GRUPA Pszczółki – 5, 6 LATKI 🙂
Witamy serdecznie wszystkie „Pszczółki”, które od września rozpoczynają zerówkę!
Postaramy się, aby ten rok był dla was pełen wspaniałych zabaw, nowych znajomości, niesamowitych przygód oraz nowych wyzwań.
Pszczółki są aktywne i chętne do nauki i zabawy. Bardzo lubimy śpiewać, chętnie słuchamy bajek i opowiadań, bierzemy udział w teatrzykach, spotkaniach z ciekawymi ludźmi oraz poznajemy świat w czasie zabaw badawczych, spacerów i wycieczek.
Staramy się wzajemnie sobie pomagać i zachowywać jak na prawdziwe przedszkolaki przystało. Zdarza nam się czasem coś „przeskrobać”, ale to wszystko dlatego, że mamy w sobie bardzo duże pokłady energii 😀 Z nami nie ma miejsca na nudę, a jednocześnie jesteśmy bardzo ciekawi tego co przed nami i każdego dnia czekamy na nowe wyzwania.
Grupa czynna: 7:30-15.30 (poniedziałek – środa) i 7.30-17.00 (czwartek – piątek).
Realizowane projekty:
- „Gramy w zielone” – ogólnopolski projekt edukacyjny,
- „Mały Miś w świecie Wielkiej Literatury”,
- „Zabawa sztuką” – ogólnopolski projekt edukacyjny,
- „Bajki-pomagajki, czyli o magicznej mocy bajkoterapii” – ogólnopolski projekt edukacyjno-czytelniczy,
- „Angielski jest Fun-tastyczny” – ogólnopolski projekt edukacyjny,
- „Kubusiowi Przyjaciele Natury”.
Aktualności
Tematy miesiąca
Tematyka kompleksowa - WRZESIEŃ 2024
TEMATYKA KOMPLEKSOWA
WRZESIEŃ
Tydzień I. „To jestem ja”
Cele ogólne:
– Zachęcanie do poznawania koleżanek i kolegów z grupy.
– Rozwijanie sprawności ruchowej.
– Rozwijanie mowy.
– Tworzenie sytuacji edukacyjnych ułatwiających dzieciom poznanie siebie.
– Rozpoznawanie i nazywanie różnych stanów emocjonalnych.
– Umuzykalnienie dzieci.
Cele operacyjne:
Dziecko:
– rozpoznaje kolegów i koleżanki z grupy,
– nawiązuje kontakt z nowymi dziećmi,
– aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych,
– przyjmuje prawidłową postawę podczas ćwiczeń,
– odpowiada na pytania dotyczące opowiadania,
– wypowiada się na temat wakacji,
– wymienia narządy zmysłów,
– wskazuje i nazywa części ciała,
– wymienia ważniejsze stany emocjonalne – radość, smutek, złość, strach,
– zna melodię i tekst piosenki.
Tydzień II. „Moja grupa”
Cele główne:
– Rozwijanie mowy, kreatywności i orientacji przestrzennej,
– Rozwijanie sprawności manualnej,
– Rozwijanie sprawności fizycznej,
– Umuzykalnianie dzieci,
– Dekodowanie obrazków – tworzenie kontraktu grupowego, przygotowanie do nauki czytania,
poznawanie innych niż dotychczas zasad zachowania się w grupie.
Cele operacyjne:
Dziecko:
– wypowiada się na temat wyglądu swojej sali,
– odpowiada na pytania dotyczące opowiadania,
– określa położenie zabawek, rozróżnia strony,
– wykonuje tematyczną pracę plastyczną,
– aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych,
– rozróżnia przygrywkę, refren i zwrotkę piosenki,
– śpiewa piosenkę,
– wspólnie tworzy kontrakt grupy,
– wymienia zasady zachowania się w grupie,
– dokonuje analizy i syntezy na poziomie sylaby (głoski).
Tydzień III. „Moja droga do przedszkola”
Cele główne:
– Poznanie podstawowych zasad ruchu drogowego, działania sygnalizatora i wybranych znaków drogowych.
– Zapoznanie z kołem.
– Rozwijanie umiejętności klasyfikowania na podstawie jednej cechy – wielkości.
– Rozwijanie sprawności fizycznej.
– Rozwijanie umiejętności wokalnych.
– Wyrabianie reakcji na przerwę w muzyce.
– Rozwijanie sprawności manualnych.
– Rozwijanie słuchu fonematycznego.
Cele szczegółowe:
Dziecko:
– wymienia podstawowe zasady ruchu drogowego i stosuje się do nich w praktyce,
– rozpoznaje wybrane znaki drogowe,
– wie jak należy przechodzić przez ulicę i przy jakim świetle,
– rozpoznaje i nazywa koło,
– segreguje koła według wielkości,
– aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych,
– śpiewa piosenkę,
– reaguje ruchem na sygnały – słowne i muzyczne,
– wykorzystuje w pracy plastycznej swoje obserwacje,
– wykonuje wybrany znak drogowy,
– określa liczbę słów w zdaniach.
Tydzień IV „Idzie jesień… przez las, park”
Cele główne:
– Obserwowanie najbliższego otoczenia przyrodniczego i zapoznanie z wybranymi drzewami.
– Poznanie i wymienianie oznak nowej pory roku – jesieni.
– Rozwijanie umiejętności wokalnych.
– Rozwijanie sprawności manualnej i wyobraźni.
– Poznanie przedstawicieli grzybów – jadalnych i trujących.
Cele szczegółowe:
Dziecko:
– przygląda się drzewom i zwierzętom w otoczeniu przedszkola i nazywa je,
– wymienia oznaki jesieni,
– wymienia kolory spotykane w przyrodzie jesienią,
– wypowiada się na temat opowiadania,
– śpiewa piosenkę,
– uczestniczy w zabawie ilustracyjnej do piosenki,
– wykonuje eksponaty z tworzywa przyrodniczego wg własnego pomysłu,
– wykonuje przestrzenne, jesienne drzewo,
– wymienia wybrane grzyby – jadalne i trujące.
Tematyka kompleksowa - PAŹDZIERNIK 2024
TEMATYKA KOMPLEKSOWA
PAŹDZIERNIK
Gr. V – 5-6-latki
TYDZIEŃ I: Idzie jesień…przez ogród i sad
Cele ogólne:
– dostrzeganie zmian zachodzących jesienią w sadzie,
– *rozwijanie wrażliwości fonemowej, określanie miejsca samogłoski w słowie; odkrywanie liter o, O – małej i wielkiej, pisanej,
– poznanie cech kwadratu,
– rozwijanie umiejętności liczenia i klasyfikowania,
– *odkrywanie zapisu cyfrowego liczb: 1, 2,
– rozwijanie sprawności manualnej,
– rozwijanie słuchu muzycznego,
– rozpoznawanie i nazywanie warzyw i owoców oraz wykonanych z nich przetworów; rozwijanie właściwych nawyków żywieniowych.
Cele szczegółowe:
Dziecko:
– opisuje zmiany, jakie zaszły jesienią w sadzie,
– rozpoznaje owoc lub warzywo wykorzystując zmysły: wzroku, węchu, smaku i dotyku, odpowiada na pytania badawcze,
– *opisuje wygląd liter: o, O i odtwarza ich kształty,
– *wie, że „o” jest samogłoską,
– rozpoznaje i nazywa kwadrat,
– segreguje figury wg jednej cechy,
– rozpoznaje i nazywa owoce egzotyczne,
–przelicza w zakresie 6; określa, gdzie jest najwięcej warzyw, gdzie najmniej, o ile więcej/mniej,
– *rozpoznaje i nazywa cyfry: 1, 2,
– wykonuje przestrzenną pracę plastyczną,
– rozpoznaje instrumenty muzyczne po ich brzmieniu,
– reaguje ruchem na sygnał muzyczny lub słowny,
– rozpoznaje i nazywa warzywa i owoce oraz wykonane z nich przetwory,
– wymienia wartości odżywcze przetworów,
– smakuje wybrane przetwory.
TYDZIEŃ II: Idzie jesień… do zwierząt
Cele ogólne:
– poznanie sposobów przygotowania się zwierząt do zimy,
– rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
– rozwijanie wrażliwości fonemowej,
– *odkrywanie liter a, A: małej i wielkiej, drukowanej i pisanej,
– poznawanie zapasów wiewiórki,
– *odkrywanie zapisu cyfrowego liczby 3,
– rozwijanie sprawności fizycznej,
– rozwijanie umiejętności wokalnych,
– rozwijanie sprawności manualnych,
– zachęcanie do uczestniczenia w zabawach badawczych,
– utrwalenie nazw ptaków odlatujących do ciepłych krajów.
Cele szczegółowe:
Dziecko:
– wie, jak zwierzęta przygotowują się do zimy,
– *wymienia słowa rozpoczynające się głoską „a”, kończące się nią i mające ją w środku, dzieli je na sylaby,
– *wymienia głoski w słowach: ananas, Ada, układa schematy i modele tych słów,
– *rozpoznaje i nazywa poznane litery: o, a,
– rozpoznaje i nazywa zapasy wiewiórki,
– *rozpoznaje i nazywa zapisy cyfrowe liczb: 1, 2, 3,
– aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych,
– śpiewa piosenkę,
– reaguje odpowiednim ruchem na ustalony sygnał,
– wykonuje pracę plastyczną zgodnie z instrukcją,
– chętnie uczestniczy w zabawach badawczych,
– rozpoznaje i nazywa wybrane ptaki odlatujące zimą z Polski (bocian, jaskółka,…).
TYDZIEŃ III: Co z czego otrzymujemy
Cele ogólne:
– *rozwijanie wrażliwości fonemowej, określanie miejsca głoski w słowie; określanie liter: m, M –małej i wielkiej, drukowanej i pisanej,
– poznanie właściwości fizycznych gliny i piasku oraz produktów z nich otrzymanych,
– orientowanie się w schemacie ciała drugiej osoby,
– rozwijanie szybkości i zwinności,
– poznawanie sposobu otrzymywania sera,
– poznanie zwierząt: owcy i barana,
– poznanie pochodzenia wełny i wyrobów z niej otrzymywanych,
– poznanie sposobu otrzymywania papieru.
Cele szczegółowe:
Dziecko:
– *rozpoznaje i nazywa literę „m”,
– *czyta sylaby i wyrazy utworzone z poznanych liter,
– wymienia właściwości fizyczne gliny i piasku,
– podaje przykłady produktów otrzymywanych z gliny i piasku,
– wskazuje wymienione części ciała u partnera,
– wykonuje sprawnie i szybko ćwiczenia gimnastyczne,
– aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach,
– wie, jak zrobić ser z mleka,
– rozpoznaje i nazywa owcę i barana,
– wie, skąd mamy wełnę i co z niej się robi,
– wykonuje wełniany obrazek,
– wie, z czego i jak otrzymujemy papier.
TYDZIEŃ IV: Idzie jesień…z deszczem
Cele ogólne:
– *rozwijanie umiejętności dokonywania analizy i syntezy słów o prostej budowie fonetycznej,
– *rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter,
– poznawanie pogody oraz zjawisk atmosferycznych występujących późną jesienią,
– poznawanie cech prostokąta,
– utrwalenie cech poznanych figur,
– rozwijanie gibkości i zwinności,
– rozwijanie aktywności muzyczno-ruchowej,
– rozwijanie sprawności manualnych,
– poznanie kolorów tęczy,
– zwracanie uwagi na ubieranie się odpowiednio do pogody,
– rozwijanie zainteresowania przyrodą nieożywioną,
– poznanie procesu obiegu wody w przyrodzie.
Cele szczegółowe:
Dziecko:
– *układa schematy i modele dźwiękowe słów o prostej budowie fonetycznej,
– *rozpoznaje i nazywa litery: o, a, m – małe, wielkie, drukowane i pisane,
– wymienia elementy pogody, która jest późną jesienią,
– wie, jak powstają chmury i deszcz,
– wymienia cechy prostokąta,
– rozpoznaje i nazywa koło, kwadrat, prostokąt,
– aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych,
– śpiew piosenkę,
– uczestniczy w zabawie przy piosence,
– wykonuje parasol z papieru,,
– wymienia kolory tęczy,
– ubiera się odpowiednio do pogody,
– aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach badawczych,
– wie, na czym polega obieg wody w przyrodzie.
TYDZIEŃ V: Moja rodzina
Cele ogólne:
– budzenie szacunku dla rodziców za to, co dają dzieciom,
– *rozwijanie analizy i syntezy słuchowej,
– poznawanie litery i: małej, wielkiej, drukowanej, pisanej; utrwalenie poznanych liter,
– utrwalenie wyglądu i nazw poznanych figur,
– rozwijanie umiejętności liczenia,
– *poznanie zapisu cyfrowego liczby 4,
– rozwijanie umiejętności wokalno-tanecznych,
– rozwijanie sprawności manualnych,
– wykorzystanie w pracy materiałów odpadowych,
– poznanie właściwości magnesu,
– budzenie zainteresowania przyrodą nieożywioną,
– rozwijanie słuchu fonematycznego,
– podawanie cech rodziców,
– uświadomienie podobieństwa niektórych dawnych i obecnych zabaw.
Cele szczegółowe:
Dziecko:
– odnosi się z szacunkiem do rodziców,
– *wymienia głoski w słowach: igła, Ida; tworzy schematy i modele dźwiękowe tych słów,
– *rozpoznaje i nazywa litery i, I: drukowane i pisane oraz poznane dotychczas litery,
– rozpoznaje i nazywa: koło, kwadrat, prostokąt,
– liczy w dostępnym zakresie,
– rozpoznaje i nazywa zapisy cyfrowe liczb: 1, 2, 3, 4,
– śpiewa piosenkę,
– wykonuje układ ruchowy do piosenki,
– wykonuje medal dla rodziców,
– wykorzystuje w pracy plastycznej surowce wtórne,
– wymienia właściwości magnesu,
– uczestniczy w zabawach badawczych,
– dzieli słowa na sylaby lub *głoski,
– określa jaka jest mama i tata.
Tematyka kompleksowa - LISTOPAD 2024
TEMATYKA KOMPLEKSOWA
LISTOPAD
Gr. V – 5-6-latki
TYDZIEŃ I: Moja rodzina – kontynuacja / Mój dom (I i II tydzień)
Cele ogólne:
– poznanie właściwości magnesu,
– budzenie zainteresowania przyrodą nieożywioną,
– rozwijanie słuchu fonematycznego,
– podawanie cech rodziców,
– uświadomienie podobieństwa niektórych dawnych i obecnych zabaw.
Cele szczegółowe:
Dziecko:
– wymienia właściwości magnesu,
– uczestniczy w zabawach badawczych,
– dzieli słowa na sylaby lub *głoski,
– określa jaka jest mama i tata.
TYDZIEŃ II: Mój dom – kontynuacja
Cele ogólne:
– rozwijanie umiejętności liczenia i szeregowania,
– utrwalanie poznanych zapisów cyfrowych liczb,
– rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
– zapoznanie z literą „t”: małą i wielką, drukowaną i pisaną,
– rozwijanie umiejętności klasyfikowania,
– dostrzeganie i kontynuowanie rytmu,
– rozwijanie umiejętności wokalnych,
– rozwijanie sprawności manualnych,
– doskonalenie wiedzy o wybranych urządzeniach elektrycznych,
– poznawanie zwyczajów kotów i psów,
– utrwalenie nazewnictwa urządzeń elektrycznych i ich zastosowania w domu.
Cele szczegółowe:
Dziecko:
– liczy w podanym zakresie, szereguje domki według wielkości,
– rozpoznaje i nazywa cyfry od 1 do 5,
– *dzieli słowa na głoski,
– *rozpoznaje i nazywa literę „t”,
– segreguje przedmioty według podanych cech,
– tworzy proste rytmy i je kontynuuje,
– śpiewa piosenkę,
– wykonuje tematyczną pracę plastyczną,
– zna historie powstania świecy i różnego rodzaju lamp
– wymienia zwyczaje kotów i psów,
– mówi wyraźnie,
– rozpoznaje i nazywa wybrane urządzenia elektryczne, określa ich zastosowanie.
TYDZIEŃ III: Moje prawa i obowiązki
Cele ogólne:
– uświadamianie dzieciom ich praw,
– rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
– *rozwijanie słuchu fonematycznego, utrwalanie poznanych liter,
– poznawanie cech trójkąta,
– utrwalanie wyglądu i nazw poznanych figur,
– *wprowadzenie znaków: równości, mniejszości, większości,
– rozwijanie sprawności fizycznej,
– rozwijanie umiejętności wokalnych,
– rozwijanie sprawności manualnej,
– utrwalanie poznanych praw,
– rozwijanie słuchu fonematycznego,
– przybliżenie zjawiska przewodnictwa cieplnego,
– poznanie materiałów, które przewodzą ciepło,
– zapoznanie z Międzynarodowym Dniem Praw Dziecka i Dniem Życzliwości.
Cele szczegółowe:
Dziecko:
– wie, że ma prawa,
– rysuje po śladach rysunków,
– *dzieli słowa na głoski, rozpoznaje i nazywa poznane litery,
– wie, że trójkąt ma trzy boki i trzy wierzchołki,
– rozpoznaje i nazywa figury geometryczne: trójkąt, koło, kwadrat, prostokąt,
– *stosuje znaki: =, <, >,
– aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych,
– śpiewa piosenkę,
– ilustruje prawa dziecka,
– wymienia swoje prawa,
– wie, co to jest przewodnictwo cieplne,
– wymienia wybrane materiały przewodzące ciepło,
– wie, kiedy obchodzimy Dzień Praw Dziecka i Dzień Życzliwości,
– bierze udział w zabawach tematycznych.
TYDZIEŃ IV: Moje zdrowie i bezpieczeństwo
Cele ogólne:
– zachęcanie do zdrowego trybu życia,
– * rozwijanie słuchu fonematycznego,
– * utrwalanie poznanych liter,
– rozwijanie umiejętności liczenia,
– zachęcanie do dbania o czystość,
– utrwalanie poznanych zapisów cyfrowych liczb,
– rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej,
– przestrzeganie zasad higieny podczas spożywania posiłku,
– uwrażliwienie dzieci na sytuacje, które nie sprzyjają bezpieczeństwu,
– uświadomienie konieczności szukania pomocy u lekarza w czasie choroby,
– zachęcanie do dbania o zęby,
– rozwijanie sprawności fizycznej.
Cele szczegółowe:
Dziecko:
– wie, na czym polega zdrowy styl życia,
– * dzieli słowa na gloski i sylaby,
– * rozpoznaje i nazywa poznane litery,
– liczy w zakresie sześciu,
– dba o swoją czystość i czystość otoczenia,
– uczestniczy w zabawie przy piosence,
– przestrzega zasad higieny podczas spożywania przygotowanego posiłku,
– wie, co jest niebezpieczne,
– rozumie potrzebę kontaktu z lekarzem w razie choroby,
– dba o zęby,
– aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych.
Tematyka kompleksowa - GRUDZIEŃ 2024
TYDZIEŃ I – Jak wyglądał świat przed milionami lat
Cele ogólne:
- Rozwijanie słuchu fonematycznego.
- Rozwijanie zainteresowania przyrodą nieożywioną.
- Rozwijanie aktywności fizycznej.
- Rozpoznawanie i nazywanie małych liter i wielkich liter.
- Poszerzenie wiedzy o produktach pochodzących z chemicznej obróbki węgla.
- Rozwijanie umiejętności liczenia oraz poczucia rytmu.
- Rozpoznawanie i nazywanie poznanych zapisów cyfrowych liczb.
- Rozwijanie umiejętności klasyfikowania.
- Wzbogacanie wiedzy na temat dinozaurów.
- Wspomaganie rozwoju emocjonalnego.
- Rozwijanie sprawności manualnej.
Cele operacyjne
Dziecko:
- Opisuje, jak wyglądał świat, w którym żyły dinozaury.
- Opisuje wygląd liter L,l oraz odtwarza ich kształty.
- Aktywnie ćwiczy oraz porusza się rytmicznie przy piosence.
- Wypowiada się na temat pracy górnika.
- Wymienia produkty powstałe z chemicznej obróbki węgla.
- Rozpoznaje znaki matematyczne oraz stosuje je poprawnie w sytuacjach zadaniowych.
- Liczy w zakresie sześciu i siedmiu.
- Rozpoznaje cyfry od 0 do 7.
- Dzieli nazwy na sylaby i rozróżnia pierwszą i ostatnią głoskę.
- Odpowiada na pytania związane z postacią św. Mikołaja
Tydzień II – Idzie zima ze śniegiem
Cele ogólne:
- Obserwowanie zmian występujących w przyrodzie i wiązanie ich z aktualną porą roku.
- Odkrywanie litery y:małej i wielkiej, drukowanej i pisanej, rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter.
- Rozwijanie umiejętności liczenia.
- Dostrzeganie cykliczności dni tygodnia.
- Poznawanie wybranych właściwości fizycznych śniegu.
- Rozwijanie orientacji przestrzennej.
- Rozwijanie słuchu fonematycznego
- Rozwijanie ogólnej sprawności fizycznej.
- Rozwijanie sprawności manualnej.
- Poznanie nazw sportów zimowych.
- Ukazywanie niebezpieczeństw grożących podczas zabaw na śniegu.
Cele operacyjne
Dziecko:
- Obserwuje zimowy krajobraz, wymienia charakterystyczne cechy zimy.
- Opisuje wygląd litery y oraz odtwarza jej kształt.
- Wskazuje kierunki w odniesieniu do siebie.
- Liczy w dostępnym zakresie.
- Wie, że po niedzieli jest poniedziałek, wtorek…,
- Interpretuje poznany utwór własnymi słowami.
- Dzieli nazwy na sylaby i rozróżnia pierwszą i ostatnią głoskę.
- Aktywnie wykonuje ćwiczenia.
- Wykonuje pracę plastyczną związaną z zimowym krajobrazem korzystając z różnych materiałów.
- Poznaje nazwy wybranych sportów zimowych.
- Wie, jak powinno się bawić na śniegu.
TYDZIEŃ III i IV – Idą święta
Cele ogólne:
- Rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat.
- Poznawanie kolejnych tradycji bożonarodzeniowych
- Zapoznanie z wyglądem świątecznego stołu.
- Rozwijanie umiejętności klasyfikowania oraz liczenia.
- Odkrywanie litery R: małej i wielkiej, drukowanej i pisanej, utrwalanie poznanych liter.
- Rozumienie sensu informacji podanych w formie symboli.
- Rozwijanie aktywności fizycznej.
- Rozwijanie sprawności manualnej.
- Utrwalenie swojego adresu zamieszkania.
Cele operacyjne
Dziecko:
- Wypowiada się na określony temat.
- Wymienia tradycje świąteczne.
- Tworzy zbiory, uwzględniając jedną cechę.
- Omawia wygląd świątecznego stołu i mówi, co powinno się na nim znaleźć.
- Przelicza dni tygodnia, posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi.
- Opisuje wygląd liter R, r oraz odtwarza ich kształty.
- Rozumie sens informacji przedstawionych symbolicznie.
- Aktywnie ćwiczy oraz porusza się rytmicznie przy piosence.
- Wykonuje papierową choinkę zgodnie z instrukcją.
- Podaje swój adres zamieszkania.
Tematyka kompleksowa - STYCZEŃ 2025
Tematyka kompleksowa styczeń.
Tydzień I. Mijają dni, miesiące, lata
Cele ogólne :
- zapoznanie z różnymi rodzajami kalendarzy,
- rozwijanie szybkości i zwinności,
- odkrywanie litery s: małej i wielkiej, drukowanej i pisanej,
- rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter,
- rozwijanie sprawności manualnej,
- utrwalanie oznak pór roku,
- zachęcanie do zakładania hodowli roślin,
- obserwowanie wzrostu roślin,
- poznawanie i utrwalenie nazw miesięcy.
Cele operacyjne
Dziecko:
- dostrzega różnice i podobieństwa między kalendarzami,
- wypowiada się pełnymi zdaniami,
- aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych
- rozpoznaje i nazywa poznane litery,
- maluje drzewo w różnych porach roku
- wymienia oznaki pór roku,
- hoduje rośliny i obserwuje ich wzrost,
- podaje charakterystyczne cechy poszczególnych miesięcy i pór roku,
- wymienia nazwy miesięcy należących do danej pory roku,
Tydzień II. Zima i zwierzęta
Cele ogólne
- rozwijanie mowy,
- poznawanie nazw ptaków zimujących w Polsce
- utrwalenie poznanych znaków matematycznych,
- rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter,
- rozwijanie orientacji przestrzennej,
- rozwijanie umiejętności liczenia,
- zapoznanie z zapisem cyfrowym liczby 8,
- rozwijanie sprawności fizycznej,
- rozwijanie wyobraźni,
- utrwalanie wyglądu i nazw poznanych figur geometrycznych,
- poznanie zjawisk przyrody nieożywionej,
- zachęcanie do podejmowania zabaw badawczych,
- utrwalenie nazw zwierząt leśnych.
Cele operacyjne
Dziecko:
- wypowiada się pełnymi zdaniami,
- rozpoznaje i nazywa wybrane ptaki zimujące w Polsce,
- rozpoznaje i nazywa znaki: +, =, <, >,
- rozpoznaje i nazywa poznane litery,
- określa położenie przedmiotów względem siebie,
- liczy w dostępnym mu zakresie,
- rozpoznaje i nazywa liczbę 8,
- aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych,
- układa z figur geometrycznych różne kształty,
- rozpoznaje i nazywa koło, kwadrat, trójkąt i prostokąt
- wie, dlaczego ziemia zamarza,
- chętnie uczestniczy w zabawach badawczych,
- rozpoznaje i nazywa wybrane zwierzęta leśne,
- wypowiada się na temat opowiadania.
Tydzień III. Babcia i Dziadek
Cele ogólne:
- rozwijanie mowy,
- wzbudzanie szacunku dla osób starszych,
- rozwijanie umiejętności dokonywania analizy i syntezy słuchowej,
- rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter,
- rozwijanie umiejętności liczenia,
- rozpoznawanie i nazywanie masek i strojów balowych,
- utrwalanie poznanych zapisów cyfrowych liczb,
- rozwijanie sprawności fizycznej,
- umuzykalnienie dzieci,
- rozwijanie umiejętności wyrażania świata komunikatami niewerbalnymi,
- rozwijanie sprawności manualnej
- zachęcanie do sprawiania przyjemności dziadkom.
Cele operacyjne
Dziecko:
- wypowiada się na temat opowiadania,
- szanuje swoje babcie i dziadków,
- dzieli słowa na sylaby i głoski,
- rozpoznaje i nazywa poznane litery,
- liczy w dostępnym zakresie,
- rozpoznaje i nazywa maski i stroje balowe,
- rozpoznaje i nazywa cyfry od 0 do 9,
- aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych,
- śpiewa piosenkę i porusza się do niej rymicznie,
- wykonuje papierowe tulipany,
- dba o sprawianie przyjemności dziadkom,
- wypowiada się na temat wiersza i recytuje go.
Tydzień IV. Baśnie, bajki, bajeczki
Cele główne:
- rozpoznawanie bohaterów znanych baśni,
- rozwijanie umiejętności dokonywania analizy i syntezy słuchowej,
- poznawanie małych i wielkich liter,
- rozwijanie umiejętności liczenia
- utrwalenie znajomości poznanych figur geometrycznych,
- określanie, dlaczego dany element należy do jednego zbioru i drugiego zbioru,
- rozwijanie sprawności fizycznej,
- wykonywanie układu ruchowego do piosenki,
- rozwijanie sprawności manualnej,
- rozwijanie umiejętności posługiwania się instrukcją,
- przedstawienie słowami uczuć i nastroju,
- zapoznanie ze zjawiskiem topnienia,
- poznanie substancji , które topnieją,
- rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego.
Cele operacyjne
Dziecko:
- rozpoznaje i nazywa baśniowe postacie,
- układa schematy i modele słów o prostej budowie fonetycznej,
- rozpoznaje i nazywa literę g: małą i wielką, drukowaną i pisaną,
- liczy w dostępnym zakresie,
- rozpoznaje i nazywa figury geometryczne,
- wie, co to jest wspólna część zbiorów,
- aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych,
- uczestniczy w układzie ruchowym do piosenki,
- wykonuje kapelusz zgodnie z instrukcją,
- mówi zdanie z różnymi emocjami,
- wie, na czym polega topnienie,
- wymienia substancje, które topnieją,
- układa obrazki historyjki według kolejności zdarzeń,
- opowiada historyjkę.
Tematyka kompleksowa - Luty 2025
Tematyka kompleksowa luty.
Tydzień I: Baśnie, bajki, bajeczki.
Cele ogólne :
- dokonywanie oceny postępowania bohaterów literackich,
- aktywizowanie umysłu i emocji dzieci w toku odgrywania scenek dramowych,
- odkrywanie litery g: małej i wielkiej, drukowanej i pisanej,
- rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter,
- rozwijanie sprawności manualnej i spostrzegawczości wzrokowej, kształtowanie poczucia estetyki.
- utrwalanie dodawania i odejmowania w zakresie 8,
- wykorzystywanie ćwiczenia orientacji przestrzennej w grach i zabawach ruchowych,
- posługiwanie się umownymi znakami – przygotowanie do programowania,
- rozwijanie umiejętności swobodnego poruszania się na ustalone sygnały,
- utrwalanie umiejętności poruszania się w metrum trójdzielnym
- ćwiczenie pamięci poprzez słuchanie i odtwarzanie krótkich wierszyków,
- rozwijanie ogólnej sprawności ruchowej,
- budzenie zainteresowania literaturą dla dzieci,
- rozwijanie logicznego myślenia,
- wzbogacenie wiedzy na temat budowy książki,
- kształtowanie poczucia rytmu,
- reagowanie na ustalone sygnały.
- wdrażanie do uważnego słuchania wiersza i udzielania odpowiedzi na pytania dotyczące jego treści,
- rozwijanie zainteresowania literaturą dziecięcą,
- rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego,
- nabywanie odwagi w wypowiadaniu się na forum grupy
Cele operacyjne
Dziecko:
- dokonuje oceny postępowania głównego bohatera, uzasadnia swoje zdanie,
- odgrywa wybrane scenki dramowe, wykorzystując wszystkie dostępne środki wyrazu: mimikę, gest, modulację głosu,
- opisuje wygląd liter g, G oraz odtwarza ich kształty,
- maluje scenę z wymyślonej przez siebie bajki.
- rozpoznaje obrazki i rekwizyty pochodzące z poszczególnych baśni, podaje ich tytuły, dostrzega nieprawdziwe fakty w treści utworu,
- rozwiązuje zagadki – podaje prawidłowe odpowiedzi,
- wskazuje w książce okładkę, stronę tytułową i numery stron,
- dostrzega rytm w poezji i rytmicznie recytuje wiersz,
- sprawnie wykonuje ćwiczenia gimnastyczne,
- rozwiązuje i układa zagadki,
- porusza się rytmicznie przy muzyce,
- wyjaśnia znaczenie słów: scenografia, kurtyna, aktor, widownia, scenariusz,
- wymienia zasady obowiązujące w teatrze,
- odgrywa swoją rolę, przestrzegając ustalonego scenariusza przedstawienia,
- aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych.
Tydzień II: Muzyka wokół nas.
Cele ogólne
- poznawanie znaczenia nowych słów: dźwięk, muzyka, orkiestra, dyrygent, batuta,
- poznawanie dawnych i nowoczesnych urządzeń służących do rejestrowania i odtwarzania muzyki,
- muzykowanie na wybranych instrumentach perkusyjnych, rozwijanie poczucia rytmu i inwencji twórczej,
- odkrywanie litery w: małej, wielkiej, drukowanej, pisanej; rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter,
- rozwijanie sprawności manualnej,
- zdobywanie wiadomości na temat filharmonii,
- poznawanie właściwego sposobu zachowania się na koncercie,
- rozwijanie ogólnej sprawności ruchowej.
- dokonywanie oceny wartości logicznej wypowiadanych zdań,
- rozwijanie sprawności ruchowej,
- opanowanie tekstu i melodii piosenki,
- rozwijanie umiejętności klasyfikowania,
- zapoznanie z podziałem instrumentów, nazywanie i rozróżnianie wybranych instrumentów muzycznych,
- utrwalanie nazw liczebników głównych i liczebników porządkowych w danym zakresie,
- odkrywanie zapisu cyfrowego liczby 9,
Cele operacyjne
Dziecko:
- poznawanie obiektów i zjawisk występujących w kosmosie, wyglądu i nazw planet Układu Słonecznego,
- odkrywanie liter p małej, wielkiej, drukowanej, pisanej; rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter,
- rozwijanie sprawności manualnej oraz koordynacji wzrokowo-ruchowe,
- nabywanie umiejętności skupiania uwagi na przekazie literackim,
- rozwijanie wyobraźni i inwencji twórczej,
- utrwalanie kolejności występowania planet w Układzie Słonecznym,
- rozwijanie ogólnej sprawności ruchowe,
- rozwijanie mowy,
- poznawanie właściwości fizycznych niektórych substancji,
- rozwijanie rozumowania przyczynowo-skutkowego,
- przybliżanie sylwetki wielkiego polskiego astronoma – Mikołaja Kopernika,
- rozwijanie mowy,
- utrwalanie poznanych znaków matematycznych: +, =, oraz liczb od 1 do 9; przeliczanie w zakresie 9,
- rozwijanie ogólnej sprawności ruchowej.
- rozpoznawanie poznanych wcześniej piosenek na podstawie prezentowanej przez N. melodii,
- wykonywanie układu ruchowego do piosenki.
Cele operacyjne
Dziecko:
• poznaje znaczenia nowych pojęć, zna obiekty i zjawiska związane z kosmosem, wymienia nazwy
obiektów (gwiazdy i planet) wchodzących w skład Układu Słonecznego,
• wymienia głoski w słowach planety, Pola; układa schematy i modele słów planety, Pola; określa miejsce spółgłoski p w słowach o prostej budowie fonetycznej; opisuje wygląd liter p, P oraz odtwarza ich
kształty; rozpoznaje i nazywa poznane litery,
• wykonuje modele planet,• w skupieniu słucha opowiadania,
• nadaje nazwy mieszkańcom różnych planet (przez analogię),
• rozpoznaje planety Układu Słonecznego, podaje ich nazwy we właściwej kolejności występowania
od Słońca,
• sprawnie wykonuje ćwiczenia gimnastyczne,
• uczestniczy w zabawach: głosowych, słownikowych, gramatycznych i słowno-rytmicznych; formułuje dłuższe, poprawne wypowiedzi,
• wymienia właściwości fizyczne sody, octu, oleju, barwnika; miesza składniki podczas eksperymentu,
obserwuje proste reakcje chemiczne,
• układa i opowiada historyjkę obrazkową zgodnie z kolejnością wydarzeń,
• rozpoznaje piosenki po usłyszanej melodii,
• wykonuje układ ruchowy do piosenki, wie, co odkrył Mikołaj Kopernik,
• formułuje dłuższe wypowiedzi, poprawne pod względem gramatycznym,
• rozwiązuje proste działania matematyczne z użyciem liczb od 1 do 9 oraz znaków: +, =,
• wykonuje ćwiczenia według instrukcji podanej przez N.
Tematyka kompleksowa - Marzec 2025
Tematyka kompleksowa marzec.
Tydzień I: Zwierzęta z dżungli i sawanny:
Cele ogólne :
- zapoznanie z kontynentem afrykańskim oraz wybranymi zwierzętami zamieszkującymi ten kontynent,
- odkrywanie litery z: małej i wielkiej, drukowanej i pisanej,
- rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter,
- rozwijanie sprawności manualnej i spostrzegawczości wzrokowej, kształtowanie poczucia estetyki.
- poszerzanie wiadomości na temat ogrodu zoologicznego,
- zapoznanie z wybranymi gatunkami zwierząt egzotycznych,
- ćwiczenie pamięci poprzez słuchanie i odtwarzanie krótkich wierszyków,
- rozwijanie ogólnej sprawności ruchowej
- poszerzanie wiadomości na temat zwierząt egzotycznych,
- aktywizowanie logicznego myślenia poprzez rozwiązywanie różnego typu zagadek, zachęcanie do samodzielnego układania zagadek,
- kształtowanie poczucia rytmu,
- reagowanie na ustalone sygnały.
- wdrażanie do uważnego słuchania wiersza i udzielania odpowiedzi na pytania dotyczące jego treści,
- zapoznanie z wybranymi kontynentami oraz zamieszkującymi je zwierzętami (na podstawie mapy świata),
- odkrywanie zapisu cyfrowego liczby 10,
Cele operacyjne
Dziecko:
- wskazuje Afrykę na mapie, wymienia wybrane zwierzęta zamieszkujące ten kontynent,
- wymienia głoski w słowach zebra, Zola; układa schematy i modele słów zebra, Zola; określa miejsce spółgłoski z w słowach o prostej budowie fonetycznej; opisuje wygląd liter z, Z oraz odtwarza ich kształty,
- rozpoznaje i nazywa poznane litery,
- rysuje pastelami olejnymi,
- wypowiada się na temat ogrodu zoologicznego, wymienia zasady zachowania obowiązujące pod[1]czas zwiedzania zoo,
- wymienia nazwy zwierząt egzotycznych, określa ich cechy charakterystyczne – wygląd i zwyczaje,
- dostrzega rytm w poezji i rytmicznie recytuje wiersz,
- sprawnie wykonuje ćwiczenia gimnastyczne,
- podaje wiadomości na temat zwierząt egzotycznych,
- rozwiązuje i układa zagadki,
- porusza się rytmicznie przy muzyce,
- reaguje odpowiednim ruchem na ustalone sygnały.
- uważnie słucha pytań dotyczących tekstu wiersza i udziela na nie odpowiedzi,rozpoznaje na mapie świata wybrane kontynenty i je nazywa, nazywa wybrane zwierzęta zamieszkujące poszczególne kontynenty,
- rozpoznaje i nazywa liczbę 10
- opisuje wybrane zwierzęta egzotyczne: ich wygląd, sposób życia i odżywiania; poznaje znaczenie słów roślinożerne, mięsożerne,
- bada właściwości banana: jego kształt, kolor, wielkość, ciężar, strukturę powierzchni, smak,
Tydzień II: Zwierzęta naszych pól i lasów
Cele ogólne
- wzbogacanie wiedzy na temat życia zwierząt pól i lasów oraz ich znaczenia w życiu człowieka,
- rozpoznawanie i nazywanie małych liter i wielkich liter,
- rozwijanie sprawności manualnej.
- wzbogacanie wiadomości na temat życia i zwyczajów zwierząt mieszkających w lesie,
- dokonywanie oceny wartości logicznej wypowiadanych zdań,
- rozwijanie sprawności ruchowej,
- opanowanie tekstu i melodii piosenki,
- rozwijanie umiejętności tworzenia akompaniamentu.
- rozwijanie umiejętności klasyfikowania,
- tworzenie kolekcji, porządkowanie elementów według jednej cechy
Cele operacyjne
Dziecko:
- wypowiada się na temat życia zwierząt pól i lasów oraz ich znaczenia w życiu człowieka,
- wymienia głoski w słowach ule, Ula; układa schematy i modele słów ule, Ula; określa miejsce samo[1]głoski u w słowach o prostej budowie fonetycznej,
- opisuje wygląd liter u, U oraz odtwarza ich kształty,
- wykonuje plaster miodu, wycina i koloruje sylwetę pszczoły
- wypowiada się na temat zwierząt mieszkających w lesie,
- dostrzega nieprawidłowości w wypowiadanych zdaniach, dokonuje ich korekty,
- aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych.
- śpiewa piosenkę,
- akompaniuje do piosenki na określonych instrumentach perkusyjnych,
- segreguje sylwety zwierząt wielokrotnie – każdorazowo według innych cech,
- tworzy kolekcje, porządkuje elementy według jednej cechy,
Tydzień III: Marcowa pogoda
Cele ogólne
- poznawanie znaczenia witamin dla zdrowia człowieka,
- rozpoznawanie i nazywanie różnych produktów żywnościowych bogatych w witaminy,
- rozpoznawanie i nazywanie małych liter i wielkich liter,
- rozwijanie sprawności manualnej i koordynacji wzrokowo-ruchowej.
- rozpoznawanie znaków synoptycznych,
- rozwijanie sprawności manualnej,
- zachęcanie do dbałości o prawidłową postawę ciała. rozumienie konieczności dostosowania ubioru do warunków atmosferycznych,
- wdrażanie do dłuższych, logicznych wypowiedzi na określony temat; wzbogacanie słownictwa,
- rozumienie informacji podawanych w prognozie pogody oraz wykorzystanie ich podczas dokonywania wyboru odpowiedniej garderoby,
- rozwijanie umiejętności wokalnych.
- rozwijanie umiejętności posługiwania się, w celowo stworzonych sytuacjach, liczebnikami w aspektach kardynalnym i porządkowym, w zakresie 6, w zakresie 10,
- porównywanie liczebności zbiorów
Cele operacyjne
Dziecko:
- wyjaśnia znaczenie witamin dla zdrowia człowieka,
- rozpoznaje i nazywa produkty żywnościowe bogate w witaminy,
- wymienia słowa rozpoczynające się głoską c; dzieli słowa na sylaby; wymienia głoski w słowach cebula, Cela; układa schematy i modele słów cebula, Cela; określa miejsca samogłosek i spółgłosek w słowach o prostej budowie fonetycznej,
- opisuje wygląd liter c, C oraz odtwarza ich kształty,
- wymienia zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla pogody wczesną wiosną,
- poprawnie odczytuje znaki synoptyczne,
- aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych
- wymienia i nazywa części garderoby, ubiera się odpowiednio do pogody,
- wypowiada się na określony temat,
- odczytuje pogodę zapisaną w postaci umownych znaków,
- śpiewa piosenkę, ilustruje tekst piosenki ruchem.
- poprawnie stosuje nazwy liczebników porządkowych w zakresie 6, w zakresie 10,
- łączy ze sobą zbiory mające tyle samo elementów; rysuje tyle elementów, ile wskazuje liczba kropek,
- łączy pętle z odpowiednimi liczbami; rysuje tyle elementów, ile wskazuje liczba,
Tydzień III: Wiosenne przebudzenia
Cele ogólne
- poznawanie właściwości ziemi i piasku,
- wzbogacanie wiedzy na temat kwiatów doniczkowych i zasad ich pielęgnacji,
- rozpoznawanie i nazywanie małych liter i wielkich liter,
- rozwijanie sprawności manualnej i koordynacji wzrokowo-ruchowej. zachęcanie do obserwowania zmian zachodzących w przyrodzie wiosną, wiązanie ich z aktualną porą roku,
- wzbogacanie wiedzy na temat pierwszych wiosennych kwiatów,
- rozwijanie umiejętności uważnego słuchania oraz czytania ze zrozumieniem,
- rozwijanie sprawności ruchowej, dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie w związku z nadejściem wiosny,
- utrwalanie nazw roślin charakterystycznych dla środowiska parku,
- rozwijanie umiejętności poruszania się w przestrzeni (w rytmie muzyki),
- wyrabianie reakcji na zmiany tempa określanie zmian zachodzących w życiu zwierząt i wiązanie ich z aktualną porą roku,
- przybliżenie efektu odbicia i symetrii,
- dostrzeganie regularności w kształtach różnych przedmiotów i na zdjęciach zwierząt,
- rozwijanie obustronnej koordynacji ruchowej i sprawności manualnej.
Cele operacyjne
Dziecko:
- wymienia właściwości ziemi i piasku,
- wymienia i rozpoznaje na zdjęciach kwiaty doniczkowe, wymienia zasady pielęgnacji kwiatów,
- wymienia słowa rozpoczynające się głoską ł; dzieli słowa na sylaby; wymienia głoski w słowach ło[1]pata, Łatka; układa schematy i modele słów łopata, Łatka; określa miejsca samogłosek i spółgłosek w słowach o prostej budowie fonetycznej,
- opisuje wygląd liter ł, Ł oraz odtwarza ich kształty
- wymienia i wskazuje charakterystyczne, pierwsze oznaki wiosny,
- rozpoznaje i nazywa pierwsze wiosenne kwiaty,
- wymienia oznaki wiosny, o których była mowa w tekście,
- aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych. odszukuje na obrazku oznaki wiosny i je nazywa,
- wymienia nazwy roślin i zwierząt charakterystycznych dla środowiska parku, • uczestniczy w zabawie przy piosence,
- reaguje na zmiany tempa podaje nazwy zwierząt; wyjaśnia, jak zwierzęta spędzają wiosnę, • odgrywa scenki teatralne z użyciem rekwizytów,
- rysuje takie same znaki,
- aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych. dostrzega w lusterku efekt odbicia i symetrii,
- opisuje dostrzeżone w przedmiotach regularności, wskazuje taki sam element,
- wykonuje przestrzenną sylwetę tulipana.
Tematyka kompleksowa - Kwiecień 2025
Tematyka kompleksowa kwiecień.
Tydzień I: Wiosenne powroty:
Cele ogólne :
- rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter,
- zachęcanie do samodzielnych doświadczeń i wyciągania wniosków,
- zapoznanie z właściwościami jajka,
- rozwijanie słuchu fonematycznego
- wzbogacanie wiadomości na temat ptaków,
- rozbudzanie zainteresowań przyrodniczych oraz chęci obserwowania otaczającego świata,
- rozwijanie sprawności manualnej i spostrzegawczości wzrokowej, kształtowanie poczucia estetyki.
- poszerzanie wiadomości na temat ogrodu zoologicznego,
- ćwiczenie pamięci poprzez słuchanie i odtwarzanie krótkich wierszyków,
- rozwijanie ogólnej sprawności ruchowej
- wzbogacanie wiadomości na temat wybranych gatunków ptaków,
- rozumienie znaczenia ptaków dla środowiska,
- uświadamianie istnienia ochrony gatunkowej
- kształtowanie poczucia rytmu,
- reagowanie na ustalone sygnały.
- wdrażanie do uważnego słuchania wiersza i udzielania odpowiedzi na pytania dotyczące jego treści,
- rozwijanie umiejętności posługiwania się (w celowo stworzonych sytuacjach) liczebnikami w aspektach kardynalnym i porządkowym w zakresie 6, w zakresie 10
Cele operacyjne
Dziecko:
- rozpoznaje i nazywa poznane litery,
- aktywnie uczestniczy w doświadczeniach, wyciąga wnioski,
- wymienia właściwości jajka,
- wymienia słowa rozpoczynające się głoską j; dzieli słowa na sylaby; wymienia głoski w słowach jajka, Jola; układa schematy i modele słów jajka, Jola; określa miejsca samogłosek i spółgłosek w słowach o prostej budowie fonetycznej,
- opisuje wygląd liter j, J oraz odtwarza ich kształty
- wypowiada się na temat wiosennych zwyczajów ptaków, ze szczególnym zwróceniem uwagi na bociana,
- wymienia charakterystyczne cechy budowy ptaka,
- dostrzega rytm w poezji i rytmicznie recytuje wiersz,
- sprawnie wykonuje ćwiczenia gimnastyczne,
- porusza się rytmicznie przy muzyce,
- rozpoznaje i nazywa wybrane gatunki ptaków, podaje informacje na temat ich życia i zwyczajów,
- liczy elementy zbioru, podaje prawidłowy wynik,
- poprawnie stosuje nazwy liczebników porządkowych w zakresie 6, w zakresie 10,
- układa zadania z treścią do samodzielnie ułożonego zapisu działania matematycznego
- wyjaśnia znaczenie ptaków dla środowiska,
- wymienia ptaki będące pod ochroną
- reaguje odpowiednim ruchem na ustalone sygnały.
- uważnie słucha pytań dotyczących tekstu wiersza i udziela na nie odpowiedzi,
Tydzień II : Wielkanoc
Cele ogólne
- rozpoznawanie i nazywanie małych liter i wielkich liter,
- rozwijanie sprawności manualnej.
- dokonywanie oceny wartości logicznej wypowiadanych zdań,
- rozwijanie sprawności ruchowej,
- opanowanie tekstu i melodii piosenki,
- rozwijanie umiejętności tworzenia akompaniamentu.
- rozwijanie umiejętności klasyfikowania,
- tworzenie kolekcji, porządkowanie elementów według jednej cechy
- utrwalanie wiadomości na temat tradycji wielkanocnych,
- poszerzanie doświadczeń i wiadomości dotyczących tworzenia barw pochodnych,
- rozwijanie słuchu fonematycznego,
- wzbogacanie wiadomości na temat zwyczajów wielkanocnych,
- rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego,
- wzbogacanie wiedzy przyrodniczej,
- wzbogacanie wiadomości na temat zwyczajów wielkanocnych,
- rozwijanie sprawności rachunkowych,
Cele operacyjne
Dziecko:
- dostrzega nieprawidłowości w wypowiadanych zdaniach, dokonuje ich korekty,
- aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych.
- śpiewa piosenkę,
- akompaniuje do piosenki na określonych instrumentach perkusyjnych,
- tworzy kolekcje, porządkuje elementy według jednej cechy,
- wypowiada się na temat tradycji malowania pisanek,
- miesza farby, uzyskując inne kolory; nazywa kolory ciepłe i kolory zimne,
- wymienia słowa rozpoczynające się głoską f; dzieli słowa na sylaby; wymienia głoski w słowach farby, Franek; układa schematy i modele słów farby, Franek; określa miejsca samogłosek i spółgłosek w słowach o prostej budowie fonetycznej, opisuje wygląd liter f, F oraz odtwarza ich kształty
- wypowiada się na temat zwyczajów wielkanocnych,
- opowiada historyjkę, kierując się tekstem opowiadania,
- wykonuje ćwiczenia według instrukcji słownej
- układa obrazki historyjki obrazkowej według kolejności zdarzeń, uzasadnia swoje zdanie,
- opisuje wygląd kury, koguta, kurcząt za pomocą określeń przymiotnikowych,
- formułuje życzenia poprawne pod względem gramatycznym,
- pokazuje na palcach wynik liczenia, układa działania matematyczne do wypowiedzianej słownie tre[1]ści zadania,
- koloruje odpowiednią liczbę prostokątów, wpisuje odpowiednie liczby i znaki, czyta zapisy
Tydzień III: Wiosna na wsi
Cele ogólne
- rozpoznawanie i nazywanie małych liter i wielkich liter,
- rozwijanie sprawności manualnej i koordynacji wzrokowo-ruchowej.
- rozpoznawanie znaków synoptycznych,
- rozwijanie sprawności manualnej,
- wdrażanie do dłuższych, logicznych wypowiedzi na określony temat; wzbogacanie słownictwa,
- rozwijanie umiejętności wokalnych.
- porównywanie liczebności zbiorów
- wzbogacanie wiedzy o środowisku przyrodniczym,
- rozwijanie mowy,
- rozwijanie słuchu fonematycznego
- wzbogacanie wiedzy na temat zwierząt hodowanych na wsi,
- usprawnianie aparatu artykulacyjnego,
- utrwalanie nazw i wyglądu zwierząt z wiejskiego podwórka (dorosłych i młodych),
- utrwalanie nazw liczebników w aspektach kardynalnym i porządkowym,
- rozwiązywanie prostych zadań matematycznych,
- układanie i rozwiązywanie działań matematycznych, utrwalanie liczb i znaków: +, –, =, >,
Cele operacyjne
Dziecko:
- aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych
- wypowiada się na określony temat,
- śpiewa piosenkę, ilustruje tekst piosenki ruchem.
- łączy ze sobą zbiory mające tyle samo elementów; rysuje tyle elementów, ile wskazuje liczba kropek,
- łączy pętle z odpowiednimi liczbami; rysuje tyle elementów, ile wskazuje liczba,
- opisuje wygląd łąki wiosną oraz wygląd żaby, wyjaśnia znaczenie barwy ochronnej w życiu zwierząt,
- opowiada o obrazku, zachowując poprawność gramatyczną wypowiedzi, •
- wymienia słowa rozpoczynające się głoską ż; dzieli słowa na sylaby; wymienia głoski w słowach żaba, Żaneta; układa schematy i modele słów żaba, Żaneta; określa miejsca samogłosek i spółgłosek w słowach o prostej budowie fonetycznej, opisuje wygląd liter ż, Ż oraz odtwarza ich kształty, czyta tekst
- rozpoznaje i nazywa zwierzęta z wiejskiego podwórka, poprawnie nazywa domy zwierząt hodowanych na wsi oraz rodzaj spożywanego przez nie pokarmu,
- słucha głosów zwierząt z wiejskiego podwórka i je naśladuje,
- rozpoznaje i nazywa zwierzęta z wiejskiego podwórka (dorosłe i młode),
- poprawnie używa liczebników w aspektach kardynalnym i porządkowym,
- rozwiązuje proste zadania matematyczne, wynik pokazuje na palcach lub rysuje na kartce za pomocą kropek,
- rozwiązuje zadania matematyczne, układa do nich poprawne działania i je odczytuje,
Tydzień III: Dbamy o przyrodę
Cele ogólne
- rozpoznawanie i nazywanie małych liter i wielkich liter,
- rozwijanie sprawności manualnej i koordynacji wzrokowo-ruchowej. zachęcanie do obserwowania zmian zachodzących w przyrodzie wiosną, wiązanie ich z aktualną porą roku,
- rozwijanie umiejętności uważnego słuchania oraz czytania ze zrozumieniem,
- rozwijanie sprawności ruchowej,
- rozwijanie umiejętności poruszania się w przestrzeni (w rytmie muzyki),
- rozwijanie obustronnej koordynacji ruchowej i sprawności manualnej.
- kształtowanie świadomości ekologicznej, • odkrywanie litery h: małej, wielkiej, drukowanej i pisanej,
- rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter – małych i wielkich, drukowanych i pisanych,
- wzbogacanie doświadczeń plastycznych poprzez zastosowanie techniki kolażu
- rozumienie konieczności ochrony środowiska przyrodniczego,
- ćwiczenie pamięci, prezentowanie wyuczonego wiersza,
- poznawanie zasad szanowania przyrody i zachęcanie do ich przestrzegania
- wzbogacanie wiadomości na temat żab i ich pożyteczności, poznawanie cyklu rozwojowego żaby,
- rozwijanie rozumowania przyczynowo-skutkowego,
- stwarzanie sytuacji edukacyjnych wymagających liczenia, utrwalanie określeń związanych z położeniem przedmiotów w przestrzeni,
- rozwijanie umiejętności łączenia prostych ruchów tanecznych ze śpiewem,
- rozwijanie reakcji na zmiany muzyki.
- poznawanie znaczenia nowych słów: ekolog, recykling,
- kształtowanie nawyków proekologicznych,
- rozwijanie sprawności rachunkowych,
- rozwijanie umiejętności manualnych i wyobraźni.
Cele operacyjne
Dziecko:
- odgrywa scenki teatralne z użyciem rekwizytów,
- rysuje takie same znaki,
- aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych.
- wypowiada się na temat znaczenia wody w przyrodzie, podaje sposoby jej oszczędzania, poznaje informacje na temat zanieczyszczeń zawartych w wodzie i ich wpływu na środowisko,
- wymienia głoski w słowach herbata, Henryk; układa schematy i modele słów herbata, Henryk; określa miejsca spółgłoski h w słowach o prostej budowie fonetycznej, opisuje wygląd liter h, H oraz odtwarza ich kształty,
- wykonuje pracę z wykorzystaniem poznanej techniki – kolażu
- wypowiada się na temat konieczności ochrony środowiska przyrodniczego,
- ćwiczy pamięć poprzez częste powtarzanie wiersza,
- wymienia sposoby ochrony przyrody,
- podaje informacje na temat żab, ich wyglądu i pożyteczności; wymienia etapy rozwojowe żaby, wyjaśnia znaczenie ochronnego ubarwienia żaby,
- wypowiada się na temat związków przyczynowo-skutkowych zawartych w historyjce, układa obrazki historyjki zgodnie z kolejnością wydarzeń,
- posługuje się liczebnikami głównymi i liczebnikami porządkowymi, określa położenie przedmiotów w przestrzeni, stosując słowa: w, na, pod, za, obok,
- łączy proste ruchy taneczne ze śpiewem,
- reaguje odpowiednimi ruchami na zmiany akompaniamentu,
- wyjaśnia znaczenie słów: ekolog, recykling,
- wymienia oznaczenia pojemników przeznaczonych do segregowania odpadów oraz rodzaje odpadów i je segreguje,
- rozpoznaje przedmioty, przelicza je i segreguje według podanej cechy,
- maluje na płótnie wzór według własnego pomysłu.
Tematyka kompleksowa - Maj 2025
Tematyka Kompleksowa – MAJ
TYDZIEŃ I – MOJA MIEJSCOWOŚĆ , MÓJ REGION.
Cele ogólne:
- rozbudzanie zainteresowań historią i sztuką ludową swojej miejscowości i swojego regionu,
- rozwijanie umiejętności słuchania i poprawnego wypowiadania się na forum grupy,
- wykorzystanie naturalnych efektów perkusyjnych podczas śpiewu,
- utrwalanie brzmienia i sposobu wydobywania dźwięków z instrumentów• rozbudzanie zainteresowań historią i sztuką ludową swojej miejscowości i swojego regionu,
- rozwijanie umiejętności słuchania i poprawnego wypowiadania się na forum grupy,
- wykorzystanie naturalnych efektów perkusyjnych podczas śpiewu,
- utrwalanie brzmienia i sposobu wydobywania dźwięków z instrumentów
- utrwalanie wiadomości na temat charakterystycznych cech różnych miejscowości,
- wyjaśnianie pojęć adresat, nadawca; poznawanie znaczenia słowa petycja,
- rozwijanie kompetencji matematycznych, w tym umiejętności klasyfikowania i przeliczania,
- kształtowanie wyobraźni i inwencji twórczej, rozwijanie sprawności manualnej.
Cele szczegółowe:
Dziecko:
- obserwuje architekturę, piękno krajobrazu w miejscu zamieszkania, wymienia znajdujące się w nim zabytki i ważne instytucje,
- podczas wycieczki przestrzega obowiązujących zasad, właściwie zachowuje się w miejscach publicznych,
- wskazuje położenie swojej miejscowości i swojego regionu na mapie Polski,
- uczestniczy w zabawach słownikowych i gramatycznych, rozpoznaje herb oraz ciekawe miejsca i ważne budynki w swojej miejscowości.
- zadaje pytania na temat historii i kultury swojej miejscowości i swojego regionu, ogląda wytwory
sztuki ludowej, wyjaśnia znaczenie słowa skansen,
- z uwagą słucha innych i wypowiada się na forum grupy poprawnie pod względem gramatycznym,
- wykorzystuje naturalne efekty perkusyjne podczas śpiewania piosenki,
- rozpoznaje i nazywa instrumenty, gra na nich.
TYDZIEŃ II – MOJA OJCZYZNA
Cele ogólne:
- utrwalanie znajomości polskiego godła, barw narodowych i polskiego hymnu; kształtowanie poczucia tożsamości narodowej,
- wskazywanie na mapie Polski charakterystycznych miejsc,
- poznawanie tradycji związanych z obchodzeniem świąt państwowych,
- stosowanie różnych technik plastycznych,
- poznawanie nazw państw sąsiadujących z Polską,
- stwarzanie okazji sprzyjających zdobywaniu wiedzy o świecie,
- zapoznanie z pojęciem Unia Europejska,
- rozwijanie sprawności rachunkowych,
- utrwalanie liczb i znaków matematycznych oraz umiejętności dokonywania obliczeń,
- poznawanie zabudowy charakterystycznej dla miasta,
- wykonywanie układu ruchowego do piosenki.
Cele szczegółowe:
Dziecko:
- nazywa i opisuje wygląd polskiego godła i flagi narodowej, śpiewa refren polskiego hymnu,
- stosuje zwroty: jesteśmy Polakami, mieszkamy w Polsce, mówimy po polsku; wskazuje na mapie wybrane miejsca,
- wypowiada się na temat obchodów Dnia Flagi,
- rysuje kredkami świecowymi na papierze ściernym na zadany temat,
- wskazuje położenie Polski na mapie Europy i podaje nazwy państw sąsiadujących z Polską,
- rozpoznaje i układa z części flagi Niemiec, Czech, Słowacji,
- wypowiada się na temat charakterystycznych cech Słowacji, Czech i Niemiec,
- aktywnie uczestniczy w zabawach ruchowych, wykonuje ćwiczenia według instrukcji słownej.
- sprawnie liczy obiekty w zakresie 6,
- poprawnie oblicza działania matematyczne, wpisuje odpowiednie liczby we właściwe miejsca,
- wyjaśnia, jaka zabudowa jest charakterystyczna dla dużego miasta,
- wykonuje układ ruchowy do piosenki,
- reaguje na umówione sygnały.
TYDZIEŃ III – ŁĄKA W MAJU
Cele ogólne:
- wielozmysłowe poznawanie łąki wiosną,
- rozpoznawanie kwiatów, ziół i zwierząt – mieszkańców łąki,
- poznawanie ogólnej budowy kwiatu na przykładzie mniszka pospolitego,
- rozwijanie umiejętności dostrzegania symetrii w przyrodzie,
- utrwalanie pojęcia owady oraz nazw owadów, mieszkańców łąki,
- utrwalanie wiadomości na temat znaczenia barwy ochronnej w życiu zwierząt,
- rozwijanie mowy,
- utrwalanie liczb i znaków matematycznych oraz umiejętności dokonywania obliczeń,
- rozwijanie orientacji przestrzennej,
- rozwijanie umiejętności logicznego myślenia,
- rozwijanie sprawności ruchowej.
Cele szczegółowe:
Dziecko:
- ogląda, wącha kwiaty, słucha różnych odgłosów na łące, opisuje swoje wrażenia,
- wymienia charakterystyczne cechy łąki wiosną,
- nazywa kwiaty i zioła rosnące na łące, występujące na niej zwierzęta,
- wymienia części kwiatu – mniszka lekarskiego,
- dostrzega symetrię w kształtach owadów,
- wyjaśnia pojęcie owady, wymienia nazwy owadów żyjących na łące,
- wyjaśnia znaczenie barwy ochronnej w życiu zwierząt,
- poprawnie stosuje rzeczowniki w liczbie mnogiej, sprawnie liczy obiekty w zakresie 6,
- poprawnie oblicza działania matematyczne, wpisuje we właściwe miejsca odpowiednie liczby,
- samodzielnie określa położenie owadów, układa sylwety owadów według instrukcji N.,
- układa i rozwiązuje zagadki.
TYDZIEŃ IV – Święto rodziców .
Cele ogólne:
- uświadamianie ważnej roli rodziców w życiu dziecka, wzbogacanie informacji na temat ich świąt,
- ćwiczenie pamięci poprzez odtwarzanie fragmentów wiersza,
- rozwijanie umiejętności opisywania osób za pomocą określeń przymiotnikowych,
- rozwijanie umiejętności manualnych oraz pamięci poprzez odtwarzanie wyglądu rodziców na rysunku,
- zapoznanie z rolą matki w rodzinie,
- rozwijanie mowy,
- rozwijanie spostrzegawczości słuchowej i sprawności rachunkowej,
- rozwijanie sprawności ruchowe,
- zachęcanie do aktywnego spędzania czasu wolnego z rodzicam.
Cele szczegółowe:
Dziecko:
- opisuje rolę rodziców w swoim życiu, podaje informacje na temat rodziców, poznaje znaczenie słowa
święto,
- powtarza wiersz z pamięci,
- wymienia cechy swojej mamy i swojego taty,
- wykonuje portrety rodziców pastelami olejnym,
- wyjaśnia rolę matki w rodzinie,
- tworzy zdrobnienia, dobiera określenia przymiotnikowe potrzebne do opisania mamy, formułuje zdania,
- rozwiązuje proste zadania z treścią, dodaje elementy w zakresie 6 i w zakresie 10,
- aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych,
- opowiada o ulubionych zajęciach, zabawach i sportach poszczególnych członków rodziny; wymienia nazwy zabaw, w które można się bawić z rodzicami w domu i poza nim.
Tematyka kompleksowa - Czerwiec 2025
TEMATYKA KOMPLEKSOWA – CZERWIEC
TYDZIEŃ I – NIBY TACY SAMI, A JEDNAK INNI.
Cele ogólne:
– poznawanie dzieci różnych ras oraz warunków, w jakich żyją,
- utrwalanie wiadomości na temat praw dziecka,
- wzbogacanie wiedzy na temat innych kultur,
- wzbogacanie doświadczeń plastycznych,
- poznawanie innych kultur,
- kształtowanie tolerancji wobec ludzi różnych ras i narodowości,
- szanowanie odmienności innych dzieci,
- rozwijanie sprawności ruchowej,
- mierzenie odległości za pomocą wspólnej miary,
- utrwalanie stron: prawej, lewej,
- rozwijanie umiejętności zgodnego współdziałania w zespole,
- rozwijanie sprawności manualnej, wyobraźni i pomysłowości.
Cele szczegółowe:
Dziecko:
- odgaduje, skąd pochodzą przedstawione na zdjęciach dzieci; opisuje ich wygląd,
- wymienia prawa dziecka,
- z zainteresowaniem słucha informacji o innych kulturach,
- wykonuje pracę plastyczną na zadany temat za pomocą techniki kropkowanie,
- odpowiada na pytania związane z treścią opowiadania, słucha z zainteresowaniem ciekawostek na
temat kultury arabskiej,
- wyjaśnia pojęcia: tolerancja, akceptacja; podaje przykłady właściwego zachowania się wobec innych,
- wypowiada się z szacunkiem o dzieciach innych ras,
- aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych,
- mierzy odległość i wysokość, podaje wynik pomiaru,
- koloruje po prawej stronie te same pola, które są pokolorowane po lewej stronie,
- zgodnie współpracuje w zespole przy wykonywaniu różnych zadań,
- wykonuje pracę na zadany temat, opisuje wizję wspólnych zabaw w kręgu przyjaciół.
TYDZIEŃ II – WAKACYJNE PODRÓŻE
Cele ogólne:
- wnioskowanie na temat wakacyjnych podróży na podstawie przedstawionych elementów,
- kształtowanie logicznego myślenia,
- utrwalanie poznanych liter,
- rozwijanie sprawności manualnej i inwencji twórczej, wyrażanie w pracy plastycznej własnych spo-
strzeżeń i wyobrażeń związanych z latem i wakacjami,
- rozwijanie umiejętności uważnego słuchania tekstu literackiego,
- poznawanie historii powstania bursztynu oraz sposobów jego wykorzystania,
- wzbogacanie wiadomości przyrodniczych,
- rozwijanie sprawności ruchowej,
- wzbogacanie zasobu słownictwa,
- kształtowanie umiejętności rozpoznawania i nazywania figur geometrycznych,
- wzbogacanie doświadczeń o efekty przesunięcia i obrotu,
- pobudzanie pomysłowości i wyobraźni.
Cele szczegółowe:
Dziecko:
- wnioskuje na temat wakacyjnych podróży,
- podaje rozwiązanie zagadki, tworzy mapę skojarzeń do słowa wakacje,
- układa obrazek z części,
- wybiera litery składające się na podany wyraz, odczytuje krótkie teksty,
- eksperymentuje, tworzy nowe kolory, planuje i rozmieszcza elementy na całej powierzchni kartonu;
przedstawia wakacyjną wyprawę techniką malowania farbami akwarelowymi,
- poprawnie odpowiada na pytania związane z treścią wysłuchanego opowiadania, wypowiada się na
temat ilustracji w książce,
- opisuje historię powstania bursztynu, podaje sposoby jego wykorzystania,
- wymienia nazwy wybranych gatunków letnich kwiatów (róża, piwonia, dalia, słonecznik), podaje różnice między rabatką a klombem,
- wymienia nazwy i kolory figur geometrycznych, opisuje sześcian,
- obserwuje prawidłowości, kontynuuje rozpoczęty rytm, układa szlaczki,
- przekształca figurę poprzez dorysowywanie różnych elementów.
TYDZIEŃ III i IV – POŻEGNANIA NADSZEDŁ CZAS.
Cele ogólne:
- rozwijanie mowy, utrwalanie nazw dni tygodnia,
- rozwijanie umiejętności czytania,
- rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej i orientacji przestrzennej,
- rozwijanie sprawności ruchowej,
- poznawanie i utrwalanie zasad bezpieczeństwa obowiązujących w różnych miejscach wakacyjnego
wypoczynku,
- uświadamianie dzieciom wspólnie spędzonego czasu oraz zbliżającej się chwili rozstania,
- poszerzanie doświadczeń plastycznych, rozwijanie sprawności manualnej,
- nabywanie odwagi w prezentowaniu innym swoich umiejętności.
Cele szczegółowe:
Dziecko:
- opisuje obrazki; formułuje dłuższe zdania, poprawne pod względem gramatycznym; wymienia
nazwy dni tygodnia,
- czyta proste teksty,
- zawiesza obrazki w prawym/lewym dolnym rogu, prawym/lewym górnym rogu,
- aktywnie wykonuje ćwiczenia gimnastyczne,
- wymienia zasady zachowania, których należy przestrzegać w różnych miejscach wakacyjnego
wypoczynku,
- formułuje dłuższe zdania, poprawne pod względem gramatycznym, odczytuje krótkie teksty,
- zdaje sobie sprawę ze zbliżającej się chwili rozstania,
- wypowiada się na określony temat,
- tworzy pracę plastyczną,
- śpiewa piosenki, recytuje wiersze, tańczy.