzęta naszych pól i lasów

Cele ogólne

  • wzbogacanie wiedzy na temat życia zwierząt pól i lasów oraz ich znaczenia w życiu człowieka,
  • rozpoznawanie i nazywanie małych liter i wielkich liter,
  • rozwijanie sprawności manualnej.
  • wzbogacanie wiadomości na temat życia i zwyczajów zwierząt mieszkających w lesie,
  • dokonywanie oceny wartości logicznej wypowiadanych zdań,
  • rozwijanie sprawności ruchowej,
  • opanowanie tekstu i melodii piosenki,
  • rozwijanie umiejętności tworzenia akompaniamentu.
  • rozwijanie umiejętności klasyfikowania,
  • tworzenie kolekcji, porządkowanie elementów według jednej cechy

Cele operacyjne

Dziecko:

  • wypowiada się na temat życia zwierząt pól i lasów oraz ich znaczenia w życiu człowieka,
  • wymienia głoski w słowach ule, Ula; układa schematy i modele słów ule, Ula; określa miejsce samo[1]głoski u w słowach o prostej budowie fonetycznej,
  • opisuje wygląd liter u, U oraz odtwarza ich kształty,
  • wykonuje plaster miodu, wycina i koloruje sylwetę pszczoły
  • wypowiada się na temat zwierząt mieszkających w lesie,
  • dostrzega nieprawidłowości w wypowiadanych zdaniach, dokonuje ich korekty,
  • aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych.
  • śpiewa piosenkę,
  • akompaniuje do piosenki na określonych instrumentach perkusyjnych,
  • segreguje sylwety zwierząt wielokrotnie – każdorazowo według innych cech,
  • tworzy kolekcje, porządkuje elementy według jednej cechy,

Tydzień III: Marcowa pogoda

Cele ogólne

  • poznawanie znaczenia witamin dla zdrowia człowieka,
  • rozpoznawanie i nazywanie różnych produktów żywnościowych bogatych w witaminy,
  • rozpoznawanie i nazywanie małych liter i wielkich liter,
  • rozwijanie sprawności manualnej i koordynacji wzrokowo-ruchowej.
  • rozpoznawanie znaków synoptycznych,
  • rozwijanie sprawności manualnej,
  • zachęcanie do dbałości o prawidłową postawę ciała. rozumienie konieczności dostosowania ubioru do warunków atmosferycznych,
  • wdrażanie do dłuższych, logicznych wypowiedzi na określony temat; wzbogacanie słownictwa,
  • rozumienie informacji podawanych w prognozie pogody oraz wykorzystanie ich podczas dokonywania wyboru odpowiedniej garderoby,
  • rozwijanie umiejętności wokalnych.
  • rozwijanie umiejętności posługiwania się, w celowo stworzonych sytuacjach, liczebnikami w aspektach kardynalnym i porządkowym, w zakresie 6, w zakresie 10,
  • porównywanie liczebności zbiorów

Cele operacyjne

Dziecko:

  • wyjaśnia znaczenie witamin dla zdrowia człowieka,
  • rozpoznaje i nazywa produkty żywnościowe bogate w witaminy,
  • wymienia słowa rozpoczynające się głoską c; dzieli słowa na sylaby; wymienia głoski w słowach cebula, Cela; układa schematy i modele słów cebula, Cela; określa miejsca samogłosek i spółgłosek w słowach o prostej budowie fonetycznej,
  • opisuje wygląd liter c, C oraz odtwarza ich kształty,
  • wymienia zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla pogody wczesną wiosną,
  • poprawnie odczytuje znaki synoptyczne,
  • aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych
  • wymienia i nazywa części garderoby, ubiera się odpowiednio do pogody,
  • wypowiada się na określony temat,
  • odczytuje pogodę zapisaną w postaci umownych znaków,
  • śpiewa piosenkę, ilustruje tekst piosenki ruchem.
  • poprawnie stosuje nazwy liczebników porządkowych w zakresie 6, w zakresie 10,
  • łączy ze sobą zbiory mające tyle samo elementów; rysuje tyle elementów, ile wskazuje liczba kropek,
  • łączy pętle z odpowiednimi liczbami; rysuje tyle elementów, ile wskazuje liczba,

Tydzień III: Wiosenne przebudzenia

Cele ogólne

  • poznawanie właściwości ziemi i piasku,
  • wzbogacanie wiedzy na temat kwiatów doniczkowych i zasad ich pielęgnacji,
  • rozpoznawanie i nazywanie małych liter i wielkich liter,
  • rozwijanie sprawności manualnej i koordynacji wzrokowo-ruchowej. zachęcanie do obserwowania zmian zachodzących w przyrodzie wiosną, wiązanie ich z aktualną porą roku,
  • wzbogacanie wiedzy na temat pierwszych wiosennych kwiatów,
  • rozwijanie umiejętności uważnego słuchania oraz czytania ze zrozumieniem,
  • rozwijanie sprawności ruchowej, dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie w związku z nadejściem wiosny,
  • utrwalanie nazw roślin charakterystycznych dla środowiska parku,
  • rozwijanie umiejętności poruszania się w przestrzeni (w rytmie muzyki),
  • wyrabianie reakcji na zmiany tempa określanie zmian zachodzących w życiu zwierząt i wiązanie ich z aktualną porą roku,
  • przybliżenie efektu odbicia i symetrii,
  • dostrzeganie regularności w kształtach różnych przedmiotów i na zdjęciach zwierząt,
  • rozwijanie obustronnej koordynacji ruchowej i sprawności manualnej.

Cele operacyjne

Dziecko:

  • wymienia właściwości ziemi i piasku,
  • wymienia i rozpoznaje na zdjęciach kwiaty doniczkowe, wymienia zasady pielęgnacji kwiatów,
  • wymienia słowa rozpoczynające się głoską ł; dzieli słowa na sylaby; wymienia głoski w słowach ło[1]pata, Łatka; układa schematy i modele słów łopata, Łatka; określa miejsca samogłosek i spółgłosek w słowach o prostej budowie fonetycznej,
  • opisuje wygląd liter ł, Ł oraz odtwarza ich kształty
  • wymienia i wskazuje charakterystyczne, pierwsze oznaki wiosny,
  • rozpoznaje i nazywa pierwsze wiosenne kwiaty,
  • wymienia oznaki wiosny, o których była mowa w tekście,
  • aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych. odszukuje na obrazku oznaki wiosny i je nazywa,
  • wymienia nazwy roślin i zwierząt charakterystycznych dla środowiska parku, • uczestniczy w zabawie przy piosence,
  • reaguje na zmiany tempa podaje nazwy zwierząt; wyjaśnia, jak zwierzęta spędzają wiosnę, • odgrywa scenki teatralne z użyciem rekwizytów,
  • rysuje takie same znaki,
  • aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych. dostrzega w lusterku efekt odbicia i symetrii,
  • opisuje dostrzeżone w przedmiotach regularności, wskazuje taki sam element,
  • wykonuje przestrzenną sylwetę tulipana.

Tematyka kompleksowa - Kwiecień 2025

Tematyka kompleksowa  kwiecień.

Tydzień I: Wiosenne powroty:

Cele ogólne :

  • rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter,
  • zachęcanie do samodzielnych doświadczeń i wyciągania wniosków,
  • zapoznanie z właściwościami jajka,
  • rozwijanie słuchu fonematycznego
  • wzbogacanie wiadomości na temat ptaków,
  • rozbudzanie zainteresowań przyrodniczych oraz chęci obserwowania otaczającego świata,
  • rozwijanie sprawności manualnej i spostrzegawczości wzrokowej, kształtowanie poczucia estetyki.
  • poszerzanie wiadomości na temat ogrodu zoologicznego,
  • ćwiczenie pamięci poprzez słuchanie i odtwarzanie krótkich wierszyków,
  • rozwijanie ogólnej sprawności ruchowej
  • wzbogacanie wiadomości na temat wybranych gatunków ptaków,
  • rozumienie znaczenia ptaków dla środowiska,
  • uświadamianie istnienia ochrony gatunkowej
  • kształtowanie poczucia rytmu,
  • reagowanie na ustalone sygnały.
  • wdrażanie do uważnego słuchania wiersza i udzielania odpowiedzi na pytania dotyczące jego treści,
  • rozwijanie umiejętności posługiwania się (w celowo stworzonych sytuacjach) liczebnikami w aspektach kardynalnym i porządkowym w zakresie 6, w zakresie 10

Cele operacyjne

Dziecko:

  • rozpoznaje i nazywa poznane litery,
  • aktywnie uczestniczy w doświadczeniach, wyciąga wnioski,
  • wymienia właściwości jajka,
  • wymienia słowa rozpoczynające się głoską j; dzieli słowa na sylaby; wymienia głoski w słowach jajka, Jola; układa schematy i modele słów jajka, Jola; określa miejsca samogłosek i spółgłosek w słowach o prostej budowie fonetycznej,
  • opisuje wygląd liter j, J oraz odtwarza ich kształty
  • wypowiada się na temat wiosennych zwyczajów ptaków, ze szczególnym zwróceniem uwagi na bociana,
  • wymienia charakterystyczne cechy budowy ptaka,
  • dostrzega rytm w poezji i rytmicznie recytuje wiersz,
  • sprawnie wykonuje ćwiczenia gimnastyczne,
  • porusza się rytmicznie przy muzyce,
  • rozpoznaje i nazywa wybrane gatunki ptaków, podaje informacje na temat ich życia i zwyczajów,
  • liczy elementy zbioru, podaje prawidłowy wynik,
  • poprawnie stosuje nazwy liczebników porządkowych w zakresie 6, w zakresie 10,
  • układa zadania z treścią do samodzielnie ułożonego zapisu działania matematycznego
  • wyjaśnia znaczenie ptaków dla środowiska,
  • wymienia ptaki będące pod ochroną
  • reaguje odpowiednim ruchem na ustalone sygnały.
  • uważnie słucha pytań dotyczących tekstu wiersza i udziela na nie odpowiedzi,

Tydzień II : Wielkanoc

Cele ogólne

  • rozpoznawanie i nazywanie małych liter i wielkich liter,
  • rozwijanie sprawności manualnej.
  • dokonywanie oceny wartości logicznej wypowiadanych zdań,
  • rozwijanie sprawności ruchowej,
  • opanowanie tekstu i melodii piosenki,
  • rozwijanie umiejętności tworzenia akompaniamentu.
  • rozwijanie umiejętności klasyfikowania,
  • tworzenie kolekcji, porządkowanie elementów według jednej cechy
  • utrwalanie wiadomości na temat tradycji wielkanocnych,
  • poszerzanie doświadczeń i wiadomości dotyczących tworzenia barw pochodnych,
  • rozwijanie słuchu fonematycznego,
  • wzbogacanie wiadomości na temat zwyczajów wielkanocnych,
  • rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego,
  • wzbogacanie wiedzy przyrodniczej,
  • wzbogacanie wiadomości na temat zwyczajów wielkanocnych,
  • rozwijanie sprawności rachunkowych,

Cele operacyjne

Dziecko:

  • dostrzega nieprawidłowości w wypowiadanych zdaniach, dokonuje ich korekty,
  • aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych.
  • śpiewa piosenkę,
  • akompaniuje do piosenki na określonych instrumentach perkusyjnych,
  • tworzy kolekcje, porządkuje elementy według jednej cechy,
  • wypowiada się na temat tradycji malowania pisanek,
  • miesza farby, uzyskując inne kolory; nazywa kolory ciepłe i kolory zimne,
  • wymienia słowa rozpoczynające się głoską f; dzieli słowa na sylaby; wymienia głoski w słowach farby, Franek; układa schematy i modele słów farby, Franek; określa miejsca samogłosek i spółgłosek w słowach o prostej budowie fonetycznej, opisuje wygląd liter f, F oraz odtwarza ich kształty
  • wypowiada się na temat zwyczajów wielkanocnych,
  • opowiada historyjkę, kierując się tekstem opowiadania,
  • wykonuje ćwiczenia według instrukcji słownej
  • układa obrazki historyjki obrazkowej według kolejności zdarzeń, uzasadnia swoje zdanie,
  • opisuje wygląd kury, koguta, kurcząt za pomocą określeń przymiotnikowych,
  • formułuje życzenia poprawne pod względem gramatycznym,
  • pokazuje na palcach wynik liczenia, układa działania matematyczne do wypowiedzianej słownie tre[1]ści zadania,
  • koloruje odpowiednią liczbę prostokątów, wpisuje odpowiednie liczby i znaki, czyta zapisy

Tydzień III: Wiosna na wsi

Cele ogólne

  • rozpoznawanie i nazywanie małych liter i wielkich liter,
  • rozwijanie sprawności manualnej i koordynacji wzrokowo-ruchowej.
  • rozpoznawanie znaków synoptycznych,
  • rozwijanie sprawności manualnej,
  • wdrażanie do dłuższych, logicznych wypowiedzi na określony temat; wzbogacanie słownictwa,
  • rozwijanie umiejętności wokalnych.
  • porównywanie liczebności zbiorów
  • wzbogacanie wiedzy o środowisku przyrodniczym,
  • rozwijanie mowy,
  • rozwijanie słuchu fonematycznego
  • wzbogacanie wiedzy na temat zwierząt hodowanych na wsi,
  • usprawnianie aparatu artykulacyjnego,
  • utrwalanie nazw i wyglądu zwierząt z wiejskiego podwórka (dorosłych i młodych),
  • utrwalanie nazw liczebników w aspektach kardynalnym i porządkowym,
  • rozwiązywanie prostych zadań matematycznych,
  • układanie i rozwiązywanie działań matematycznych, utrwalanie liczb i znaków: +, –, =, >,

Cele operacyjne

Dziecko:

  • aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych
  • wypowiada się na określony temat,
  • śpiewa piosenkę, ilustruje tekst piosenki ruchem.
  • łączy ze sobą zbiory mające tyle samo elementów; rysuje tyle elementów, ile wskazuje liczba kropek,
  • łączy pętle z odpowiednimi liczbami; rysuje tyle elementów, ile wskazuje liczba,
  • opisuje wygląd łąki wiosną oraz wygląd żaby, wyjaśnia znaczenie barwy ochronnej w życiu zwierząt,
  • opowiada o obrazku, zachowując poprawność gramatyczną wypowiedzi, •
  • wymienia słowa rozpoczynające się głoską ż; dzieli słowa na sylaby; wymienia głoski w słowach żaba, Żaneta; układa schematy i modele słów żaba, Żaneta; określa miejsca samogłosek i spółgłosek w słowach o prostej budowie fonetycznej, opisuje wygląd liter ż, Ż oraz odtwarza ich kształty, czyta tekst
  • rozpoznaje i nazywa zwierzęta z wiejskiego podwórka, poprawnie nazywa domy zwierząt hodowanych na wsi oraz rodzaj spożywanego przez nie pokarmu,
  • słucha głosów zwierząt z wiejskiego podwórka i je naśladuje,
  • rozpoznaje i nazywa zwierzęta z wiejskiego podwórka (dorosłe i młode),
  • poprawnie używa liczebników w aspektach kardynalnym i porządkowym,
  • rozwiązuje proste zadania matematyczne, wynik pokazuje na palcach lub rysuje na kartce za pomocą kropek,
  • rozwiązuje zadania matematyczne, układa do nich poprawne działania i je odczytuje,

Tydzień III: Dbamy o przyrodę

Cele ogólne

  • rozpoznawanie i nazywanie małych liter i wielkich liter,
  • rozwijanie sprawności manualnej i koordynacji wzrokowo-ruchowej. zachęcanie do obserwowania zmian zachodzących w przyrodzie wiosną, wiązanie ich z aktualną porą roku,
  • rozwijanie umiejętności uważnego słuchania oraz czytania ze zrozumieniem,
  • rozwijanie sprawności ruchowej,
  • rozwijanie umiejętności poruszania się w przestrzeni (w rytmie muzyki),
  • rozwijanie obustronnej koordynacji ruchowej i sprawności manualnej.
  • kształtowanie świadomości ekologicznej, • odkrywanie litery h: małej, wielkiej, drukowanej i pisanej,
  • rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter – małych i wielkich, drukowanych i pisanych,
  • wzbogacanie doświadczeń plastycznych poprzez zastosowanie techniki kolażu
  • rozumienie konieczności ochrony środowiska przyrodniczego,
  • ćwiczenie pamięci, prezentowanie wyuczonego wiersza,
  • poznawanie zasad szanowania przyrody i zachęcanie do ich przestrzegania
  • wzbogacanie wiadomości na temat żab i ich pożyteczności, poznawanie cyklu rozwojowego żaby,
  • rozwijanie rozumowania przyczynowo-skutkowego,
  • stwarzanie sytuacji edukacyjnych wymagających liczenia, utrwalanie określeń związanych z położeniem przedmiotów w przestrzeni,
  • rozwijanie umiejętności łączenia prostych ruchów tanecznych ze śpiewem,
  • rozwijanie reakcji na zmiany muzyki.
  • poznawanie znaczenia nowych słów: ekolog, recykling,
  • kształtowanie nawyków proekologicznych,
  • rozwijanie sprawności rachunkowych,
  • rozwijanie umiejętności manualnych i wyobraźni.

Cele operacyjne

Dziecko:

  • odgrywa scenki teatralne z użyciem rekwizytów,
  • rysuje takie same znaki,
  • aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych.
  • wypowiada się na temat znaczenia wody w przyrodzie, podaje sposoby jej oszczędzania, poznaje informacje na temat zanieczyszczeń zawartych w wodzie i ich wpływu na środowisko,
  • wymienia głoski w słowach herbata, Henryk; układa schematy i modele słów herbata, Henryk; określa miejsca spółgłoski h w słowach o prostej budowie fonetycznej, opisuje wygląd liter h, H oraz odtwarza ich kształty,
  • wykonuje pracę z wykorzystaniem poznanej techniki – kolażu
  • wypowiada się na temat konieczności ochrony środowiska przyrodniczego,
  • ćwiczy pamięć poprzez częste powtarzanie wiersza,
  • wymienia sposoby ochrony przyrody,
  • podaje informacje na temat żab, ich wyglądu i pożyteczności; wymienia etapy rozwojowe żaby, wyjaśnia znaczenie ochronnego ubarwienia żaby,
  • wypowiada się na temat związków przyczynowo-skutkowych zawartych w historyjce, układa obrazki historyjki zgodnie z kolejnością wydarzeń,
  • posługuje się liczebnikami głównymi i liczebnikami porządkowymi, określa położenie przedmiotów w przestrzeni, stosując słowa: w, na, pod, za, obok,
  • łączy proste ruchy taneczne ze śpiewem,
  • reaguje odpowiednimi ruchami na zmiany akompaniamentu,
  • wyjaśnia znaczenie słów: ekolog, recykling,
  • wymienia oznaczenia pojemników przeznaczonych do segregowania odpadów oraz rodzaje odpadów i je segreguje,
  • rozpoznaje przedmioty, przelicza je i segreguje według podanej cechy,
  • maluje na płótnie wzór według własnego pomysłu.

Tematyka kompleksowa - Maj 2025

Tematyka Kompleksowa – MAJ

TYDZIEŃ I – MOJA MIEJSCOWOŚĆ , MÓJ REGION.

Cele ogólne:

  • rozbudzanie zainteresowań historią i sztuką ludową swojej miejscowości i swojego regionu,
  • rozwijanie umiejętności słuchania i poprawnego wypowiadania się na forum grupy,
  • wykorzystanie naturalnych efektów perkusyjnych podczas śpiewu,
  • utrwalanie brzmienia i sposobu wydobywania dźwięków z instrumentów• rozbudzanie zainteresowań historią i sztuką ludową swojej miejscowości i swojego regionu,
  • rozwijanie umiejętności słuchania i poprawnego wypowiadania się na forum grupy,
  • wykorzystanie naturalnych efektów perkusyjnych podczas śpiewu,
  • utrwalanie brzmienia i sposobu wydobywania dźwięków z instrumentów
  • utrwalanie wiadomości na temat charakterystycznych cech różnych miejscowości,
  • wyjaśnianie pojęć adresat, nadawca; poznawanie znaczenia słowa petycja,
  • rozwijanie kompetencji matematycznych, w tym umiejętności klasyfikowania i przeliczania,
  • kształtowanie wyobraźni i inwencji twórczej, rozwijanie sprawności manualnej.

Cele szczegółowe:

Dziecko:

  • obserwuje architekturę, piękno krajobrazu w miejscu zamieszkania, wymienia znajdujące się w nim zabytki i ważne instytucje,
  • podczas wycieczki przestrzega obowiązujących zasad, właściwie zachowuje się w miejscach publicznych,
  • wskazuje położenie swojej miejscowości i swojego regionu na mapie Polski,
  • uczestniczy w zabawach słownikowych i gramatycznych, rozpoznaje herb oraz ciekawe miejsca i ważne budynki w swojej miejscowości.
  • zadaje pytania na temat historii i kultury swojej miejscowości i swojego regionu, ogląda wytwory

sztuki ludowej, wyjaśnia znaczenie słowa skansen,

  • z uwagą słucha innych i wypowiada się na forum grupy poprawnie pod względem gramatycznym,
  • wykorzystuje naturalne efekty perkusyjne podczas śpiewania piosenki,
  • rozpoznaje i nazywa instrumenty, gra na nich.

TYDZIEŃ II – MOJA OJCZYZNA

 Cele ogólne:

  • utrwalanie znajomości polskiego godła, barw narodowych i polskiego hymnu; kształtowanie poczucia tożsamości narodowej,
  • wskazywanie na mapie Polski charakterystycznych miejsc,
  • poznawanie tradycji związanych z obchodzeniem świąt państwowych,
  • stosowanie różnych technik plastycznych,
  • poznawanie nazw państw sąsiadujących z Polską,
  • stwarzanie okazji sprzyjających zdobywaniu wiedzy o świecie,
  • zapoznanie z pojęciem Unia Europejska,
  • rozwijanie sprawności rachunkowych,
  • utrwalanie liczb i znaków matematycznych oraz umiejętności dokonywania obliczeń,
  • poznawanie zabudowy charakterystycznej dla miasta,
  • wykonywanie układu ruchowego do piosenki.

Cele szczegółowe:

Dziecko:

  • nazywa i opisuje wygląd polskiego godła i flagi narodowej, śpiewa refren polskiego hymnu,
  • stosuje zwroty: jesteśmy Polakami, mieszkamy w Polsce, mówimy po polsku; wskazuje na mapie wybrane miejsca,
  • wypowiada się na temat obchodów Dnia Flagi,
  • rysuje kredkami świecowymi na papierze ściernym na zadany temat,
  • wskazuje położenie Polski na mapie Europy i podaje nazwy państw sąsiadujących z Polską,
  • rozpoznaje i układa z części flagi Niemiec, Czech, Słowacji,
  • wypowiada się na temat charakterystycznych cech Słowacji, Czech i Niemiec,
  • aktywnie uczestniczy w zabawach ruchowych, wykonuje ćwiczenia według instrukcji słownej.
  • sprawnie liczy obiekty w zakresie 6,
  • poprawnie oblicza działania matematyczne, wpisuje odpowiednie liczby we właściwe miejsca,
  • wyjaśnia, jaka zabudowa jest charakterystyczna dla dużego miasta,
  • wykonuje układ ruchowy do piosenki,
  • reaguje na umówione sygnały.

 

TYDZIEŃ III – ŁĄKA W MAJU

Cele ogólne:

  • wielozmysłowe poznawanie łąki wiosną,
  • rozpoznawanie kwiatów, ziół i zwierząt – mieszkańców łąki,
  • poznawanie ogólnej budowy kwiatu na przykładzie mniszka pospolitego,
  • rozwijanie umiejętności dostrzegania symetrii w przyrodzie,
  • utrwalanie pojęcia owady oraz nazw owadów, mieszkańców łąki,
  • utrwalanie wiadomości na temat znaczenia barwy ochronnej w życiu zwierząt,
  • rozwijanie mowy,
  • utrwalanie liczb i znaków matematycznych oraz umiejętności dokonywania obliczeń,
  • rozwijanie orientacji przestrzennej,
  • rozwijanie umiejętności logicznego myślenia,
  • rozwijanie sprawności ruchowej.

 

Cele szczegółowe:

Dziecko:

  • ogląda, wącha kwiaty, słucha różnych odgłosów na łące, opisuje swoje wrażenia,
  • wymienia charakterystyczne cechy łąki wiosną,
  • nazywa kwiaty i zioła rosnące na łące, występujące na niej zwierzęta,
  • wymienia części kwiatu – mniszka lekarskiego,
  • dostrzega symetrię w kształtach owadów,
  • wyjaśnia pojęcie owady, wymienia nazwy owadów żyjących na łące,
  • wyjaśnia znaczenie barwy ochronnej w życiu zwierząt,
  • poprawnie stosuje rzeczowniki w liczbie mnogiej, sprawnie liczy obiekty w zakresie 6,
  • poprawnie oblicza działania matematyczne, wpisuje we właściwe miejsca odpowiednie liczby,
  • samodzielnie określa położenie owadów, układa sylwety owadów według instrukcji N.,
  • układa i rozwiązuje zagadki.

 

TYDZIEŃ IV – Święto rodziców .

Cele ogólne:

  • uświadamianie ważnej roli rodziców w życiu dziecka, wzbogacanie informacji na temat ich świąt,
  • ćwiczenie pamięci poprzez odtwarzanie fragmentów wiersza,
  • rozwijanie umiejętności opisywania osób za pomocą określeń przymiotnikowych,
  • rozwijanie umiejętności manualnych oraz pamięci poprzez odtwarzanie wyglądu rodziców na rysunku,
  • zapoznanie z rolą matki w rodzinie,
  • rozwijanie mowy,
  • rozwijanie spostrzegawczości słuchowej i sprawności rachunkowej,
  • rozwijanie sprawności ruchowe,
  • zachęcanie do aktywnego spędzania czasu wolnego z rodzicam.

Cele szczegółowe:

Dziecko:

  • opisuje rolę rodziców w swoim życiu, podaje informacje na temat rodziców, poznaje znaczenie słowa

święto,

  • powtarza wiersz z pamięci,
  • wymienia cechy swojej mamy i swojego taty,
  • wykonuje portrety rodziców pastelami olejnym,
  • wyjaśnia rolę matki w rodzinie,
  • tworzy zdrobnienia, dobiera określenia przymiotnikowe potrzebne do opisania mamy, formułuje zdania,
  • rozwiązuje proste zadania z treścią, dodaje elementy w zakresie 6 i w zakresie 10,
  • aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych,
  • opowiada o ulubionych zajęciach, zabawach i sportach poszczególnych członków rodziny; wymienia nazwy zabaw, w które można się bawić z rodzicami w domu i poza nim.

Tematyka kompleksowa - Czerwiec 2025

TEMATYKA KOMPLEKSOWA – CZERWIEC

TYDZIEŃ I – NIBY TACY SAMI, A JEDNAK INNI.

Cele ogólne:

– poznawanie dzieci różnych ras oraz warunków, w jakich żyją,

  • utrwalanie wiadomości na temat praw dziecka,
  • wzbogacanie wiedzy na temat innych kultur,
  • wzbogacanie doświadczeń plastycznych,
  • poznawanie innych kultur,
  • kształtowanie tolerancji wobec ludzi różnych ras i narodowości,
  • szanowanie odmienności innych dzieci,
  • rozwijanie sprawności ruchowej,
  • mierzenie odległości za pomocą wspólnej miary,
  • utrwalanie stron: prawej, lewej,
  • rozwijanie umiejętności zgodnego współdziałania w zespole,
  • rozwijanie sprawności manualnej, wyobraźni i pomysłowości.

Cele szczegółowe:

Dziecko:

  • odgaduje, skąd pochodzą przedstawione na zdjęciach dzieci; opisuje ich wygląd,
  • wymienia prawa dziecka,
  • z zainteresowaniem słucha informacji o innych kulturach,
  • wykonuje pracę plastyczną na zadany temat za pomocą techniki kropkowanie,
  • odpowiada na pytania związane z treścią opowiadania, słucha z zainteresowaniem ciekawostek na

temat kultury arabskiej,

  • wyjaśnia pojęcia: tolerancja, akceptacja; podaje przykłady właściwego zachowania się wobec innych,
  • wypowiada się z szacunkiem o dzieciach innych ras,
  • aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych,
  • mierzy odległość i wysokość, podaje wynik pomiaru,
  • koloruje po prawej stronie te same pola, które są pokolorowane po lewej stronie,
  • zgodnie współpracuje w zespole przy wykonywaniu różnych zadań,
  • wykonuje pracę na zadany temat, opisuje wizję wspólnych zabaw w kręgu przyjaciół.

TYDZIEŃ II – WAKACYJNE PODRÓŻE

Cele ogólne:

  • wnioskowanie na temat wakacyjnych podróży na podstawie przedstawionych elementów,
  • kształtowanie logicznego myślenia,
  • utrwalanie poznanych liter,
  • rozwijanie sprawności manualnej i inwencji twórczej, wyrażanie w pracy plastycznej własnych spo-

strzeżeń i wyobrażeń związanych z latem i wakacjami,

  • rozwijanie umiejętności uważnego słuchania tekstu literackiego,
  • poznawanie historii powstania bursztynu oraz sposobów jego wykorzystania,
  • wzbogacanie wiadomości przyrodniczych,
  • rozwijanie sprawności ruchowej,
  • wzbogacanie zasobu słownictwa,
  • kształtowanie umiejętności rozpoznawania i nazywania figur geometrycznych,
  • wzbogacanie doświadczeń o efekty przesunięcia i obrotu,
  • pobudzanie pomysłowości i wyobraźni.

Cele szczegółowe:

Dziecko:

  • wnioskuje na temat wakacyjnych podróży,
  • podaje rozwiązanie zagadki, tworzy mapę skojarzeń do słowa wakacje,
  • układa obrazek z części,
  • wybiera litery składające się na podany wyraz, odczytuje krótkie teksty,
  • eksperymentuje, tworzy nowe kolory, planuje i rozmieszcza elementy na całej powierzchni kartonu;

przedstawia wakacyjną wyprawę techniką malowania farbami akwarelowymi,

  • poprawnie odpowiada na pytania związane z treścią wysłuchanego opowiadania, wypowiada się na

temat ilustracji w książce,

  • opisuje historię powstania bursztynu, podaje sposoby jego wykorzystania,
  • wymienia nazwy wybranych gatunków letnich kwiatów (róża, piwonia, dalia, słonecznik), podaje różnice między rabatką a klombem,
  • wymienia nazwy i kolory figur geometrycznych, opisuje sześcian,
  • obserwuje prawidłowości, kontynuuje rozpoczęty rytm, układa szlaczki,
  • przekształca figurę poprzez dorysowywanie różnych elementów.

TYDZIEŃ III i IV – POŻEGNANIA NADSZEDŁ CZAS.

Cele ogólne:

  • rozwijanie mowy, utrwalanie nazw dni tygodnia,
  • rozwijanie umiejętności czytania,
  • rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej i orientacji przestrzennej,
  • rozwijanie sprawności ruchowej,
  • poznawanie i utrwalanie zasad bezpieczeństwa obowiązujących w różnych miejscach wakacyjnego

wypoczynku,

  • uświadamianie dzieciom wspólnie spędzonego czasu oraz zbliżającej się chwili rozstania,
  • poszerzanie doświadczeń plastycznych, rozwijanie sprawności manualnej,
  • nabywanie odwagi w prezentowaniu innym swoich umiejętności.

Cele szczegółowe:

Dziecko:

  • opisuje obrazki; formułuje dłuższe zdania, poprawne pod względem gramatycznym; wymienia

nazwy dni tygodnia,

  • czyta proste teksty,
  • zawiesza obrazki w prawym/lewym dolnym rogu, prawym/lewym górnym rogu,
  • aktywnie wykonuje ćwiczenia gimnastyczne,
  • wymienia zasady zachowania, których należy przestrzegać w różnych miejscach wakacyjnego

wypoczynku,

  • formułuje dłuższe zdania, poprawne pod względem gramatycznym, odczytuje krótkie teksty,
  • zdaje sobie sprawę ze zbliżającej się chwili rozstania,
  • wypowiada się na określony temat,
  • tworzy pracę plastyczną,
  • śpiewa piosenki, recytuje wiersze, tańczy.