Harmonogram i tematyka zajęć z języka angielskiego od września
Harmonogram zajęć z języka angielskiego od września
Szanowni Rodzice, Drogie Dzieci!
Od września zajęcia z języka angielskiego będą prowadzone raz w tygodniu w grupach młodszych i dwa razy w tygodniu w grupach starszych.
SŁONECZKA – PIĄTEK 9.40-10.00
JAGÓDKI – ŚRODY 13.00-13.20 i PIĄTKI 10.00-10.20
ZAJĄCZKI – ŚRODY 12.30-13.00 i PIĄTKI 10.20-10.50
PSZCZÓŁKI – WTORKI 12.00 – 12.30 i CZWARTKI 9.30-10.00
SCENARIUSZ ZABAW LOGOPEDYCZNYCH
SCENARIUSZ ZABAW LOGOPEDYCZNYCH
Temat : Zabawy usprawniające buzię i język dziecka.
Przebieg zabaw:
- ćwiczenia oddechowe :
- zdmuchiwanie drobnych papierków z gładkiej powierzchni ,
- dmuchanie piłeczki ping-pongowej,
- wolny wdech i wydech przy zamkniętych ustach
- śpiewanie sylab : la , lo , ta , to , ka , ku …itp.
- wymowa samogłosek przy szeroko otwartych ustach ( a , o ,e , y )
- ćwiczenia pionizacji języka :
- „malowanie podniebienia” – przesuwanie języka po podniebieniu
- „liczenie zębów” – dotykanie czubkiem języka górnych zębów po stronie wewnętrznej„zaczarowany język” – przytrzymywanie przez kilka sekund czubka języka na podniebieniu przy szeroko otwartych ustach
- spróbuj głośno powtórzyć :
- szal –żal
- szarówka – żarówka
- wiesza – wieża
- szycie – życie
- pączek – bączek
- szuka – żuka
Zabawy logopedyczne 22.06-26.06.2020 r.
Zabawy logopedyczne
22.06-26.06.2020 r.
Ćwiczenia aparatu artykulacyjnego
– Bocian – wysuwamy usta do przodu,
– Żaba – rozciągamy usta na boki ,
– Prosiaczek – oblizujemy usta dookoła, mlaskamy ,
– Chomik – nadmuchujemy policzki ,
– Piesek – wysuwamy język na brodę i do nosa .
Ćwiczenia dźwiękonaśladowcze
Rodzic prosi , żeby dziecko powiedziało jakie odgłosy wydają zwierzątka
– kaczka kwa ,kwa , kwa
– krowa muu, muu, muu
– pies hau, hau,hau
– baran bee, bee, bee
– kogut kukuryku itp.
Wspólna recytacja wiersza Zwierzęce gadanie ( rodzic czyta początek , dziecko kończy wers naśladując głosy zwierząt)
Co mówi bocian , gdy żabkę zjeść chce? Kle , kle, kle.
Co mówi żaba , gdy bocianów tłum? Kum, kum ,kum.
Co mówi kaczka , gdy jest bardzo zła? Kwa, kwa, kwa.
Co mówi kotek , gdy mleczko by chciał? Miau, miau, miau.
Co mówi kura, gdy nosi jajko? Ko, ko, ko.
Co mówi kogut , gdy budzi w kurniku? Kukuryku.
Co mówi koza , gdy jeść jej się chce ? Mee mee, mee.
Co mówi krowa , gdy braknie jej tchu? Muu, muu, muu.
Co mówi wrona , gdy wstaje co dnia ?. Kra, kra, kra.
Co mówi piesek , gdy kość zjeść by chciał? Hau, hau, hau.
Co mówi baran , gdy spać mu się chce?. Bee, bee, bee.
Co mówi ryba , gdy powiedzieć chce?
Nic, przecież ryby nie mają głosu!.
Dobieranie rymów , Rodzic zaczyna rymowankę, dziecko dopowiada ostatni wyraz.
– Kot wskoczył na ……( płot)
– Kaczka to była……..,( dziwaczka)
– Koza chodzi koło ……( woza)
-Ciele, co językiem ……( miele)
– Wrona była bez……..( ogona)
– Bzyka pszczoła koło….( czoła)
Zimne ręce wiersz służy do ćwiczeń oddechowych i usprawniających narządy mowy. Poprzez mocne chuchanie np. na zamarznięte dłonie, dzieci pogłębiają oddech , wzmacniają i wydłużają wydech.
W czasie ćwiczenia usprawniane jest podniebienie miękkie.
Uhu, ha, uhu, ha,
Mroźną zimę mamy.
Nasze ręce mocno zmarzły,
więc na nie chuchamy.1
Zimne ręce ciągle mamy,
nierozgrzane wcale .
Jeszcze sobie podmuchamy
Na ten i na ten palec.2
Uhu ha, uhu ha,
mroźną zimę mamy.
Żeby ręce nam nie zmarzły,
to na nie chuchamy.1
Sroga zima mocno trzyma,
płatków tysiąc leci.
By minęła szybko zima ,
pilnie ćwiczą dzieci.1
Uhu ha, uhu ha,
Dzieci zimę mają.
Zmarzły dzieciom małe noski,
Wiec na nie chuchają 3
Nie wykonał ktoś zadania,
temu będzie zimno.
Nam jest ciepło od chuchania,
chociaż zima wszędzie.
W miejscach oznaczonych cyframi dziecko wykonuje głęboki wdech buzią, a następnie mocno i długo chuchają na zmarznięte dłonie(1), po kolei na każdy palec u rąk (2), na nos rodzica(3)
Miłej zabawy !.
Materiały na kolejny tydzień – 15.06 -19.06.2020
Materiały na kolejny tydzień – 15.06 -19.06.2020
Ćwiczenia logopedyczne
Przykłady ćwiczeń języka:
– wysuwanie języka na zewnątrz i cofanie w głąb przy bardzo szeroko otwartej jamie ustnej
– oblizywanie wargi dolnej i górnej
– dotykanie czubkiem języka górnych i dolnych zębów przy maksymalnym opuszczeniu szczęki dolnej
– mlaskanie czubkiem języka
– unoszenie i opuszczanie tyłu języka; przód języka opiera się o dolne zęby, tył języka wykonuje rytmiczne ruchy, podnosząc się i opuszczając na dno jamy ustnej
– zabawa Język na defiladzie: mówimy dzieciom, że język wędruje na defiladzie: raz- czubek języka na górną wargę, dwa –czubek języka do lewego kącika ust, trzy – czubek języka na dolną wargę, cztery – czubek języka do prawego kącika ust. Ruchy muszą być energiczne i zdecydowane.
Ćwiczenia usprawniające wargi i policzki:
– zaokrąglanie i spłaszczanie warg przy zwartych szczękach
– cmokanie
– wymawianie samogłosek ustnych przy zwartych szczękach
– nadymanie policzków
– nadymanie policzków na zmianę lewego i prawego
Materiały na kolejny tydzień – 08.06-12.06.2020
Materiały na kolejny tydzień – 08.06-12.06.2020
Ćwiczenia logopedyczne dla dzieci przedszkolnych
POKOLORUJ OBRSZEK WG PODANEGO WZORU
Zabawy logopedyczne
ZABAWY LOGOPEDYCZNE
01 – 05.06 . 2020
Nazwij poszczególne przedmioty,
policz te z głoską cz, a potem policz te, z głoską sz.
Ćwiczenia słuchowe
Wyróżnianie wyrazów w zdaniu. (stawiamy tyle klocków, rysujemy tyle kółeczek, klaszczemy tyle razy ile słów słyszy dziecko w wypowiadanym zdaniu).
- Wydzielanie sylab w wyrazach poprzez wystukiwanie sylab, wyklaskiwanie, badanie ile razy opadnie żuchwa / na ręce/ przy wybrzmiewanie sylab.
- Nazywanie obrazków – dziecko kończy wyraz po pierwszej sylabie wypowiedzianej przez logopedę, nauczyciela, rodzica, a potem odwrotnie – dziecko zaczyna.
- Dzielenie na sylaby imion dzieci / na początku łatwych/.
- Wyszukiwanie imion dwu- i trzysylabowych.
- Wyszukiwanie słów z podaną przez n-la sylabą.
- Rozpoznawanie określonej sylaby w rozsypance sylabowej, np. ba, pa, ta, da, la, ra.
- Wyszukiwanie imion rozpoczynających się od samogłoski, następnie od podanej spółgłoski.
- Wydzielanie spółgłosek nagłosowych przez przedłużanie nagłosu, np. ssssamolot, szszszafa. Przy pomocy ilustracji – wyszukiwanie przedmiotów, których nazwy rozpoczynają sią na daną głoskę.
- Wydzielanie spółgłoski wygłosowej.
- Dzielenie na głoski łatwych a następnie coraz trudniejszych słów.
- Ćwiczenia z paronimami: bułka – półka, domek –Tomek, koza – kosa itp.
- Rozróżnianie mowy prawidłowej od nieprawidłowej
Ćwiczenia oddechowe
- Wdech nosem (usta zamknięte) i wydech ustami.
- Dmuchanie na płomień świecy.
- Dmuchanie na piłeczkę pingpongową, wyścigi piłeczek.
- Dmuchanie na kulkę z waty, na wiatraczek.
- Chłodzenie „ gorącej zupy” – dmuchanie ciągłym strumieniem.
- „Zdmuchiwanie mlecza” – długo, aż spadną wszystkie nasionka.
- Chuchanie na zmarznięte ręce.
- Naśladowanie lokomotywy – wydmuchiwanie „nadmiaru pary” – ffff, szszsz.
- Naśladowanie balonika – wypuszczanie powietrza z jednoczesnym odgłosem „sssss”.
- Nadmuchiwanie balonika.
- Naśladowanie syreny – „eu-eu- eu”, „au-au-au” – na jednym wydechu.
Bożena Wojciechowska
Ćwiczenia logopedyczne
Materiały na kolejny tydzień – 25 – 29.05.2020
Ćwiczenie usprawniające narządy artykulacyjne – wierszyk: „Gimnastyka”:
Rodzic mówi wierszyk a dziecko wykonuje ruchy języka opisane w wierszu.
Na początku jest rozgrzewka,
Językowa wprzód wywieszka,
Cały język wyskakuje,
Wszystkim nam się pokazuje,
W dół i w górę,
W lewo, w prawo.
Pięknie ćwiczy!
Brawo! Brawo!
Język wargi oblizuje, pięknie kółka wykonuje.
Popatrzymy do lusterka,
Jak się język bawi w berka.
Kto spróbuje z miną śmiałą,
Zwinąć język w rurkę małą?
Język ząbki poleruje
Każdy dotknie i wyczuje…
Może uda się ta sztuczka.
Trzeba uczyć samouczka.
Zabawa usprawniająca język, wargi, policzki: ”Jak języczek został żeglarzem”.
Rodzic/opiekun czyta tekst opowiadania, pokazuje ruchy języka, warg, opisane w nawiasach a dziecko naśladuje te ruchy.
Pewnego dnia języczek wybrał się nad jezioro (kląskanie). Zobaczył łódkę, otworzył kłódkę ( otwieramy usta), wsunął kluczyk (język na brodę) i już gotowe. Wsiadł do łódki (kląskanie). Chwycił prawe, potem lewe wiosło (ruch wahadłowy języka do kącików ust). Wiosłował na zmianę prawym i lewym wiosłem (wypychanie prawego i lewego policzka). Zmęczył się, wiec chwile odpoczął. Spojrzał w górę ( język dotyka górnej wargi), zobaczył długi sznur łabędzi (oblizywanie górnej i dolnej wargi) Postanowił policzyć ptaki ( liczenie górnych i dolnych zębów). Nieco dalej nadciągały ciemne obłoki (oblizywanie podniebienia). Języczek bał się, że dopadnie go deszcz. Postanowił wracać Wiosłował prawym i lewym wiosłem( wypychanie lewego i prawego policzka), co chwilę ocierając pot z czoła( dotykanie górnych i dolnych dziąseł). Dopiero wtedy zauważył przy łódce silnik. Odłożył wiosła ( oblizywanie górnej i dolnej wargi) i włączył silnik( brrrr) i szczęśliwie dopłynął do brzegu.
Zabawy logopedyczne
Ćwiczenia logopedyczne
Ćwiczenia logopedyczne 11.05-15.05.2020
1. Ćwiczenia warg – teksty do naśladowania głosów:
ZWIERZĘCE GADANIE
J.Beszczyński
Co mówi bocian, gdy żabkę zjeść chce?
Kle, kle, kle…
Co mówi żabka, gdy bocianów tłum?
Kum, kum, kum…
Co mówi kotek, gdy mleczka by chciał?
Miał, miał, miał…
Co mówi kura, gdy znosi jajko?
Ko, ko, ko…
Co mówi kogut, gdy budzi się w kurniku?
Ku-ku-ryku…
Co mówi koza, gdy jeść jej się chce?
Mee, mee, mee…
Co mówi krowa, gdy brak jej tchu?
Mu, mu ,mu…
Co mówi piesek, gdy kość by zjeść chciał?
Hau, hau, hau…
Co mówi baran, gdy spać mu się chce?
Be, be, be…
Co mówi ryba, gdy coś powiedzieć chce?
NIC! Przecież ryby nie mają głosu…
Co słychać na wsi? W. Chotomska
Co słychać? Zależy – gdzie.
Na łące słychać: Kle, kle!
Na stawie: Kum, kum!
Na polu: Ku – ku, ku – ku!
Przed kurnikiem: Kukuryku!
Ko – ko – ko – ko – ko! – w kurniku.
Koło budy słychać: Hau, hau!
A na progu: Miau…
A co słychać w domu,
Nie powiem nikomu!
2. Ćwiczenie artykulacyjne „Sowa sprząta swoje mieszkanie”:
Dziecko słucha opowiadania, czytanego przez nauczyciela i wykonuje ćwiczenia narządów artykulacyjnych
- Sowa rozejrzała się po swojej dziupli (dziecko przesuwa językiem po podniebieniu górnym, wewnętrznych ścianach policzków, podniebieniu dolnym).
- Zauważyła duży bałagan. Postanowiła zrobić porządek. Zaczęła od odkurzania sufitu dziupli (przesuwa czubkiem języka od przodu do tyłu jamy ustnej po podniebieniu górnym),
- zdjęła też firanki (liczy czubkiem języka górne zęby)
- i włożyła je do pralki (motorek wargami)
Ćwiczenia logopedyczne
Ćwiczenia logopedyczne 04.05-08.05.2020
1. Nauka wiersza Czary mary – utrwalenie wymowy głoski ‘cz
Czary mary
Czapla czarną ma czuprynę,
Kaczka wpadła w pajęczynę,
Puchacz włożył rękawiczki,
Pączki wpadły do doniczki.
Kaczor loczki ma czerwone,
Cztery rączki i ogonek.
Biegacz wpadł na metę czwarty.
Kto tu robi takie żarty?
To królewicz January.
On uczynił takie czary.
Czarodziejkę ma pałeczkę
I namieszał tu troszeczkę.
2. Ćwiczenia artykulacyjne.
- Szszsz… – szumią drzewa.
- Żżż… – przelatuje samolot.
- Bzzz… – brzęczą pszczoły.
- Cyk, cyk – cyka świerszczyk.
- Cz… cz… cz – obok łąki przejeżdża pociąg.
Ćwiczenia logopedyczne
Ćwiczenia logopedyczne 27-30.04.2020
Ćwiczenia aparatu artykulacyjnego:
– Nad kwiatami fruwają motyle – język wykonuje ruchy pionowe przy szeroko otworzonych ustach.
– Dookoła kwiatów fruwają pszczoły – oblizywanie warg.
– Muchy latają zygzakiem – język od kącika do kącika.
– Biedronka ma kropki – „stawianie kropek” językiem na podniebieniu.
– Ślimak wychodzi z muszli – język przeciska się między zębami.
– Ślimak zsuwa się po listku – język „ślizga się” po podniebieniu.
Ćwiczenia oddechowe:
- Na łące wieje mały wiaterek – każde dziecko dmucha lekko na trzymany przed ustami pasek papieru.
- Teraz wiatr jest mocniejszy – dzieci dmuchają mocniej. (Wdech nosem – wydech ustami, długi, powolny).
- Wiatr się uspokoił. Możemy wąchać kwiaty (wdech nosem – wydech nosem).
Ćwiczenia logopedyczne
1. Oto wiosenna propozycja gimnastyki buzi i języka
2. W którym słowie słyszysz szumienie (SZ)?
Posłuchaj uważnie i klaśnij w dłonie gdy usłyszysz sz.
Szafa, sala, szynka, szufelka ,sałata, szampon, szopa, szeryf, szum, szałwia, syn, szyba, szelki, sen, szydełko, szyja, samochód, szabla, szatnia, szynka, szorty, sekunda, szufelka, szyld, szyna, sok, szef, sekunda, szopa, szakal, szydełko smoła, szklanka, sznurek, szpilka, szpital, sztuka, spodnie, sztandar, szpak, szkoła, sól, sztuka, stolica, szyszka, szpilka, szuflada.
Kasa, koszula, maszyna, kalosze, daszek, kieszeń, paluszek, masło, muszelka, braciszek, włosy, pietruszka, pasek, wieszak, wiersze, naszyjnik, pasta, puszka, groszek, kieliszek, list, maszt, dorsze, obszar, listopad, wianuszek, maszyna, kaszel, lepszy, tańszy, pusty, mniejszy.
Ryż, napis, nóż, talerz, nos, lekarz, kapelusz, wąż, kokos, murarz, kosz ,wiersz, klosz, pas, mysz, Mateusz, Łukasz, Janusz, bandaż, jeż, głos, pióropusz, napis, garaż, farsz, pieprz .
Spróbuj narysować kilka rzeczy, które udało Ci się zapamiętać.
Ćwiczenia logopedyczne
ĆWICZENIA LOGOPEDYCZNE
1. Artykulacja głoski „sz” przed lustrem – naśladowanie szumu wiatru – artykulacja głoski „sz”.
„Szumisz…”. Rodzic czyta tekst wiersza, a dziecko wymawia wyłącznie głoskę „sz” w izolacji. „Szum” – głoska ,,sz’’:
Szumi morze – szszsz…
Szumi wiatr – szszsz…
Szumi woda – szszsz…
Szumi las – szszsz…
Szumią drzewa – szszsz…
Szumią liście – szszsz…
Szumię ja – szszsz…
Szumisz ty – szszsz…
Szumi mama – szszsz…
Szumi tata – szszsz
Szumi miś – szszsz…
2. Gimnastyka języka. Słuchaj i powtarzaj.
Powtarzanie sylab
Podczas ćwiczeń należy przedłużać wymowę głoski „sz”. – szszu, szszo, szsza, szsze, szszy, –
uszszu, yszszy, oszszo, aszsza, eszsze, – oszsz, uszsz, aszsz, eszsz, yszsz.
- Powtarzanie wierszyka: Utrwalanie sylab:
Sza! Sza! Sza! – mówię ja. Szy! Szy! Szy! – mówisz ty.
Szo! Szo! Szo! – wołam ja. Szy! Szy! Szy! – wołasz ty.
Szu! Szu! Szu! – śpiewam ja. Szy! Szy! Szy! – śpiewasz ty.
Sze! Sze! Sze! – myślę ja. Szy! Szy! Szy! – myślisz ty.
- Powtarzanie słów.
Prowadzący wypowiada słowa z głoską „sz”, a dziecko je powtarza: szafa, szatnia, szakal, szachy, szalik, szabla, szufelka, szuflada, szopa, szelki, szyba, szynka, szyny, szum, Szymon, koszula, wieszak, muszelka, bambosze, leniuszek, naszyjnik, mieszkanie, maszyna, kaszel, nosze, koszyk, poszewka, puszek, uszy, kieszeń, wieszak, ptaszek, afisz, kosz, klosz, kalosz, kapelusz, Łukasz, Mateusz, grosz, gulasz, szkoła, szkoda, szklanka, szminka, sznurowadła, szpilka, szpak, gruszka, poduszka, kasztan, paluszki, biszkopt, bursztyn, podszewka, myszka, biszkopt, broszka, gruszka, puszka, poduszka, mieszkanie, muszla, kasztan, podszewka, szyszka, szaszłyk.
3. Ćwiczenia oddechowe – dmuchanie na kolorowe piórka.
Propozycje zabaw
Działania i zabawy
Ćwiczenia oddechowe i ortofoniczne .
WIERSZ „KROWA I MUCHA”
Patrycja Siewiera- Kozłowska
Była sobie krowa mała,
która pożuć trawkę chciała.
Trawka świeża i zielona,
krówka jest nią zachwycona.
Najpierw wącha, (wdech przez nos)
potem wzdycha (wydech przez usta z głośnym westchnieniem: aaach!)
(a nad trawką mucha bzyka). (bzzzzz- zęby złączone)
Żuje krówka swoją trawkę, (okrężne ruchy żuchwy)
myśli „chyba zjem dokładkę!”
Lecz te myśli jej przerywa mucha,
która ciągle bzyka. (bzzzz- zęby złączone, usta rozciągnięte)
Krowa – pac! – ogonem muchę, (klaśnięcie i wymówienie słowa pac)
mucha brzęczy wciąż nad uchem! (bzzzz- zęby złączone, usta rozciągnięte)
Tak dzień cały się bawiły,
aż opadły całkiem z siły!
Zabawa w rymy
WIERSZ „ZABAWA W RYMY”
M. Strzałkowska
Raz wybuchła na podwórku awantura,
Bo zginęły pewnej kurze cztery pióra!
Kura gdacze,
kaczka…..( kwacze)
Krowa…..( ryczy)
świnia…..( kwiczy)
owca…..( beczy)
Koza…..( męczy)
a na płocie przy chlewiku
Kogut pieje: kukuryku!
Gdy już każdy wrzasków miał powyżej uszu,
Ze stodoły wyszło pisklę w pióropuszu
Odnalazła kura pióra i umilkła awantura’
A pisklęciu się dostała niezła bura!
BAJECZKA ORTOFONICZNA „W ZAGRODZIE MAŁGOSI”
Wieczorem w zagrodzie cioci Małgosi
Każde zwierzątko o jedzenie prosi.
Piesek szczeka:
HAU, HAU, HAU,
Kotek miauczy:
MIAU, MIAU, MIAU,
Kura gdacze;
KOD, KO, DA
Kaczka kwacze:
KWA, KWA, KWA
Gąska gęga:
GĘ, GĘ, GĘ
Ona też chce najeść się.
Owca beczy:
BE, BE, BE,
Koza muczy:
ME, ME, ME,
Indor gulaga:
GUL, GUL, GUL
Krowa ryczy:
MU, MU, MU,
Konik parska:
PRR, PRR, PRR
A pies warczy:
WRR, WRR, WRR.
I tak gra orkiestra ta, aż Małgosia jeść im da.
Mapa
Grafomotoryka
Moje ulubione wspomnienia z tego roku szkolnego
Wakacyjne wyzwanie życzliwości
Program Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę na temat granic
Program Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę na temat granic
GADKI– to kolejny program fundacji Dajemy Dzieciom Siłę, który porusza tematykę granic, na stronie Fundacji można znaleźć przykładowe scenariusze, ulotki itp. ułatwiające poruszenie z dziećmi tego ważnego tematu
Materiały:
http://gadki.fdds.pl/pdf/ulotka_dzieci.pdf
http://gadki.fdds.pl/pdf/GADKI_2020_plan_zajec_domowych_dla_dzieci.pdf
Filmik;
https://www.youtube.com/watch?v=6dus20_NAhQ&feature=youtu.be
Na stronie znajdują się również inne pomocne wskazówki/scenariusze:
Do omówienia z dziećmi i zaznaczenia części ciała, które mogą być dotykane i w jakiej sytuacji a które nie można użyć zawartych w powyższych materiałach grafik. Tłumacząc, że np. po to są przysłonięte przez bieliznę/ strój kąpielowy itp.
Dodatkowo można stworzyć tabelkę, z narysowanymi osobami bliskimi, znajomymi i obcymi i każdemu przyporządkować kolor, którym zaznaczymy poszczególne części ciała lub gesty (przytulanie/trzymanie za rękę itp.)
Polecam gorąco książkę w formie komiksu:
„Zgadzam się albo i nie! Jak szanować granice – swoje i cudze” B. Rachel
w łaty i przystępny sposób obrazuje temat
Również na jego podstawie stworzono filmik:
Kocham
Kalendarz dobrych uczynków
Wykreślanka
Kostka A4
Pomocne skrzaty
„Pomocna dłoń” – odczytanie listu Skrzata do dzieci i na odrysowanych dłoniach na kartce wypisanie na poszczególnych palcach zobowiązań dziecka, (w jakich czynnościach będzie pomagało?)
LIST OD SKRZATA
Drogie dzieci!
Znam wasze mamusie.
Bardzo ją lubię.
Martwi mnie jednak ich ciężka praca.
Chętnie bym im pomógł, ale jestem już stary i słaby
Wy natomiast możecie wykonać pewne prace w domu, aby waszym mamusiom było lżej. Proponuję, abyście wykonali taką pomocną dłoń, która będzie przypominała wam o waszych obowiązkach domowych.
Liczę na was dzieciaki.
Skrzacik
Propozycja pochodzi ze strony:
Gwiazda oddychania
Zmysły
Wakacje
Tematyka kompleksowa: Wakacje 22.06.-26.06.2020r.Cele:
- Rozwijanie mowy i logicznego myślenia;
- Rozwijanie sprawności fizycznej;
- Rozwijanie sprawności manualnej
- Rozwijanie umiejętności liczenia;
- Rozwijanie poczucia rytmu i…
1.Zabawa z wykorzystaniem rymowanki.
Lato, lato na nas czeka,
razem z latem – las i rzeka.
Dzieci mówią rymowankę – szeptem, z naturalnym natężeniem głosu, krzycząc.
2. Ćwiczenie
Oglądanie obrazka. Nazywanie ubrań i zabawek, które Lena przygotowała na wakacyjny wyjazd. Określanie, gdzie Lena z rodzicami wybiera się na wakacje.
3. Piosenka – Wakacyjna wyliczanka
I. Konduktorze, konduktorze, czy zabierzesz nas nad morze?
Ref.: Bardzo chętnie, raz i dwa, ale zróbcie to co ja.
II. Konduktorze, konduktorze, każdy z tobą jechać może?
Ref.: Pokaż bilet, raz, dwa, trzy. Na wakacje jedziesz ty!
4.Rozmowa o wyjazdach wakacyjnych.
− Czym jechały na wakacje dzieci z piosenki?
− Co musiały mieć, żeby jechać pociągiem?
− Czym jeszcze możemy pojechać (polecieć) na wakacje?
Rodzic pokazuje zdjęcia (obrazki) różnych środków lokomocji. Dziecko nazywa je samodzielnie. Np. samolot, pociąg, samochód osobowy, rower, autobus.
5. Naśladowanie odgłosów wydawanych przez różne środki lokomocji.
Rodzic pokazuje zdjęcie danego środka lokomocji ,a dziecko je naśladuje.
Pociąg – puff, puff, puff…
Samolot – sssyyyyyyyy…
Samochód – brum, brum, brum…
Rower (dzwonek) – dzyń, dzyń, dzyń…
Autobus – ter, ter, ter…
6. Karta pracy
A teraz zaśpiewajmy razem piosenkę „Lato, lato…”
https://www.youtube.com/watch?v=Zj1myDN7xjs
7.Zabawa matematyczna.
A. Ćwiczenia klasyfikacyjne. Kolorowe klocki.
Dziecko segreguje klocki według koloru, kształtu i wielkości.
B. Zabawa O jeden więcej, o jeden mniej.
C.Rodzic przygotowuje na dywanie koła wykonane z wstążki.
Dzieco układa w kolejnych wstążkach klocki (aż do siedmiu) z przestrzeganiem zasady, aby w każdym kolejnym kole było o jeden klocek mniej. Następnie rodzic układa w pierwszym kole siedem klocków, a w kolejnych dziecko układa o jeden klocek mniej.
• Dziecko określa, ile klocków znajduje się w pierwszym, trzecim, piątym kole (stosują liczebniki główne).
• Dziecko określa, w którym z kolei kole znajdują się: dwa klocki, cztery, sześć klocków (stosują liczebniki porządkowe).
D. Zabawa Posłuszne wiaderka.
Dziecko wykonuje polecenie rodzica.
Polecenia to np.:
-podnieście wiaderko prawą ręką do góry;
-postawcie wiaderko obok nogi, po lewej stronie;
-postawcie wiaderko za sobą;
-postawcie wiaderko pięć kroków przed sobą;
-postawcie wiaderko na stole.
8. Ćwiczenia logopedyczne
9. Karty pracy
10. A teraz piosenka na wakacje.
Moje podwórko
Temat kompleksowy: Moje podwórko
Termin realizacji 08.06-19.06.2020r.
1.Słuchanie opowiadania E. Pałasz Jak Wojtek szukał przyjaciela.
Pewien chłopczyk, Wojtuś, nie miał kolegów. Po prostu nie wiedział, jak ich znaleźć. Co tu
robić? Myślał, myślał, aż wymyślił. Podejdzie do chłopaka i z całej siły go uderzy. Chłopiec
zobaczy, jaki Wojtuś jest silny, i się zaprzyjaźni. Jak pomyślał, tak zrobił. Ale chłopiec się
rozryczał, a potem Wojtek za karę dwa dni nie chodził na podwórko.
Wymyślił następny sposób. Podejdzie do chłopca i zabierze mu zabawkę. Chłopiec pomyśli,
że Wojtuś też chce się bawić, i zostaną przyjaciółmi. Ale tamten chłopiec powiedział: „Nie
przeszkadzaj” i chciał odebrać swoją koparkę. Ponieważ Wojtek nie chciał oddać, zaczęli się
sypać piaskiem, a potem Wojtek nie oglądał telewizji przez dwa dni.
Wojtek wymyślił trzeci sposób. Weźmie swoją najładniejszą zabawkę, nowy samochód terenowy,
jak prawdziwy, tylko mniejszy, i będzie się bawił. Tamten chłopiec też będzie chciał się pobawić
i zostaną przyjaciółmi. No i szło całkiem dobrze, chłopiec szalał z dżipem po całej piaskownicy,
ale Wojtek nagle się rozmyślił i zabrał swoją zabawkę. Tamten się obraził i zdzielił Wojtusia
koparką. Wojtuś oddał, i tym razem nie jadł słodyczy przez dwa dni.
I znowu Wojtek nie miał przyjaciela. Nie to nie. Poszedł zjeżdżać na zjeżdżalni. Zjeżdża, aż
tu mu coś wylądowało na głowie. Usłyszał głośny śmiech. To jakaś dziewczynka pędzi za nim
i chce go prześcignąć. O nie! Wojtek pierwszy dopadł drabinki, pierwszy się wspiął, pierwszy
zjeżdża, ale ona nie czeka, tylko za nim.
I znowu ma ją na głowie.
Wojtek, niewiele myśląc, za nią i teraz on jej na głowę. A ta się śmieje, mało nie pęknie, i woła:
– Ale super! Jak się nazywasz? Bo ja Kalinka!
– A ja Wojtek! Kto pierwszy w piaskownicy?
– Ja!
– Nie, właśnie, że ja!
W piaskownicy razem budowali zamek, ale Kalinka potem zaczęła robić dołek i trochę się
pokłócili, co większe: dołek czy zamek. Na szczęście tak się pchali, że zamek się zrobił całkiem
malutki, a dołek zniknął, więc zaczęli się śmiać. No i jeszcze trochę sobie pobiegali naokoło
wszystkich dzieci, wrzeszcząc wniebogłosy i trzeba było iść do domu. Szkoda.
Odtąd Wojtek bawił się z Kalinką. I do tego przestał szukać przyjaciela. Jak myślisz, dlaczego?
Rozmowa na temat opowiadania.
−− Jak Wojtuś szukał przyjaciela?
−− Czy dobrze robił? Czy tak należy bawić się z innymi dziećmi?
−− Jak poznał Kalinkę?
−− Czy ona jest jego przyjacielem?
2.Słuchanie piosenki Z motylem na głowie (sł. i muz. K. Bożek-Gowik).
Mały człowiek tak jak ja też zachcianki swoje ma.
Więc wam powiem bardzo szczerze: lubię jeździć na rowerze.
Ref.: Jadę na rowerze z tatą, wokół nas zielone lato.
Motyl usiadł mi na głowie, pluszcze woda w leśnym rowie.
Jadą sobie dwa rowery, błyszczą w słońcu koła cztery.
Z tatą nigdy się nie boję, tak nam dobrze jest we dwoje.
II. Czapka z daszkiem kryje mnie, na tej czapce kropki dwie.
A na nosie, to nie czary, na słoneczko okulary.
Ref.: Jadę na rowerze…
III. Jedzie ze mną pluszak pies, w torbie coś pysznego jest.
Żuję gumę, mrużę oczy, a mój rower wciąż się toczy.
Ref.: Jadę na rowerze…
Link do piosenki: https://www.mac.pl/edukacja-przedszkolna/piosenki
Można ich odsłuchać po zalogowaniu się jako ,,rodzic”
Rozmowa na temat piosenki.
−− Na czym lubi jeździć dziecko z piosenki?
−− Z kim jeździ?
−− Gdzie usiadł mu motyl?
−− Co ma na nosie?
−− Co z nim jedzie?
−− Czy lubicie jeździć na rowerze?
3. Zabawa przy piosence.
Podczas zwrotek dziecko obraca się w parze z rodzicem. Podczas refrenu kładą się na dywanie i naśladują pedałowanie.
4.Ćwiczenia artykulacyjne.
Rodzic mówi, a dziecko wykonuje ćwiczenia.
• Podnieś jedną rękę, wyprostowaną, do góry i wdychaj powietrze nosem. Potem opuść rękę i wydychaj powietrze.
To samo ćwiczenie powtórz z drugą ręką.
• Uciszajcie siebie nawzajem, mówiąc niezbyt głośno: ciii… ciii… ciii…
• Nadgryzajcie lekko zębami górną wargę, a potem – dolną.
• Nadymajcie policzki, a potem szybko wypuśćcie z nich powietrze.
5. Zagadki dla dzieci
Zagadka o pociągu
Żelazną szosą
koła go niosą.
Czerwone światło
zatrzyma go łatwo.
Zagadka o samolocie
Nie jest ptakiem,
lecz ma skrzydła.
Możesz się nim,
w podróż wybrać.
Zagadka o lokomotywie
Pędzi po szynach
potwór rozpędzony.
Sieje złote iskry
i ciągnie wagony.
Zagadka o samolocie
Jaki ptak ma skrzydła,
ale nie z piórek?
Bardzo wysoko
wzbija się w górę.
6. Ćwiczenia logorytmiczne.
Dziecko wykonuje ruchy, o których jest mowa w rymowance, powtarzając za rodzicem jej tekst.
Krok do przodu,
w lewo, w prawo.
Krok do tyłu,
rusz się żwawo.
Znowu w lewo,
aż dwa kroki,
w stronę prawą
trzy podskoki.
7. Zabawa orientacyjno-porządkowa Samochody.
Dziecko biega w różnych kierunkach, naśladując rękami poruszanie kierownicą. Wydaje odgłosy
poruszającego się samochodu: brr, brr lub brum, brum. Na sygnał – klaśnięcia –zatrzymuje się i trąbi: pi, pi, pi. Dwa klaśniecia są sygnałem do ponownego ruchu.
8. ZESTAW ĆWICZEŃ
• Ćwiczenie dużych grup mięśniowych – Trawa i chmury.
Na hasło: Trawa dziecko przykuca; na hasło: Chmury – staje na palcach, wyciąga ręce w górę i porusza nimi w prawo i w lewo – naśladuje chmury płynące po niebie.
• Ćwiczenie tułowia – skręty – Śledzimy lot samolotu.
Dziecko siedzi skrzyżnie. Jedną rękę ma na kolanach, a z drugą tworzy daszek nad oczami.
Wykonuje skręt tułowia i głowy uniesionej do góry w jedną, a następnie w drugą stronę –obserwuje lot samolotu.
• Ćwiczenie równowagi – Rysujemy koła.
Dziecko, w staniu na jednej nodze, rysuje stopą w powietrzu małe koła i duże
Link do zestawu ćwiczeń: https://www.youtube.com/watch?v=oD_4YBKMKFs
Karty pracy dla dzieci
Święto dzieci
DROGIE DZIECI,
NIECH SPEŁNIAJĄ SIĘ WASZE MARZENIA,
A RADOŚĆ I UŚMIECH TOWARZYSZĄ WAM
KAŻDEGO DNIA!
Propozycje zabaw dla dzieci
Temat tygodnia: „Święto dzieci”
Termin realizacji: 01.06-05. 06.2020 r.
Cele:
– kształtowanie poczucia własnej wartości
– wzbogacenie wiedzy na temat dzieci świata
– ćwiczenie słuchania ze zrozumieniem
– rozwijanie spostrzegawczości
– ćwiczenie wypowiadania się na dany temat
– rozwój zdolności plastycznych.
– ćwiczenie narządów artykulacyjnych
Wiersz W. Fabera pt. „Dzieci świata”
W Afryce w szkole na lekcji,
Śmiała się dzieci gromada,
Gdy im mówił malutki Gwinejczyk,
Że gdzieś na świeci śnieg pada.
A jego rówieśnik Eskimos,
Tez w szkole w chłodnej Grenlandii,
Nie uwierzył, że są na świecie
Gorące pustynie i palmy.
Afryki, ani Grenlandii
My także jak dotąd nie znamy,
A jednak wierzymy w lodowce,
W gorące pustynie, w banany.
I dzieciom z całego świata,
chcemy ręce uścisnąć mocno
i wierzymy, że dzielni z nich ludzie,
jak i z nas samych wyrosną.
Pytania do wiersza:
- Z czego śmiały się dzieci w Afryce?
- W co nie mogli uwierzyć Eskimosi?
- Czego potrzebują wszystkie dzieci?
Piosenka pt. „Jesteśmy dziećmi”- Śpiewające Brzdące
https://www.youtube.com/watch?v=7K3_mSb1zRQ
Piosenki z płyty przedszkolnej
Udostępniamy link z piosenkami z naszej płyty przedszkolnej.
Możecie Państwo odszukać tam piosenki:
3-latki:
– „Co kto lubi”
– „Z motylem na głowie”
4-latki:
-„Żabie sekrety”
-„W murowanej piwnicy”
5-latki
– „Taniec miotlarz”
– „Święto dzieci”
6-latki:
– „Nasze podwórko”
– „Moje uczucia”
– „Domowe zoo”
Można ich odsłuchać po zalogowaniu się jako ,,rodzic”
link: https://www.mac.pl/edukacja-przedszkolna/piosenki
Rozmowa rodzica z dzieckiem
Drogi Rodzicu porozmawiaj ze swoim dzieckiem na temat tego, kim chciałoby zostać w przyszłości, jakie jest jego największe marzenie. Spytaj je również o to, w co lubi się najbardziej bawić i jak lubi spędzać czas ze swoimi rodzicami, rodzeństwem lub kolegami.
Powiedz dziecku, że każdy człowiek ma prawo do tego, by czuć się bezpiecznie, czuć się ważnym dla kogoś, a także ma prawo do tego, by być akceptowanym takim jaki jest.
Zabawy dla dzieci z wykorzystaniem taśmy klejącej
https://mojedziecikreatywnie.pl/2018/02/zabawy-dla-dzieci-tasma-klejaca/
Kochane dzieci pod tym linkiem znajdziecie zabawy takie jak:
- Obrazek w ramce z taśmy
- Wodny tor przeszkód
- Zmazywalne kółko i krzyżyk
- Zabawy i ćwiczenia grafomotoryczne
- Kartonowe domki
- Samodzielnie wykonana gra dla samochodów
- Sensoryczne woreczki żelowe
- Pamięć dotykowa
Zabawa logopedyczna pt. „Żabi Piotruś”
https://www.logopestka.pl/wp-content/uploads/2018/03/abi-Piotru%C5%9B-obrazek-e1521483676878.png
Ćwiczenie oddechowe pt. „Wyścig kuleczek”
Co będzie potrzebne:
- Piłeczka do ping-ponga lub gazeta uformowana w kulkę
- Słomka
- Taśma malarska lub włóczka
- Bramka ( np. flamaster lub kredka)
Zasady:
Każdy uczestnik zabawy otrzymuje kulkę i słomkę. Za pomocą dwóch kawałków taśmy przyklejonej do podłogi lub stołu( bądź tez ułożonej włóczki) powstają granice toru wyścigowego. Na końcu toru znajduje się bramka- położony prostopadle do taśmy flamaster lub kredka.
Na hasło START każdy uczestnik próbuje doprowadzić swoją piłeczkę do bramki za pomocą powietrza wydmuchiwanego przez słomkę w środek kulki. Kto pierwszy dotrze do bramki, nie zbaczając po drodze z granic toru- WYGRYWA!
Opowiadam o sobie
Zadaniem dziecka jest ćwiczenie przedstawiania się. Odpowiada na pytania takie jak:
- Jak masz na imię?
- Ile masz lat?
- Gdzie mieszkasz?
- Przy jakiej ulicy?
Dziecko po odpowiedzeniu na pytania podejmuje próbę samodzielnego sformułowania wypowiedzi, w której zawarte będą wszystkie powyższe informacje.
Kolega z Afryki
Kochane dzieci
Wyobraźcie sobie, że w Afryce, która jest bardzo daleko od naszego kraju, mieszka dziecko, które chciałoby Was poznać. Dziecko z Afryki nie zna naszego języka, a my nie znamy jego języka. Czy istnieje jakiś sposób, żeby bez słów opowiedzieć o sobie? Macie jakiś pomysł? (dziecko podaje swoje pomysły. Jeśli nie poda propozycji rysunku, można mu podpowiedzieć, że można opowiedzieć komuś o sobie poprzez rysunek)
Tworzenie rysunku dla nieznanego kolegi/koleżanki z Afryki.
Można na nim umieścić elementy takie jak: dom w, którym dziecko mieszka, członków rodziny, zwierzątko, ulubione zabawki, zilustrowanie zabawy w domu lub na dworze
Słuchanie opowiadania J. A. Hockuby pt. „O tym jak pluszowy zajączek szukał przyjaciela”.
-Chciałbym , żebyśmy zostali przyjaciółmi- powiedział pluszowy zajączek do moherowego szalika, który leżał zwinięty na krześle jak wąż boa. – Jestem taki samotny. Wydaje mi się, że jesteśmy do siebie podobni.
– Podobni? Nie wiem, o czym mówisz- odparł szalik. –Jesteśmy wprawdzie w takim samym kolorze i przyjemni w dotyku, ale poza tym wszystko nas dzieli! Na przykład ogon. Mój jest długi i wąski, a twój okrągły i ledwie widoczny. Ja mam frędzelki, a ty nie. A poza tym jestem zaprzyjaźniony od dawna z płaszczem. Ostatnio bardzo często razem wychodzimy.
– No cóż, nie będę się narzucać- odezwał się zajączek, a jego uszy opadły. Jak zwykle, gdy był bardzo zasmucony.
W nocy zajączek nie mógł spać. Wydawało mu się, że wiszący na ścianie zegar próbuje go przed czymś ostrzec, a oczy starszej pani z portretu patrzą na niego dziwnie. Jednak następnego dnia….-Że też nie wpadło mi to do łebka- powiedział do siebie na głos – Przecież domowe pantofle Basi mają taki sam ogonek jak ja. Są tylko trochę większe ode mnie. I nigdy nie wychodzą z domu!
Zajączek bardzo ucieszył się z tego odkrycia i zawołał do leżącego na podłodze prawego pantofla z brązowym pomponem.
-Wiesz, myślę, że moglibyśmy być przyjaciółmi. Mam taki sam ogonek jak ty i nigdy nie opuszczam tego pokoju. Myślę, że mielibyśmy sobie dużo do powiedzenia.
– Och to nie jest najlepszy pomysł- odezwał się cicho pantofel.- Przecież wiesz, że mam brata. Jego towarzystwo mi zupełnie wystarcza. A może poduszka zechce z tobą porozmawiać? Ale poduszka nie mówiła nic. Spała, jak zwykle od rana do wieczora.
Zajączek był coraz bardziej markotny.- Nikt nie chce się ze mną przyjaźnić- mruczał cichutko pod nosem. I pewnie by się rozpłakał, gdyby nie spojrzenie pani z portretu.
– Dlaczego nie pomyślałeś o mnie?-odezwał się ktoś cicho.
Musiał być gdzieś blisko, bo zajączek słyszał dokładnie każde słowo.
– Wprawdzie jestem zupełnie inna niż ty, ale właśnie to przecież może być bardzo ciekawe.
Zajączek rozglądał się dookoła, ale nie domyślał się kto to mówi.
-Przecież stoję obok ciebie- znowu usłyszał ten głos. Tym razem pobrzmiewało w nim zniecierpliwienie.
– No co tak na mnie patrzysz? To właśnie ja. Jestem kanciasta, nie mam ogonka i jestem z papieru. Jednak mam ci do opowiedzenia mnóstwo ciekawych historii.
-Och- wyjąkał zajączek. – To naprawdę ty? Nigdy nawet nie marzyłem o przyjaźni z tobą. Jestem taki wzruszony. Mówiąc to zajączek przysunął się do swojej przyjaciółki i nadstawił uszu, bardzo ciekawy jej opowieści. A czy wy dzieci wiecie z kim zaprzyjaźnił się zajączek?
Pytania do opowiadania:
- Kogo szukał zajączek?
- Czy moherowy szalik chciał zostać przyjacielem zajączka? Dlaczego?
- Czy prawy pantofel Basi z brązowym pomponem chciał zostać przyjacielem zajączka? Dlaczego?
- Czy poduszka chciała zostać przyjaciółką zajączka?
- Kto chciał zostać przyjacielem zajączka?
Propozycja pracy plastycznej
Kochane dzieci. Spróbujcie narysować lub namalować portret swojego przyjaciela. Opowiedzcie rodzicom o tym, dlaczego lubicie właśnie tą osobę.
Gimnastyka z Fruzią
https://www.youtube.com/watch?v=3ucDVAsz_C0
Taniec pt. „Głowa, ramiona, kolana, pięty”
https://www.youtube.com/watch?v=JDSQlxZ_scY
Karty pracy
Moi rodzice
Propozycje zabaw dla dzieci
Temat tygodnia: „Moi Rodzice”
Termin realizacji: 25.05-29 .05.2020 r.
Bajeczka logopedyczna pt. „Dzień Mamy”
Kubuś obudził się z pięknym uśmiechem na buzi ( szeroki uśmiech)
Nic dziwnego, dziś jest święto Mamy i dzień pełen niespodzianek.
Kubuś przeciągnął się, ziewnął (mocno ziewamy, szeroko otwierając buzię).
Wstał z łóżeczka i wyjrzał przez okno, rozglądając się w różne strony (wysuwamy język do przodu , w linii prostej, kierujemy w stronę noska, na bródkę, na prawo, na lewo.)
Słoneczko pięknie świeciło – to będzie piękny dzień dla Mamy, pomyślał Kubuś i uśmiechnął się szeroko ( pokazujemy ząbki w szerokim uśmiechu).
Kubuś obudzi tatę i razem poszli do sklepu ( tup – tup – tup ).
Kupili wszystkie składniki na czekoladowe ciasto, kwiaty, baloniki i pyszne owoce na soki
Tato położył piękny biały obrus na stole ( wysuwamy długi i szeroki język na brodę), który przedtem dokładnie wyprasował (pssssssss……..). Na stole postawił ulubiony dzban Mamy z kolorowymi tulipanami. Ach, jak pięknie pachniały (długi i głęboki wdech noskiem, długi i spokojny wydech buzią, wraz z przedłużoną artykulacją głoski aaaaa….)
Następnie przyszedł czas na upieczenie ciasta. Kubuś pod fachowym okiem taty dokładał do miski wszystkie składniki, dokładnie ucierał (sz…..sz……sz……) i mieszał ( wykonujemy okrężne ruchy mocno wysuniętym z buzi językiem – buzia szeroko otwarta) I oto już ciasto można włożyć do piekarnika ( szerokie otwieranie i zamykanie buzi.). Następnie panowie zmiksowali pomarańcze, marchewki i jabłka na pyszny sok ( brrruumm, brrruumm, brrruuumm).
Po chwili w domu zaczął się rozchodzić wspaniały zapach ( wdech noskiem i wydech buzią). Zostało jeszcze przystrojenie domu balonikami i serpentynkami ( wdech buzią – zatrzymanie powietrza przez chwilę w jamie ustnej, tzw ,,balonik’’, wirowanie , wysuniętym z buzi językiem). Na koniec Kubuś z tatusiem posprzątali mieszkanie- odkurzyli podłogę ( oblizywanie dna jamy ustnej za dolnymi ząbkami), pościerali kurze, nawet z wysokich półek (oblizywanie policzków od wewnątrz, górnych ząbków od wewnątrz i na zewnątrz.)
Kiedy przyszła mama z pracy, była bardzo szczęśliwa z przygotowanej niespodzianki. Zjedli pyszne ciasto ( przeżuwanie – buzia zamknięta) wypili pyszne soki (picie soku przez rurkę). Mama ucieszyła się z pięknych kwiatów. Po złożeniu Mamie pięknych życzeń, wielu uściskach i całusach ( przesyłamy całuski) Kubuś z tatusiem zaprosili Mamę do kina, a potem poszli na spacer do kwitnącego parku.
Opracowanie: Neurologopeda Magdalena Gawzińska
Piosenka pt. „Jesteś Mamo skarbem mym”
https://www.youtube.com/watch?v=RvHfN-4Va4g
Kiedy mija noc i dzień nastaje,
Zawsze mówisz mi – witaj kochanie
Po czym tulisz mnie, czule całujesz,
Więc zaśpiewam Ci, to co ja czuję
Proszę otwórz serce swe,
Niech w nie wpadną słowa te,
Które Tobie teraz ja,
Podarować właśnie chcę
Jesteś mamo skarbem mym,
Kocham Ciebie z całych sił
Jesteś wszystkim tym co mam,
Wszystko Tobie jednej dam
* * *
Kiedy mija dzień i noc nastaje,
Mówisz – miłych snów, moje kochanie
Po czym tulisz mnie, czule całujesz,
Więc zaśpiewam Ci, to co ja czuję
Proszę otwórz serce swe,
Niech w nie wpadną słowa te,
Które Tobie teraz ja,
Podarować właśnie chcę
Jesteś mamo skarbem mym,
Kocham Ciebie z całych sił
Jesteś wszystkim tym co mam,
Wszystko Tobie jednej dam
Jesteś mamo skarbem mym,
Kocham Ciebie z całych sił
Jesteś wszystkim tym co mam,
Wszystko Tobie jednej dam
Udostępniamy link z piosenkami z naszej płyty przedszkolnej.
Możecie Państwo odszukać tam piosenki:
3-latki:
– „Koncert”
-„Dla mamusi i tatusia”
– „Tulipany”
4-latki:
-„Koncert”
-„Dla ciebie mamo”
– „Żabie sekrety”
5-latki:
– „Święto naszej mamy”
– „Tango dla mamy”
– „Taniec Miotlarz”
6-latki:
– „Tango dla mamy”
„Magiczna wróżka”
Można ich odsłuchać po zalogowaniu się jako ,,rodzic”
link: https://www.mac.pl/edukacja-przedszkolna/piosenki
ZABAWY BADAWCZE I SENSORYCZNE W DOMU
Kochane dzieci pod tym linkiem znajdziecie propozycje do zabaw takich jak:
– masa balonowa
– żelowy gniotek
– eksperyment z balonem
– kamienny alfabet
– piankolina
– rysowanie w piasku oraz wiele innych! Zajrzyjcie koniecznie!
https://mojedziecikreatywnie.pl/2017/11/zabawy-dla-dzieci-w-domu/
Słuchanie opowiadania R. Piątkowskiej „Zapach mamy”
Jak ja nie lubię jak mama gdzieś wyjeżdża. Dom bez mamy jest jakiś inny. A jutro znów wyjeżdża na kilka dni-westchnąłem-. Wiec jeszcze tylko dziś przytuli mnie przed snem, bo jutro…Nagle poczułem ,jak w gardle rośnie mi duża kula , a do oczu napływają łzy. -Tomeczku , kochanie , wiem, że jest ci przykro, ale to tylko trzy dni. Tata i babcia się tobą wspaniale zaopiekują. A ja szybko wrócę i przywiozę ci piękną pamiątkę z podróży. Obiecuję. No już, uśmiechnij się do mnie , skarbie-szepnęła mama i przytuliła mnie mocno. Mamo, jak jesteś blisko, zawsze czuję jakiś ładny zapach.
-Tak pachną moje ulubione perfumy. Cieszę się ,że ten zapach ci się podoba- powiedziała mama i wyszła z pokoju.
-Po chwili wyskoczyłem z łóżka i pobiegłem do łazienki.
-Mam genialny pomysł. Gdzieś tu musi być …..mruknąłem, przeszukując półkę z kosmetykami mamy. Ile tu tego jest – zdziwiłem się , przesuwając pudełeczka z kremami, szminkami, tubki i pędzelki. Wreszcie trafiłem na mały, śliczny flakonik i powąchałem go. -Znalazłem , to te perfumy. Odetchnąłem z ulgą.
Potem poszedłem do kuchni i wybrałem trzy słoiczki po dżemie.
Teraz do każdego słoiczka prysnę trochę perfum i szybko zakręcę wieczko .Będę miał w nich zapach mamy. Po jednym słoiczku na każdy wieczór- ucieszyłem się. A kiedy w każdym słoiczku uwięziony już był piękny zapach, szybko schowałem je do swojej szafki i nareszcie mogłem usnąć.
Tak, jak przewidziałem ,dni bez mamy , a zwłaszcza wieczory, zdawały się zdawały się nie mieść końca. Ale najbardziej tęskniłem za nią gdynadchodziła pora snu. Babcia czytała mi długą bajkę , a tata zawsze całował mnie na dobranoc, ale gdy tylko wychodzili z pokoju ,wyjmowałem z szafki słoik.Odkręcałem wieczko i zamykałem oczy. Otaczał mnie wtedy zapach, jakby zapach mamy.
-Dobranoc mamusiu.-szeptałem i dopiero wtedy nadchodził sen.
Tak było dwa wieczory ,ale trzeciego nie mogłem zasnąć.
-Mama wraca jutro do domu. Pewnie jak się zbudzę już będzie.
Wreszcie zasnąłem zmęczony , zaciskając w ręku słoiczek. Ale co to ? Mama jest zamknięta w słoiku! Puka paluszkiem i chyba chce wyjść.
-Ojej , co ja zrobię z taka malutką mamusią? Mogę ją wsadzić do któregoś z moich samochodzików wyścigowych, teraz tam się zmieści.
Odkręciłem słoik i pomogłem mamie z niego wyjść.
Nagle poczułem zapach mamy i jej ręce na mojej buzi. Potem dała mi całusa-Dzień dobry kochanie ! -to był jej głos.
Obudziłem się i przetarłem oczy-Mamo jak szybko urosłaś- zawołałem.
-Coś takiego! Czyżbym przez te trzy dni urosła?- zaśmiała się mama i położyła na poduszce piękny złoty gwizdek i następne autko do mojej kolekcji.
-Dziękuję mamo ,jest super .Szkoda tylko ,że się już do niego nie zmieścisz-powiedziałem
No ,gdybym była taka mała ,nie mogłabym zrobić ci omletów na śniadanie-uśmiechnęła się mama.
-Hura! Omlety! -zawołałem, wyskakując z łóżka.
Jak dobrze, że mama jest duża , wielka , ogromna!. Tylko z czego się tak śmieje w tej kuchni?
Rozmowa na temat opowiadania:
–z czym kojarzyła się Tomkowi mama?
-co zrobił Tomek z perfumami mamy?
-co zrobił Tomek przed snem , kiedy nie było mamy?
-co się śniło tomkowi?
-co dostał Tomek od mamy?
Zabawa ruchowa kształtująca postawę ciała ”Zbieramy kwiaty dla mamy”
Dziecko chodzi po pokoju – po łące-i zrywa kwiaty ,wykonując skłon do przodu i wyprost.
„Niedokończone zdania” – zabawa gramatyczna
Dziecko siedząc w kręgu kończy po kolei czytane przez rodzica zdania :
•Moja mama ma na imię…
•Moja mama jest…
•Z mamą najbardziej lubię…
•Gdy mama jest smutna, to ja…
•W domu mama najczęściej…
•Mama lubi najbardziej…
•Mama najczęściej śmieje się, gdy…
•Pomagam mamie w…
•Mama jest zdenerwowana, gdy…
A teraz poćwiczymy .. Posłuchajcie i naśladujcie.
DJ Miki-Ręce do góry-sł.Gosia Kosik, produkcja muzyczna Krzysztof Palczewski
https://www.youtube.com/watch?v=EuCip5y1464
Ćwiczenia artykulacyjne -usprawnienie narządów mowy.
Naśladowanie śmiechu różnych osób:
– staruszki: che- che- che
– kobiety – wesołe cha- cha- cha
– mężczyzny – rubaszne ho- ho- ho
– dziewczynki – piskliwe, chichotliwe chi- chi- chi.
– naprzemienne wymawianie „ i – u”.
-cmokanie.
-parskanie / wprawianie warg w drganie/.
-dotykanie językiem do nosa, do brody, w stronę ucha lewego i prawego.
-oblizywanie dolnej i górnej wargi przy ustach szeroko otwartych / krążenie językiem/.
-wysuwanie języka w przód i cofanie w głąb jamy ustnej.
-kląskanie językiem.
Zabawa relaksacyjna „Zagniatamy ciasto”
Dziecko leży na dywanie na brzuchu. Rodzic naśladuje zagniatanie ciasta, wykonując odpowiednie ruchy na jego plecach. Potem następuje zmiana.
Zabawa ruchowa „Wiaterek, wiatr, wichura”
Cel: wykonywanie krótkich ćwiczeń oddechowych.
Pomoce: gazety.
Przebieg: dziecko chodzi po pokoju. Na hasło „wiatr”, „wietrzyk” lub „wichura” zatrzymuje się i dmucha na gazety trzymane w rękach, z różnym natężeniem mocy podmuchu.
Zabawa na koncentrację uwagi – Łańcuszek ze spinaczy
Materiały pomocnicze: dużo spinaczy biurowych ( przynajmniej 10-20 na gracza)
Z przygotowanych spinaczy powinien powstać długi łańcuszek. Każde dziecko może go wykonać indywidualnie. Jednakże będzie ciekawiej , gdy w zabawie weźmie udział rodzic lub rodzeństwo.
Jeden z graczy rozdaje po równo spinacze wszystkim pozostałym uczestnikom. Na znak startu zaczyna się zabawa. Poprzez przyczepianie jednego spinacza do drugiego dziecko musi możliwie jak najszybciej wykonać z nich łańcuszek. Kto pierwszy potrafi złączyć ze sobą wszystkie swoje spinacze w długi, nieprzerwany łańcuch? Być może ktoś złączy ze sobą obydwa końce, tworząc tym samym łańcuszek na szyję!
W zabawie tej chodzi głównie o zręczność i szybkość. Wygrać może tylko ten, kto jest skoncentrowany i pracuje w sposób skoordynowany.
PRACA PLASTYCZNA PT. „Witraż z serduszkiem”
Co będzie potrzebne:
– dwa papierowe talerzyki
– marker lub czarny flamaster
-dziurkacz
– wstążka
– kolorowa bibuła pocięta na kwadraty
-klej
-nożyczki
KROK 1
KROK 2
KROK 3
Praca plastyczna wykonana techniką origami pt. „Kwiaty dla Mamy i Taty”.
KARTA PRACY pt. „Portret Rodzica”
Kochane dzieci narysujcie w środku ramki portret swojej mamy lub swojego taty.
KOLOROWANKA PT. „MOJA RODZINA”
KARTA PRACY WIOSENNE BUKIETY