Grupa 5/6- latków

  

Jesteśmy zajączki

z zielonej łączki!

Skaczemy sobie hopsa sa,

każdy zając siłę ma!

 

To my, wesołe przedszkolaki,

jesteśmy w zajączkowej sali, mądre z nas dzieciaki!

Pani Danusia i Pani Kasia spędzają z nami czas,

a my, każdego dnia poznajemy z nimi świat!

 

Grafika - grupy 4

 

Drodzy rodzice !

Zachęcamy Was do kontaktu z nami drogą mailową.

Adres mailowy naszej grupy: grupa1p124@gmail.com

Aktualności

Tematy miesiąca

Tematyka kompleksowa - GRUDZIEŃ

TYDZIEŃ I – Jak wyglądał świat przed milionami lat.

 

Cele ogólne:

 

Wprowadzenie w świat techniki i jej rozwoju na przestrzeni lat.

Rozwijanie słuchu fonematycznego.

Rozwijanie zainteresowania przyrodą nieożywioną.

Rozwijanie aktywności fizycznej.

Rozpoznawanie i nazywanie małych liter i wielkich liter.

Rozwijanie umiejętności liczenia oraz poczucia rytmu.

Rozwijanie umiejętności klasyfikowania.

Wzbogacanie wiedzy na temat dinozaurów

Wspomaganie rozwoju emocjonalnego.

Rozwijanie sprawności manualnej.

 

 

Cele operacyjne

 

Dziecko:

 

Opisuje, jak wyglądał świat, w którym żyły dinozaury.

Opisuje wygląd liter L,l oraz odtwarza ich kształty.

Aktywnie ćwiczy oraz porusza się rytmicznie przy piosence.

Wypowiada się na temat pracy górnika.

Rozpoznaje znaki matematyczne oraz stosuje je poprawnie w sytuacjach zadaniowych.

Dzieli nazwy na sylaby i rozróżnia pierwszą i ostatnią głoskę.

Odpowiada na pytania związane z postacią św. Mikołaja

 

 

Tydzień II – Idzie zima ze śniegiem.

 

Cele ogólne:

 

Obserwowanie zmian występujących w przyrodzie i wiązanie ich z aktualną porą roku.

Odkrywanie litery y:małej i wielkiej, drukowanej i pisanej, rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter.

Poznawanie wybranych właściwości fizycznych śniegu.

Rozwijanie orientacji przestrzennej.

Rozwijanie słuchu fonematycznego

Odkrywanie zapisu cyfrowego liczby 7.

Rozwijanie ogólnej sprawności fizycznej.

 

 

Cele operacyjne

 

Dziecko:

 

Obserwuje zimowy krajobraz, wymienia charakterystyczne cechy zimy.

Opisuje wygląd litery y oraz odtwarza ich kształty.

Wskazuje kierunki w odniesieniu do siebie.

Interpretuje poznany utwór własnymi słowami.

Dzieli nazwy na sylaby i rozróżnia pierwszą i ostatnią głoskę.

Aktywnie wykonuje ćwiczenia.

Rozpoznaje i nazywa cyfrę 7.

 

 

TYDZIEŃ III i IV – Idą święta…

 

Cele ogólne:

 

Rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat.

Poznawanie kolejnych tradycji Bożonarodzeniowych

Zapoznanie z wyglądem świątecznego stołu.

Rozwijanie umiejętności klasyfikowania oraz liczenia.

Odkrywanie litery R: małej i wielkiej, drukowanej i pisanej, utrwalanie poznanych liter.

Poznawanie nazw dni tygodnia

Rozwijanie aktywności fizycznej.

 

 

Cele operacyjne

 

Dziecko:

 

Wypowiada się na określony temat.

Wymienia tradycje świąteczne.

Tworzy zbiory, uwzględniając jedną cechę.

Omawia wygląd świątecznego stołu i mówi, co powinno się na nim znaleźć.

Nazywa kolejne dni tygodnia.

Przelicza dni tygodnia, posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi.

Opisuje wygląd liter R, r oraz odtwarza ich kształty.

Aktywnie ćwiczy oraz porusza się rytmicznie przy piosence.

Tematyka kompleksowa - LISTOPAD

TEMATYKA KOMPLEKSOWA

LISTOPAD

1. ,,Mój dom”

cele ogólne:

-Rozwijanie wrażliwości fonemowej, odkrywanie litery t : małej i wielkiej, drukowanej i pisanej

-Kształtowanie pojęć matematycznych

-Zapoznanie z pracą architekta

-Kształtowanie właściwych zachowań wobec zwierząt domowych

-Odkrywanie zapisu cyfrowego liczby 5

-Zapoznanie z wybranymi urządzeniami wykorzystywanymi w gospodarstwie domowym dawniej i dziś

cele szczegółowe:

Dziecko:

-Wymienia głoski w słowach tata, Tomek: układa schematy i modele tych słów

-Opisuje wygląd litery t. T oraz odtwarza ich kształty

-Orientuje się na kartce papieru ( po prawej stronie, po lewej stronie, itp.)

-Wyjaśnia, jakie warunki są potrzebne do rozwoju zwierząt

-Rozpoznaje i nazywa cyfrę 5

-Zna urządzenia domowe oraz zasady bezpieczeństwa obowiązujące podczas ich użytkowania

-Śpiewa piosenkę ,,Magiczne miejsce”

-Aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych

2. ,,Jestem Polakiem, małym patriotą””

cele ogólne:

-Zapoznanie z legendą powstania państwa polskiego

-Utrwalenie symboli narodowych (flaga, godło, hymn)

-Zapoznanie z historią Polski- przybliżenie obchodów Święta Niepodległości

-Kształtowanie tożsamości narodowej

-Rozwijanie orientacji na mapie

cele szczegółowe:

Dziecko:

-Zna symbole narodowe ( flaga, godło), śpiewa hymn Polski

-Wie jakie znaczenie dla Polaków mają obchody Święta Niepodległości

-Orientuje się na mapie, posługuje się określeniami ,,praw strona”, ,,lewa strona”, ,,góra”, ,,dół”

-Recytuje wiersz ,, Barwy Ojczyste” Cz. Janczarskiego

-Uważnie słucha piosenek o tematyce patriotycznej

-Tworzy kotylion według wskazówek nauczyciela

-Aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych

3.,,Moje prawa i obowiązki”

cele ogólne:

-Rozwijanie wrażliwości fonemowej; odkrywanie litery d: małej i wielkiej, drukowanej i pisanej

-Uświadomienie dzieciom ich praw oraz rozumienie konieczności ich przestrzegania przez inne dzieci i dorosłych

-Rozwijanie umiejętności kodowania informacji

-Odkrywanie zapisu cyfrowego liczby 0

cele szczegółowe:

Dziecko:

-Wymienia głoski w słowach dom, Dorota, układa schematy i modele tych słów

-Opisuje wygląd litery d, D oraz odtwarza ich kształty

-Wie ,że tak jak dorośli posiada swoje prawa

-Recytuje fragment wiersza M. Brykczyńskiego ,,O prawach dziecka”

-Tworzy symbole dotyczące praw i obowiązków

-Rozpoznaje i nazywa cyfrę 0

-Nazywa i rozpoznaje figury geometryczne

-Śpiewa piosenkę ,,Moje prawa”

-Aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych

4.,,Moje zdrowie i bezpieczeństwo”

cele ogólne:

-Rozwijanie wrażliwości fonemowej; odkrywanie litery k: małej i wielkiej, drukowanej i pisanej

-Poznanie czynników warunkujących zdrowie

-Poznanie osób niosących pomoc w różnych dolegliwościach

-Dokonywanie oceny zachowań sprzyjających lub zagrażających bezpieczeństwu i zdrowiu

-Odkrywanie zapisu cyfrowego liczby 6

cele szczegółowe:

Dziecko :

-Wymienia głoski w słowach kot, Kama, układa modele i schematy tych słów

-Opisuje wygląd liter k, K oraz odtwarza ich kształty

-Śpiewa piosenkę,, Lekcja zdrowia”, porusza się rytmicznie przy muzyce

-Wymienia zachowania sprzyjające zdrowiu w kategoriach: ruch, dieta, higiena

-Sprawnie wykonuje ćwiczenia gimnastyczne

-Wymienia osoby, w tym lekarzy do których można zwrócić się o pomoc z konkretnym schorzeniem

-Wymienia zachowania sprzyjające lub zagrażające bezpieczeństwu i zdrowiu

-Poznanie sposobów radzenia sobie w sytuacjach zagrożenia

-Rozpoznaje i nazywa cyfrę 6

Tematyka kompleksowa - PAŹDZIERNIK

TEMATYKA KOMPLEKSOWA- MIESIĄC PAŹDZIERNIK

TYDZIEŃ I: Idzie jesień…przez ogród i sad

Cele ogólne:

– dostrzeganie zmian zachodzących jesienią w sadzie,

– rozwijanie wrażliwości fonemowej, określanie miejsca samogłoski w słowie; odkrywanie liter o, O – małej i wielkiej, pisanej,

– wzbogacanie wiadomości na temat życia i zwyczajów wybranych zwierząt; rozwijanie umiejętności poprawnego budowania zdań,

– reagowanie na ustalone sygnały; tworzenie prostych melodii,

– stwarzanie sytuacji edukacyjnych wymagających liczenia,

– rozwijanie umiejętności liczenia,

– odkrywanie zapisu cyfrowego liczb: 1, 2,

– rozpoznawanie i nazywanie warzyw i owoców oraz wykonanych z nich przetworów; rozwijanie właściwych nawyków żywieniowych.

Cele szczegółowe:

Dziecko:

– opisuje zmiany, jakie zaszły jesienią w sadzie,

– wymienia słowa rozpoczynające się głoską „O”, kończące się głoską „O”,

– wymienia najważniejsze informacje związane z życiem i zwyczajami jeża, osy i szerszenia; opisuje ilustracje,

buduje poprawne zdania; przelicza słowa w zdaniach,

– rozpoznaje owoc, wykorzystując zmysły: wzroku, węchu, smaku i dotyku, odpowiada na pytania badawcze,

– układa warzywa; przelicza w zakresie 6; określa, gdzie jest najwięcej warzyw, gdzie najmniej, o ile więcej/mniej,

– rozpoznaje i nazywa cyfry: 1, 2,

– rozpoznaje i nazywa warzywa i owoce oraz wykonane z nich przetwory; wymienia wartości odżywcze przetworów, smakuje wybrane przetwory.

TYDZIEŃ II: Idzie jesień… do zwierząt

Cele ogólne:

– rozwijanie wrażliwości fonemowej; odkrywanie liter a, A: małej i wielkiej, drukowanej i pisanej,

– wdrażanie do słuchania dłuższych opowiadań; uściślenie wiadomości na temat zmian zachodzących w życiu wybranych zwierząt jesienią,

– poszerzanie wiadomości na temat życia i sposobu przygotowywania się niektórych zwierząt dziko żyjących do zimy,

– odkrywanie zapisu cyfrowego liczby 3,

– poznawanie w zabawie właściwości wybranych produktów (orzechów); kształtowanie zdolności uważnej obserwacji

i umiejętności wyciągania wniosków dotyczących zaobserwowanych zjawisk,

Cele szczegółowe:

Dziecko:

– wymienia słowa rozpoczynające się głoską a, kończące się nią i mające ją w środku, dzieli je na sylaby; wymienia głoski w słowach:

album, Ada, układa schematy i modele tych słów, określa miejsce samogłoski w słowach o prostej budowie fonetycznej,

– słucha w skupieniu i z uwagą opowiadania; wyjaśnia, w jaki sposób zwierzęta przygotowują się do zimy, grupuje obrazki w sensowny sposób

i formułuje uogólnienia typu: zasypia na zimę, gromadzi zapasy, odlatuje do ciepłych krajów, pozostaje na zimę w Polsce; odczytuje informacje w formie uproszczonych rysunków,

– podaje informacje na temat sposobów przygotowywania się niektórych zwierząt do zimy, wymienia zmiany zachodzące w życiu zwierząt jesienią;

układa historyjkę obrazkową zgodnie z kolejnością zdarzeń,

– układa, dodaje i odejmuje owoce leśne,

– przelicza w zakresie 6,

– rozpoznaje i nazywa cyfrę 3,

– bada w zabawie właściwości różnych gatunków orzechów: kształt, kolor, wielkość, ciężar, strukturę powierzchni, smak.

TYDZIEŃ III: Co z czego otrzymujemy?

Cele ogólne:

– rozwijanie wrażliwości fonemowej, określanie miejsca głoski w słowie; określanie liter: m, M –małej i wielkiej, drukowanej i pisanej,

– poznawanie pracy osób wykonujących wybrane zawody, dostrzeganie korzyści z ich pracy dla społeczeństwa;

dowiadywanie się na temat wytwarzania produktów ze szkła, cukru i mleka, poznawanie właściwości fizycznych szkła, cukru i mleka,

– zapoznanie z różnymi rodzajami ziarna, pieczywa oraz z etapami produkcji chleba (w piekarni); rozwijanie rozumowania przyczynowo-skutkowego,

– poznawanie zastosowania węgla i wełny; poznawanie właściwości fizycznych węgla i wełny; pobudzanie zmysłów,

– zapoznanie z figurą geometryczną – prostokątem; utrwalanie nazw liczebników porządkowych,

Cele szczegółowe:

Dziecko:

– wymienia słowa z głoską m w nagłosie, wygłosie i śródgłosie; wymienia głoski w słowach: mama, Mela, układa schematy i modele tych słów;

opisuje wygląd liter m, M oraz odtwarza ich kształty,

– wie, na czym polega praca hutnika, rolnika, mleczarza, sprzedawcy; wymienia korzyści z ich pracy dla społeczeństwa;

opowiada, z czego otrzymujemy szkło, mleko i cukier; prowadzi obserwacje; wyciąga i formułuje wnioski,

– rozpoznaje i nazywa różne rodzaje ziaren oraz pieczywa, wypowiada się na temat poszczególnych etapów produkcji chleba;

wypowiada się na temat historyjki obrazkowej (poprawnie pod względem gramatycznym), przelicza słowa w wypowiedzi, wypowiada się na forum grupy,

– wymienia produkty, które otrzymuje się z węgla i wełny; bada właściwości węgla i wełny za pomocą zmysłów: wzroku, węchu i dotyku, i je wymienia,

– rozpoznaje prostokąt wśród innych figur, opisuje wygląd prostokąta; wymienia nazwy liczebników porządkowych; koloruje figury,

kończy rysowanie linii w figurach, prostuje, zgniata i nakleja papierki po cukierkach.

TYDZIEŃ IV: Idzie jesień…z deszczem

Cele ogólne:

– utrwalanie artykulacji poszczególnych głosek i grup spółgłoskowych,

– rozwijanie umiejętności dokonywania analizy i syntezy słów o prostej budowie fonetycznej; rozpoznawanie i nazywanie małych liter i wielkich liter,

– dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie późną jesienią; poznawanie stanów skupienia wody i ich właściwości;

wdrażanie do samodzielnego działania, badanie rzeczywistości, wnioskowanie,

– rozwijanie umiejętności poprawnej odmiany rzeczowników i układania rymów;

rozwijanie umiejętności opisywania charakterystycznych cech za pomocą określeń przymiotnikowych,

– rozumienie pojęcia stałości liczby,

– odkrywanie zapisu cyfrowego liczby 4,

– rozumienie konieczności dostosowania ubioru do warunków atmosferycznych; rozumienie informacji podawanych w postaci umownych znaków,

prognozy pogody oraz wykorzystanie ich podczas dokonywania wyboru odpowiedniej garderoby.

Cele szczegółowe:

Dziecko:

– prawidłowo wymawia poszczególne głoski i grupy spółgłoskowe,

– wymienia głoski w słowach: ekran, Ema, układa schematy i modele słów: ekran, Ema, określa miejsce samogłoski w słowach o prostej budowie fonetycznej;

opisuje wygląd liter e, E oraz odtwarza ich kształty.

– opisuje zmiany zachodzące w przyrodzie późną jesienią; wyjaśnia zjawiska związane ze stanami skupienia wody, wyciąga wnioski, uzasadnia swoje zdanie,

– poprawnie odmienia rzeczowniki, układa rymy; opisuje deszcz za pomocą określeń przymiotnikowych, poprawnie podaje antonimy,

– rozpoznaje i nazywa cyfrę 4,

– ubiera się odpowiednio do pogody; odczytuje pogodę zapisaną w postaci umownych znaków, dostosowuje ubiór do warunków atmosferycznych.

Tematyka kompleksowa - WRZESIEŃ

TYDZIEŃ I – Jak wyglądał świat przed milionami lat.

 

Cele ogólne:

 

Wprowadzenie w świat techniki i jej rozwoju na przestrzeni lat.

Rozwijanie słuchu fonematycznego.

Rozwijanie zainteresowania przyrodą nieożywioną.

Rozwijanie aktywności fizycznej.

Rozpoznawanie i nazywanie małych liter i wielkich liter.

Rozwijanie umiejętności liczenia oraz poczucia rytmu.

Rozwijanie umiejętności klasyfikowania.

Wzbogacanie wiedzy na temat dinozaurów

Wspomaganie rozwoju emocjonalnego.

Rozwijanie sprawności manualnej.

 

 

Cele operacyjne

 

Dziecko:

 

Opisuje, jak wyglądał świat, w którym żyły dinozaury.

Opisuje wygląd liter L,l oraz odtwarza ich kształty.

Aktywnie ćwiczy oraz porusza się rytmicznie przy piosence.

Wypowiada się na temat pracy górnika.

Rozpoznaje znaki matematyczne oraz stosuje je poprawnie w sytuacjach zadaniowych.

Dzieli nazwy na sylaby i rozróżnia pierwszą i ostatnią głoskę.

Odpowiada na pytania związane z postacią św. Mikołaja

 

 

Tydzień II – Idzie zima ze śniegiem.

 

Cele ogólne:

 

Obserwowanie zmian występujących w przyrodzie i wiązanie ich z aktualną porą roku.

Odkrywanie litery y:małej i wielkiej, drukowanej i pisanej, rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter.

Poznawanie wybranych właściwości fizycznych śniegu.

Rozwijanie orientacji przestrzennej.

Rozwijanie słuchu fonematycznego

Odkrywanie zapisu cyfrowego liczby 7.

Rozwijanie ogólnej sprawności fizycznej.

 

 

Cele operacyjne

 

Dziecko:

 

Obserwuje zimowy krajobraz, wymienia charakterystyczne cechy zimy.

Opisuje wygląd litery y oraz odtwarza ich kształty.

Wskazuje kierunki w odniesieniu do siebie.

Interpretuje poznany utwór własnymi słowami.

Dzieli nazwy na sylaby i rozróżnia pierwszą i ostatnią głoskę.

Aktywnie wykonuje ćwiczenia.

Rozpoznaje i nazywa cyfrę 7.

 

 

TYDZIEŃ III i IV – Idą święta…

 

Cele ogólne:

 

Rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat.

Poznawanie kolejnych tradycji Bożonarodzeniowych

Zapoznanie z wyglądem świątecznego stołu.

Rozwijanie umiejętności klasyfikowania oraz liczenia.

Odkrywanie litery R: małej i wielkiej, drukowanej i pisanej, utrwalanie poznanych liter.

Poznawanie nazw dni tygodnia

Rozwijanie aktywności fizycznej.

 

 

Cele operacyjne

 

Dziecko:

 

Wypowiada się na określony temat.

Wymienia tradycje świąteczne.

Tworzy zbiory, uwzględniając jedną cechę.

Omawia wygląd świątecznego stołu i mówi, co powinno się na nim znaleźć.

Nazywa kolejne dni tygodnia.

Przelicza dni tygodnia, posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi.

Opisuje wygląd liter R, r oraz odtwarza ich kształty.

Aktywnie ćwiczy oraz porusza się rytmicznie przy piosence.